Recensie: How to Get Away with Murder – Seizoen 1

De serie is zoals eerder vermeld een absolute aanrader! Het blijft misschien een standaard crime serie, maar het heeft zijn originele punten en door gebruik van tijd zeer mysterieus. Het is spannend, zit vol met plotwendingen en daardoor heel wat ‘huh?’ momenten, sterke karakters die wel of niet te vertrouwen zijn en heeft een zeer goede spanningsboog die de kijker elke aflevering geboeid laat kijken. Shonda Rhimes heeft wederom een goede serie afgeleverd. Het is echter nog even wachten op de dvd en nieuws omtrent seizoen 2.
8

Annalise Keating is een sterke strafrecht advocate en tevens professor in strafrecht aan een (fictieve) prestigieuze universiteit in Philadelphia. Samen met haar vaste partners, Bonnie en Frank, en vijf ambitieuze studenten welke ze zelf heeft uitgekozen, doet ze er alles aan om haar zaken te winnen. Wanneer er op de campus een moord wordt gepleegd, raakt Annalise en haar team verwikkeld in een ingewikkelde situatie. Wanneer de studenten zelf ook betrokken raken bij een criminele daad, moeten zij hard werken om hun onschuld te verhullen.

Menig vrouw is wel bekend met de goedlopende series Grey’s Anatomy, Private Practice en Scandal. Alle drie de series volgen het leven van sterke en onafhankelijke vrouwen op persoonlijk vlak en tijdens hun werk. Het is vaak één groot drama maar dat weerhoudt de fanatieke kijkers niet om elke week aan de buis gekluisterd te zitten. Het creatieve brein van deze series is Shonda Rhimes. Onder haar eigen productie maatschappij, ‘Shondaland’, komt zij samen met collega producenten Peter Nowalk en Betsy Beers met een nieuw mysteries drama die de kijker elke week moet gaan boeien! Het geval met veel tv-series is dat er veel schrijvers en regisseurs bij betrokken zijn. Echter zijn de meeste van de 15 afleveringen geschreven door de bedenker van serie, Peter Nowalk. Nowalk is door zijn betrokkenheid bij Scandal en Grey’s Anatomy geen onbekende in de wereld van Shonda Rhimes. De meeste regie credits staan op naam van Bill D’Elia, die zijn plek in de televisie wereld al verdiend had.HTGAWM 1De hoofdpersoon is de harde strafrecht advocate Annalise Keating, die voortreffelijk gespeeld wordt door Viola Davis. Haar meest bekende én gewaardeerde rol is die van Aibileen Clark in de boekverfilming ‘The Help’. Het was indrukwekkend om te zien hoe Davis een totaal ander karakter zo geloofwaardig neerzet. Voor buitenstaanders komt Annalise over als een harde strafpleiter die alles doet om haar zaak te winnen, zelfs als dat betekent dat ze buiten het boekje moet gaan. Ze eist toewijding en het beste van haar werknemers, maar ook van zichzelf. Hiernaast heeft ze ook een gevoelige kant en een zwaar verleden, maar die laat ze maar zelden zien. Een ander bekende actor is misschien wel Alfred Enoch die een ander belangrijk personage speelt: de student Wes Gibbins. De Harry Potter fans zullen hem herkennen als Dean Thomas. De andere castleden zijn onder het grote publiek misschien minder bekend, maar ook zij hebben al wat aardig achter hun naam staan en lieten een goede performance zien.

How to Get Away with Murder is een echte aanrader. De serie is vrij origineel, heeft veel plotwendingen, twee mysterieuze moordzaken en interessante personages die elke aflevering groeien en waarbij constant de vraag rijst of ze wel te vertrouwen zijn. Elke aflevering behandelt een andere zaak die Annalise en haar team moet oplossen. Hiernaast is er een doorlopende verhaallijn die gedurende de serie steeds meer tijd opeist en belangrijker wordt. In veel misdaad series met een dergelijk doorlopende verhaallijn, wordt deze vaak te veel op de achtergrond gehouden tot de laatste paar afleveringen. Bij deze serie is het meer andersom. Elke aflevering word je getrakteerd op iets meer details wat positief is voor de interesse- en spanningsboog. Dit is heel goed gedaan door heen en weer te gaan naar twee situaties: de dramatische avond voor vier van de vijf studenten en de vijf maanden daarvoor. De ‘vijf maanden ervoor’ situatie staat centraal en is chronologisch. De avond dat de vier studenten betrokken raken bij een misdaad komt terug in flashes. Eigenlijk kijken we een aantal aflevering naar flashbacks totdat het verleden en deze avond gelijk lopen. Dit kan soms vrij verwarrend zijn, omdat je in het begin ook niet echt doorhebt wat er nou precies is gebeurd tijdens die fatale avond. Maar hierdoor blijf je wel gefascineerd kijken omdat, of je het nou leuk vindt of niet, je wilt weten wat er daadwerkelijk is gebeurd en door wie?

Gedurende de vijf maanden vooraf de mysterieuze avond, welke we in stukken voorgeschoteld krijgen, kiest professor Annalise Keating vijf studenten die voor haar gaan werken. De rijke Asher Millstoner, de perfectionist Michaela Pratt, ‘good girl’ Laurel Castillo, ‘bad boy’ Connor Walsh en underdog Wes Gibbins. Het is interessant hoe deze studenten, die totaal niks met elkaar gemeen hebben, samen werken en de meest creatieve methodes hebben om de zaken te winnen. Het zelfde geldt voor Annalise en haar rechterhand Frank. Sommige cliënten zijn echte misdadigers, maar dat weerhoudt hun tweeën er niet van er alles aan te doen om de zaak te winnen. Gedurende het seizoen zien we Frank situaties oplossen voor Annalise die niet helemaal deugen. Je denkt misschien wel meer dan eens hoe eerlijk en moraal goede deze mensen zijn. Uiteindelijk leert professor Keating haar studenten toch om weg te komen met een moord… HOW TO GET AWAY WITH MURDER - "It's All My Fault" - Wes, Connor, Michaela and Laurel may have dug themselves in too deep a hole for Annalise to save them, and the shocking truth about Lila's murder is finally revealed, on the season finale of "How to Get Away with Murder," THURSDAY FEBRUARY 26 (10:00-11:00 p.m., ET) on the ABC Television Network. (ABC/Mitchell Haaseth) JACK FALAHEE, ALFRED ENOCH, CHARLIE WEBER, AJA NAOMI KING, LIZA WEIL, VIOLA DAVISVanaf het moment dat Wes’ buurvrouw Rebecca gearresteerd wordt voor de moord op rijkeluis meisje op de campus, wordt het interessant omdat Annalise tegen alle verwachtingen in haar gaat verdedigen. Maar de complete situatie dreigt uit de hand te lopen op het moment dat het verleden (de vijf maanden vooraf) en het heden synchroon gaan lopen. De gebeurtenissen van die ene fatale avond worden belicht en de politie vindt een lijk: Annalise’s man Sam. Is deze moord verbonden met de moord op het rijkeluis meisje Lila? Als kijker zit je met lang met veel vragen en je begint aan iedereen te twijfelen. Dat zal ook vast komen doordat geen enkel personage compleet onschuldig is, behalve Asher. Hij is de enige binnen het team van Annalise die niet betrokken is in de geheimen en leugens waar de rest mee hoopt weg te komen.

De laatste twee afleveringen waren echt geweldig in elkaar gezet. We hebben uiteindelijk antwoorden gekregen en er is veel duidelijk geworden betreffende de moord op Lila, maar de weg ernaar toe was lang en zat vol spanning. Maar moet je blij mee zijn met de antwoorden die je hebt gekregen of is het een directe klap in je gezicht? Het seizoen eindigt hoe een goede serie beaamt: met een cliffhanger, nog meer vragen en een nieuwe situatie van ‘How to get Away with Murder’!