Wanneer professor Robert Langdon wakker wordt in een ziekenhuis in het Italiaanse Florence met een mysterieuze hoofdwond, heeft hij totaal geen idee hoe hij daar is gekomen. Langdon heeft te kampen met geheugenverlies en moet ondertussen kogels ontwijken van een Italiaanse politieagente. Gelukkig staat dokter Sienna Brooks hem bij en helpt Robert ontsnappen naar haar appartement. Samen proberen ze te achterhalen hoe hij in het ziekenhuis is beland en waarom er op hem geschoten wordt. De enige aanwijzing is een vage cilinder in Roberts jas met informatie over Dante Alighieri’s meesterwerk Inferno. Waar deze informatie op duidt is vooralsnog een raadsel.
Inferno is de derde film van regisseur Ron Howard over de avonturen van professor Langdon, welke wederom gebaseerd is op het gelijknamige boek van Dan Brown. Ook terugkerend is Tom Hanks in de rol van de Amerikaanse professor Robert Langdon. Net als in de twee voorgaande films The Da Vinci Code en Angels & Demons, heeft Hanks een vrouwelijke tegenspeelster. Dit keer in de vorm van Felicity Jones, die we kennen uit Star Wars Rogue One, A Monster Calls en van haar rol als de vrouw van Stephen Hawking – waar ze bovendien een Oscar nominatie voor kreeg. Andere acteurs die hun opwachting maken zijn Omar Sy (Untouchables) Irrfan Khan (Jurassic World), Ben Foster (Warcraft) en Sidse Babett Knudsen (Westworld).
In tegenstelling tot The Da Vinci Code en Angels & Demons begint Inferno niet met een moord die professor Langdon moet zien op te lossen. Nee, nu betreft het mysterie zichzelf. Dit is zeer verfrissend, zelfs Robert Langdon heeft geen idee wat er gebeurt en waarom. Drie partijen maken jacht op Robert en diens helpende hand Sienna, oplettendheid is geboden want het is soms onduidelijk wie waarbij hoort. De Italiaanse politieagente die we als eerste zien in het ziekenhuis werkt op bevel van Harry Sims (Irrfan Khan) die op zijn beurt werkt voor een geheimzinnige cliënt. Christoph Bouchard (Omar Sy) werkt voor een Franse organisatie waarvan het lang onduidelijk is aan welke kant hij staat. De derde partij is de Amerikaanse tak van de World Health Organization, onder leiding van Elizabeth Sinskey (Sidse Babett Knudsen).
Het eerste deel van de film bestaat voornamelijk uit het raadsel oplossen en de vijand voor blijven. Het hele raadsel omvangt het plan van Bertrand Zobrist (Ben Foster) die uit is op een dergelijke vorm van bio terrorisme. Het mysterieuze deel van de film is iets minder spectaculair als voorgaande films. Het raadsel is iets te snel opgelost, de film is een stuk minder mysterieus en bovendien is het einde voorspelbaar. Want natuurlijk komt het ‘goed’. De plottwist komt ook al vrij vroeg in de film, waardoor het verloop van de film al snel duidelijk is. Het is dus geen absolute noodzaak om het boek gelezen te hebben, aangezien het verhaal gemakkelijk te volgens is zonder voorkennis. Echter is dit wel een thema waar je lang over kan blijven filosoferen: de wereldbevolking groeit inderdaad met schrikbarende cijfers, maar om nou de pest te verspreiden? Daarnaast lijkt het verhaal rondom Dante Alighieri’s meesterwerk Inferno best interessant, maar komt het niet mooi tot uiting in tegenstelling tot her verhaal van de heilige graal uit The Da Vinci Code.
Net als voorgaande films brengt Inferno je langs een aantal indrukwekkende plaatsen in Italië. Florence, Toscane, Venetië komen voorbij en zelfs Istanbul wordt bezocht. De scène in het museum is zowel indrukwekkend als goed in elkaar gezet. De achtervolging op Robert en Sienna door de drie partijen houdt je zeker in haar greep. Helaas is dit een van de weinige spannende momenten. Het slot kan als spannend ervaren worden, echter is het al duidelijk waar het naar toe zal leiden. De locatie daarentegen ziet er zeer strak uit. Een ander positief punt is de muziek, welke gecomponeerd is door Hans Zimmer, de man die eigenlijk nooit een slechte soundtrack maakt. Over de acteerprestaties valt niet direct iets aan te merken, maar de karakters waren beter tot uiting gekomen indien het script iets meer uitgediept was, mysterieuzer en spannender.