Recensie: Ice Age 5: Collision Course

Ice Age 5: Collision Course is helaas een stuk minder goed dan zijn voorgangers. Het evenwicht tussen verhaal en humor is weg en de makers lijken zich nu vooral te focussen op slapstickachtige grappen. Daarnaast is het verhaal nog ongeloofwaardiger dan anders, iets dat nogal storend is, ook al is het een animatiefilm. De inspiratie lijkt op en laten we dan ook maar hopen dat dit het laatste deel blijft in deze reeks. Een bioscoopbezoekje lijkt de film eigenlijk niet waard, dus misschien is het beter om te wachten tot deze op dvd verschijnt.
5.5

Scrat, het geliefde knaagdier, is weer druk met het ongrijpbare eikeltje bezig als hij op een ruimteschip stuit. En Scrat zou natuurlijk Scrat niet zijn als niet alles fout ging wat er maar fout kon gaan. Terwijl hij met zijn ruimteschip de ruimte in vliegt en zorgt voor de formatie van de planeten in ons zonnestelsel, zorgt hij er ook per ongeluk voor dat er een gigantische meteorietenregen richting de aarde snelt. Daar zitten al onze andere vrienden, die zich maar net op tijd in de grot kunnen verschuilen voordat ze geraakt worden door de aanstormende, alles verwoestende stenen.

Terwijl iedereen nog aan het bijkomen is van de rondvliegende stenen, zien we Buck de wezel weer terug. Hij heeft ontdekt dat er nog een alles verwoestende meteoriet op de aarde afkomt. Deze zal alle zoogdieren laten uitsterven, net zoals dat eerder gebeurd is met de dinosaurussen. Er moet dus gauw iets gebeuren, maar gelukkig weet Buck al precies waar de inslag komt. Nu is het zaak om te kijken of ze er daar voor kunnen zorgen dat dit niet gebeurt. Gezamenlijk gaan onze vrienden luiaard Sid, mammoet Manny, sabeltandtijger Diego, hun aanhang en natuurlijk Buck op pad om de zoogdieren te redden van hun ondergang.

ice_age_5_collision_course_ov__56081605_st_18_s-highIce Age 5: Collision Course is, zoals de titel al aangeeft, alweer de vijfde film in deze succesvolle reeks. De eerste film waarin we vooral Manny, Sid en Diego zien verscheen al in 2002. En natuurlijk ook het knaagdier Scrat, die altijd op jacht is naar een eikel. Gedurende de daarop volgende films zijn er echter een heel aantal personages bijgekomen. Zo zijn daar Crash, Eddie, Ellie, Peaches, Granny en Shira. In het derde deel maakten we bovendien al kennis met Buck, maar die zagen we in deel vier niet meer terug. Omdat Buck toch bij het grote publiek wel goed in de smaak leek te vallen, besloot men om hem wel terug te laten komen in het vijfde deel.

Buck staat garant voor de nodige vreemde situaties en dat is maar goed ook. Hoewel er zeker een heel aantal grappige momenten in de film zitten, is dit toch zeker een tegenvaller na de vorige films. Waarom de film zo tegenvalt is waarschijnlijk vooral te danken aan het verhaal. Hoewel alles natuurlijk onmogelijk is, en het gewoon een animatiefilm is, lijkt het onderwerp dit keer wel heel ver gezocht. Scrat in een ruimteschip? Het tegenhouden van een meteoriet zodat deze de aarde niet raakt? Het wordt nu wel heel erg een hocus pocus-verhaal. Het lijkt er dan ook op dat de filmreeks wel langzaamaan aan het uitsterven is, want dit laatste deel is duidelijk de minste van allemaal.

ice_age_5_collision_course_ov__56081605_st_5_s-highWaar in voorgaande films de karakterontwikkeling en de onderlinge conversaties nog wel een beetje aandacht kregen, lijkt ook dat in dit deel niet goed tot zijn recht te komen. Manny en Ellie zijn alleen maar bang dat ze hun dochter Peaches kwijtraken omdat deze gaat trouwen met Julian. En verder hangt de film van grappen aan elkaar. In voorgaande delen leek het verhaal en de komedie nog wel goed in evenwicht, maar helaas hebben de makers zich deze keer vooral op de slapstickachtige humor gericht. Bij tijd en wijle best wel grappig, maar helaas niet grappig genoeg om deze film te kunnen redden. De inspiratie is duidelijk op.