Recensie: If Beale Street Could Talk

Tisha en Fonny zijn stapelverliefd op elkaar en zijn klaar om die volgende fase van hun leven in te stappen als dat prille geluk bruut wordt verstoord wanneer Fonny ten onrechte wordt opgepakt op verdenking van een zeer gewelddadige verkrachting. Kort daarna blijkt dat Tisha bovendien zwanger is van Fonny en het is sterk de vraag of Fonny daar ooit wel iets van mee zal krijgen. Door een glazen ruit met behulp van de daarbij behorende telefoons rest Tisha de taak om Fonny te vertellen dat hij vader wordt. Het verliefde tweetal is er heilig van overtuigd dat het misverstand wel aan het licht zal komen en Fonny snel weer thuis is, maar dat loopt net even anders.
8.5

Onvermijdelijk thema

If Beale Street Could Talk speelt zich af in een zwarte wijk in New York tijdens de 70’er jaren. De titel is overigens wel wat verwarrend, want Beale Street is helemaal niet de setting van deze film. Beale Street is een synoniem. De daadwerkelijke straat bevindt zich namelijk in Memphis en wordt door de schrijver van het gelijknamige boek, James Baldwin, ingezet als symbool voor alle zwarte Amerikaanse wijken waar er sprake is van racisme. Het verhaal wordt voor een groot deel verteld door middel van flashbacks waarin we zien hoe Fonny het aan de stok krijgt met een agent, nadat hij Tisha beschermt als die lastig gevallen wordt door een man. Het is deze zelfde agent die er ook voor zorgt dat Fonny wordt opgepakt.

Racisme speelt uiteraard een grote rol in deze film en we zien het dan ook op meerdere plekken terugkomen. Naast het verhaal van Fonny, die opgepakt wordt om iets wat hij niet heeft gedaan, hebben we namelijk ook nog te maken met het verhaal waarin Tisha en Fonny op zoek zijn naar een huis. Niemand wil hen ook maar iets verhuren, omdat ze zwart zijn. Uiteindelijk vinden ze toch een verhuurder die de liefde belangrijker vindt dan hun huidskleur, en dan heeft het tweetal het ook eigenlijk maar moeilijk om dat te geloven, want waarom zou deze man anders zijn?

Moonlight

Barry Jenkins regisseerde deze film en werd eerder al bekend door het fenomenale Moonlight, dat ook goed scoorde bij de uitreikingen van de grote filmprijzen. Ook met If Beale Street Could Talk weet hij de kijker weer goed te raken. Als kijker wordt je meegenomen in de liefde van Tisha en Fonny en je voelt je haast bevoorrecht dat je zoiets van zo dichtbij mag zien. Alle tegenslagen laten je meeleven en de humor zorgt ervoor dat je dan weer met een glimlach op je gezicht zit te kijken.

Wat wel knap is, is dat Jenkins ervoor gekozen heeft om een heel andere stijl te gebruiken dan bij zijn eerdere succesfilm. Waar Moonlight bol stond van de blauwe tinten en de koele vibe, worden er in If Beale Street Could Talk veel warmere herfsttinten gekozen. Ook de soundtrack is hier perfect op afgestemd. Wederom maakt men gebruik van vrij veel klassieke muziek, maar doordat er ook vrij veel uitstapjes zijn naar Jazz, voelt het toch net even wat minder zwaar.

Niet bepaald een feel-good film

Hoe mooi de film ook is en hoe goed de film ook is gemaakt, of misschien juist omdát de film zo goed is; na het zien van deze film zul je bepaald geen fijn gevoel overhouden. In tegenstelling tot films als Green Book waar racisme ook een belangrijk thema is, kom je hier niet met een glimlach vandaan. Het verhaal geeft namelijk veel minder het gevoel van hoop, wat we als kijker vaak zoeken. Het is misschien wel veel realistischer, wat het nog moeilijker maakt om naar te kijken. Wees je hier dus van bewust als je deze film wil gaan kijken.

If Beale Street Could Talk
If Beale Street Could Talk
€12,99