Recensie: House of Cards – Seizoen 6

Het zesde seizoen van House of Cards is tevens het laatste seizoen. Frank Underwood schittert van afwezigheid door het vermeende seksueel misbruik door Kevin Spacey. Daardoor is de hoofdrol weggelegd voor Robin Wright als Claire Underwood. En hoe goed zij het ook probeert vorm te geven, het lukt haar gewoon niet om die geslepenheid van Frank Underwood erin te krijgen. Daarnaast stelt het verhaal je op veel vlakken teleur en voelt het aan alsof de cast er ook gewoon klaar mee is. Tel daar ook nog eens bij op dat deze uitgave geen extra's bevat. Het einde van House of Cards gaat de boeken in als een enorme teleurstelling.
3

Het einde

Er was een hoop gedoe rond dit zesde seizoen: Hoewel er nog geen officieel bericht was over een zesde seizoen waren de makers hier toch al mee bezig. Maar voordat ze überhaupt waren begonnen met filmen kwam daar de nagel aan Kevin Spacey’s doodskist. Beschuldigingen van seksueel misbruik van een toenmalige 14-jarige jongen zorgden ervoor dat de productie rond House of Cards stil kwam te liggen. Er waren zelfs geruchten dat de hoge piefen bij Netflix de stekker uit de serie wilden trekken, maar daar wilde Robin Wright niets van weten. En zo kwam Netflix begin november 2017 met het verlossende woord: Kevin Spacey is ontslagen als Frank Underwood en het zesde seizoen van House of Cards gaat gewoon door. Maar hoe?

En zo moesten schrijvers Frank Pugliese en Melissa Gibson binnen een korte tijd komen met een verhaal over alleen Claire Underwood en waar Frank Underwood nu was. Uiteindelijk is het goed gekomen en kan men genieten van het laatste seizoen van House of Cards, maar is de serie wel hetzelfde zonder Kevin Spacey?

Een nieuw hoofdstuk

In het zesde seizoen van House of Cards volgt je Claire Underwood die de rol van president van de Verenigde Staten op zich heeft genomen. In het vijfde seizoen zagen de kijkers dat Frank een soort huisarrest had en dat hij Claire president maakte. De plannen zijn natuurlijk overhoop gegooid door het ontslag van Spacey en dus moest er gezocht worden naar een ander verhaal. En dat verhaal kwam er in de vorm van Frank Underwood die is overleden. Maar hoe is hij overleden? En wat heeft Claire Underwood ermee te maken? En wie zijn ineens de Shepherd’s en wat hebben zij te maken met de dood van Frank?

Een nieuw verhaal met ook nog eens nieuwe dilemma’s, want zit de Verenigde Staten wel te wachten op de eerste vrouwelijke president? Allemaal vragen die zeker beantwoord gaan worden dit seizoen. Is Claire opgewassen tegen de beschuldigingen aan haar man’s adres en weet zij ballen te tonen als president? Een ding is zeker: de afwezigheid van Kevin Spacey is zeer merkbaar dit seizoen. De geslepenheid van Frank Underwood is namelijk veel minder terug te vinden in Claire Underwood, ondanks dat Robin Wright wel ontzettend haar best doet. Maar het is op vele momenten gewoon niet overtuigend en geslepen. En daarnaast is het verhaal ook niet interessant genoeg. Het borduurt teveel voort op de vorige seizoenen over wat Frank Underwood nu wel of niet gedaan heeft. Ook de dood van Frank wordt veel besproken, maar echt duidelijk wordt het pas in de laatste vijf minuten van het seizoen.

Robin Wright als president

Aan de cast is maar weinig gesleuteld. De meeste personen uit het vorige seizoen zijn ook nu weer aanwezig. Michael Kelly neemt de rol van Doug Stamper weer op zich en Derek Cecil is weer terug als Seth Grayson. Patricia Clarkson keert weer terug in haar rol als Jane Davis en Jayne Atkinson als Catherine Durant. Maar de belangrijkste rol is toch wel weggelegd voor Robin Wright als Claire Underwood. De meest verrassende rol dit seizoen is die van Michael Kelly als Stamper. Het vorige seizoen was zijn rol al wat beperkter dan voorheen, maar nu is dat nog duidelijker te merken. Hij is helaas op geen enkel moment overtuigend genoeg. Alles wat hij heeft geleerd van Frank Underwood blijkt gewoon niet meer in hem te zitten. Zijn rol voelt nu aan als een konijn die in de koplampen kijkt van een auto. Het lijkt er echt op dat de acteurs er ook klaar mee zijn dit seizoen.

Gelukkig is er ook nog vers bloed in de serie. De Shepherd’s worden gespeeld door Diane Lane en Greg Kinnear. Annette (Lane) en Bill (Kinnear) zijn oude vrienden van de Underwoods. Zij zijn erg actief in de lobbywereld en proberen Claire ook te beïnvloeden zoals zij dat bij Frank hebben geprobeerd. Alleen is dat nooit echt duidelijk geworden in het vorige seizoen en voelt het nu erg ongeloofwaardig aan.

Teleurstellend

Over het algemeen genomen kan gezegd worden dat het zesde seizoen van House of Crads erg teleurstellend is. Het verhaal weet op geen enkel moment sterk over te komen. De eerste aflevering zet het vuurwerk klaar terwijl de de afleveringen daarna voor een regenbui zorgen waardoor dat vuurwerk van de eerste aflevering niet kan schitteren. De laatste twee afleveringen zorgen er dan wel eindelijk voor dat het knalt, maar dan is het kwaad al geschied. Het is jammer dat waar eerdere seizoenen zo sterk waren, dat dit laatste seizoen een klap in het gezicht is van de fans.

Niet alleen het verhaal stelt erg teleur, maar ook de blu-ray-versie van de serie. Het einde van House of Cards vraagt om extra’s waarbij de gehele serie centraal staat. De ontwikkelingen van de personages, het verhaal en het team achter de serie. Maar als je gaat zoeken op de discs naar de extra’s, dan kom je bedrogen uit. Deze zijn namelijk niet te vinden en dat is zeer teleurstellend.

0 0