Recensie: House of Cards: Seizoen 5

Seizoen vijf begint erg sterk, maar kakt toch behoorlijk in - tot de laatste drie afleveringen. Robin Wright doet het dit seizoen geniaal als Claire Underwood en als kijker krijg je nu ook het idee dat zij het volgen waard is. Kevin Spacey blijft als Frank Underwood nog steeds een genot om naar te kijken. Echter zijn dit twee personages die we al vijf seizoenen volgen en waar wij alles al bijna van kennen. Het is dan goed dat men nu nieuw bloed toegevoegd heeft aan de serie. Het is alleen treurig dat deze rollen zo beperkt zijn dat je over deze nieuwe personages eigenlijk niets te weten komt. Het vijfde seizoen gaat de boeken in als een van de minste House of Cards-seizoenen.
6.5

Het zal niemand de laatste maanden ontgaan zijn. Netflix Nederland heeft tijdens de verkiezingen regelmatig posters opgehangen ter voorbereiding op het vijfde seizoen van House of Cards. Wij hebben er even op mogen wachten. Doorgaans staat het nieuwe seizoen van House of Cards eind februari of begin maart op Netflix. Geen probleem, die twee extra maanden wachten wij maar al te graag. Afgelopen dinsdag verscheen het vijfde seizoen op Netflix.

Het einde van het vierde seizoen bracht ons een onheilspellende finale en wat wij het vijfde seizoen kunnen verwachten. Terroristen hebben een man onthoofd terwijl de president Frank Underwood hem kon redden. Ook werd er een pikant artikel geplaatst waarbij Frank Underwood in verlegenheid werd gebracht vanwege omkoopschandalen. En alsof dat nog niet erg genoeg was, komen er ook nog de presidentsverkiezingen aan waar hij en zijn vrouw Claire Underwood het moeten opnemen tegen nieuwkomer Will Conway. Het ziet er niet goed uit voor onze Frank Underwood en zijn snode plannen.

d75d21f28f424c4bd3bc3ee60d21d63a

In het vijfde seizoen is de strijd losgebarsten op verschillende punten. Zo moet Frank Underwood zich verdedigen tegenover het Huis van Afgevaardigden over zijn daden. Uiteindelijk wordt er een commissie ingesteld die onderzoek gaat doen naar zijn wanpraktijken. Tegelijkertijd is die ook nog druk bezig met de verkiezingen proberen te winnen. Dit gaat niet helemaal lekker, vooral niet omdat de populariteit van Claire hoger ligt dan die van hem. Daarnaast is de journalist Tom Hammerschmidt nog steeds bezig om de beerput van Frank Underwood uit te spitten. Welke lijken liggen nog steeds verborgen in de kast? Deze drie onderwerpen vormen uiteindelijk de kern van dit gehele vijfde seizoen. Wordt dit misschien niet erg onoverzichtelijk?

De cast is grotendeels ongewijzigd gebleven omdat de tijdperiode in het verhaal tussen het vierde en vijfde seizoen erg kort is. Wel zien we een grote, en vooral aangename, verandering in de rolverdeling. Robin Wright treedt nu meer op de voorgrond als Claire Underwood. In het vierde seizoen begon zij de strijd met Frank Underwood, gespeeld door Kevin Spacey, aan te gaan. Dit komt de serie ook alleen maar ten goede omdat de rol van Claire Underwood voorheen ondergeschikt was aan die van Frank Underwood. Naast deze twee bekende hoofdrolspelers zien we Michael Kelly weer terug voor de rol van Douglas Stamper, de Chief of Staff in het Witte Huis. Toch voelt zijn rol minder aan omdat het vooral draait om Claire en Frank en diens tegenstanders. En laten die tegenstanders juist voor de helft van dit seizoen ervoor zorgen dat het verhaal goed in stand blijft. Joel Kinneman speelt de rol van Will Conway, de tegenstander van Frank als het gaat om het presidentschap. De strijd tussen beide is net zo spannend als de strijd tussen Hillary en Trump. Waar in het vierde seizoen de rol van Will Conway’s vrouw, Hannah, onderbelicht bleef, is deze nu prominenter. Dominique McElligott vertolkt de rol van Hannah en dit doet zij voortreffelijk. Waar zij eerst overkwam als de vrouw die haar man volgt, is zij vooral nu de vrouw die er alles aan wilt doen dat haar man de nieuwe president wordt.

De cast uit het vierde seizoen komt er dus goed vanaf in dit nieuwe seizoen. Naast deze cast zijn er ook nog nieuwe acteurs en actrices toegevoegd. Allereerst is daar Campbell Scott, hij speelt de rol van campagneleider van de Conway’s. Hij is geslepen en die rol vertolkt hij ook overtuigend. Helaas is het ook de enige van de nieuwkomers die overtuigend overkomt. Zijn tegenspeelster, Patricia Clarkson, speelt de rol van Jane Davis. Een dame met veel connecties als plaatsvervangende minister van internationale handel. Zij domineert erg in de serie zonder dat je als kijker een duidelijk beeld hebt van wie zij nu eigenlijk is. Haar beweegredenen komen ook niet duidelijk aan het licht en als kijker is dat tamelijk vervelend. Als er een krachtig verhaal achter haar zat, dan kon je dit camoufleren. Maar dat verhaal is gewoon niet duidelijk en daarmee niet krachtig. Hetzelfde is te zeggen over Korey Jackson die de rol van Sean Jeffries vertolkt. Een jonge journalist die samenwerkt met Tom Hammerschmidt. Echter blijkt halverwege het seizoen dat hij van kant lijkt te wisselen. Maar hoe dat zo komt blijft een groot raadsel.

lead_960

Het vijfde seizoen begint met een ijzersterke eerste aflevering waarin Frank Underwood het Huis toespreekt dat hij nooit zal opgeven. Wat volgt is een mengelmoes van onderzoeken naar hem, de strijd om president te worden en de jacht op terreurorganisatie ICO. Er gebeurt gewoon net iets teveel waardoor het verhaal minder sterk is dan voorgaande seizoenen. Het kakt vooral na de derde aflevering in, om vervolgens in de laatste drie afleveringen toe te werken naar een grote cliffhanger. De laatste drie afleveringen maken enorm veel goed en zorgen ervoor dat je alleen die afleveringen wilt bingewatchen… Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn met House of Cards. Naarmate de voorgaande seizoenen vorderde, kakte het ook wel een beetje in. Desondanks hadden deze seizoenen in het geheel wel een hoog bingewatch gehalte. Hiermee slaat het vijfde seizoen wel behoorlijk de plank mis. Het enig noemenswaardige is dat het einde je verstelt doet staan. Het wachten is nu op een eventueel zesde seizoen…

0 0