Recensie: Hunter Killer

Voor de liefhebbers van spanning en actie is er vrij onopvallend een best goede film uitgekomen met Hunter Killer. De Hunter Killer is een nucleaire onderzeeër die er op uit gestuurd wordt om de vermissing van een andere onderzeeër te onderzoeken. Al gauw verandert deze missie en wordt deze steeds spannender. Met een prima rol van Gerard Butler is dit een film die zeker weet te amuseren.
7

Ter land en ter zee

In Hunter Killer worden er twee groepen gevolgd. De voornaamste is de groep van kapitein Joe Glass, die aan het roer staat van een nucleaire onderzeeër, de ‘hunter killer’. Deze groep wordt op een missie gestuurd om te onderzoeken wat er gebeurd is met een andere onderzeeër die plots verdwenen is in de buurt van de Noordpool en naar alle waarschijnlijkheid vernietigd is door de Russen. Joe Glass heeft geen ervaring als kapitein en heeft hier geen opleiding voor genoten, maar toch lijkt hij de beste man voor de klus met zijn goede intuïtie en uitgebreide ervaringen.

De tweede groep die gevolgd wordt, bevindt zich op het land. Een SEAL-team onderzoekt daar wat er aan de hand is bij de Russen en wat hun heeft doen besluiten om de Amerikaanse onderzeeër tot zinken te brengen. Zij ontdekken al snel dat er een coupe aan het plaatsvinden is en dat de Russische president gevangengenomen is. De nieuwe missie voor zowel de mannen in de onderzeeër als het SEAL-team wordt vervolgens: bevrijdt de Russische president en voorkom een oorlog tussen Rusland en de Verenigde Staten.

Onopvallend

Hunter Killer is een film die vrij onopvallend voorbij is gekomen. De film heeft even in een aantal bioscopen gedraaid vorig jaar, maar er is niet veel reclame voor geweest. Ondertussen is de film uitgekomen op dvd en blu-ray, met eveneens weinig media-aandacht, waardoor velen deze film gemist hebben en dat is jammer. Deze film is van de producers van Fast and Furious en Olympus Has Fallen en zit net als deze films boordevol actie, maar doet het bovendien ook erg goed op de spanning.

Realistisch?

Bij het maken van de film is er veel hulp geweest van een grote groep mariniers die daadwerkelijk veel tijd op onderzeeërs hebben doorgebracht en daardoor lijkt alles wat zich op de Hunter Killer afspeelt erg realistisch. Zo is het bijvoorbeeld leuk om te zien dat de hele crew scheef staat als er naar beneden gedoken wordt. Het verhaal van de film is daarentegen natuurlijk niet echt realistisch te noemen en is vooral bedoeld als amusement. Hoewel het weer lijkt alsof het een klassieke Russen tegen Amerika film is, blijkt het uiteindelijk toch heel anders uit te pakken.

Spanning en actie

In de hoofdrol als kapitein Joe Glass zien we Gerard Butler, die over het algemeen met veel testosteron door de actiefilms heen beukt. In deze film is heeft hij echter een iets rustigere rol en ook dat gaat hem goed af. Hoewel er natuurlijk genoeg actie voorbij komt is het dit keer niet zo dat Gerard Butler al schietend en vechtend voorbij komt. Ditmaal laat hij zien dat je door goed nadenkwerk veel verder komt. Het meeste schiet- en knokwerk komt deze keer van het SEAL-team, dat niet echt overtuigend is en waarvan het bijna jammer is dat deze aan de film zijn toegevoegd.

Had het SEAL-team weggelaten en was aan boord van de Hunter Killer gebleven, dan was de film nog net iets beter geweest. Het manoeuvreren door mijnenvelden onder water, het ontwijken van raketaanvallen en de piepjes van de sonar weten voldoende spanning te brengen om de film boeiend te maken. Uiteindelijk is Hunter Killer dan ook een film die zeker de moeite van het kijken waard is. Spannend en met precies genoeg actie om de amusementswaarde omhoog te brengen.

Hunter Killer (Blu-ray)
Hunter Killer (Blu-ray)
Score 4.8 van 5 sterren.