Recensie: iZombie – seizoen 1

Wanneer je iZombie nog niet op Netflix hebt gezien of gewoon een verzamelaar bent, dan mag je deze serie echt niet laten liggen. De serie is geestig, heeft een mooi uitgewerkt verhaal en goed acteerwerk. Mocht de titel je afschrikken, denk dan nog een keer na. Je zou denken dat iZombie een horrorserie is, maar dat is het absoluut niet. De serie heeft meer weg van een soort paranormale versie van CSI of iets dergelijks. Elke aflevering wordt er dan ook een zaak opgelost. Dus geef de serie eens een kans, dat verdient hij absoluut.
8.5

Olivia Moore is een medisch studente met een goed vooruitzicht. Wanneer ze op een dag van een collega een uitnodiging ontvangt voor een feest op een jacht, heeft ze in eerste instantie geen zin om te gaan. Haar verloofde Major Lilywhite vindt echter dat ze moet gaan en uiteindelijk gaat ze overstag. Had ze dat nu maar niet gedaan! De volgende morgen spoelt ze aan op de kust, maar ze is een zombie geworden. Haar leven staat compleet op zijn kop, alles verandert. De verloving met Major loopt stuk, andere relaties veranderen ook en ze besluit om een baan te nemen in het mortuarium om zo haar honger te kunnen stillen. Het is immers een verrekt fijne plek voor hersenen.

iZombie is net even wat anders dan de meeste series in dit genre. Ten eerste gaat Olivia “Liv” gewoon verder met haar leven, of onleven zo je wil. Ze besluit het te spelen op een radicale verandering van haar uiterlijk en gaat daar dan ook gewoon in op. Ze ‘erft’ wel wat bijzondere eigenschappen. Zo krijgt ze de herinneringen van de personen van wie ze de hersenen opeet. Dat doet ze overigens op de meest uiteenlopende manieren, om maar niet op te vallen. Dat levert af en toe hilarische scènes op, wanneer mensen haar eten ook wel zouden willen proberen.

izombie1

De serie is gebaseerd op een comic met dezelfde naam. Deze comic is gemaakt door Chris Roberson en Michael Allred. De makers van de serie hebben echter besloten om de comics als een basis te gebruiken en schreven voor de serie een wereld die in compleet nieuwe richtingen gaat. Alles blijft dynamisch in de serie. Zo lijkt het in eerste instantie helemaal zo erg niet dat Liv een zombie is geworden. Naarmate ze er beter mee leert omgaan kan ze het ook inzetten, maar dan komen er ineens ook weer andere zombies ten tonele en wordt alles opnieuw weer helemaal anders.

De serie volgt een opzet waarbij per aflevering een zaak wordt opgelost. Dat lijkt soms wat krampachtig maar komt de serie eigenlijk alleen maar ten goede. De focus ligt hierbij specifiek op één geval waarvan Liv dan de hersenen heeft gegeten en waarbij de doodsoorzaak dan langzaam maar zeker steeds duidelijker wordt. Ze wordt al snel een beetje als een freak gezien binnen de politie-afdeling, maar haar ‘speciale’ eigenschappen worden wel zeer op prijs gesteld.

izombie2

Het acteerwerk van vooral Rose McIver, die in de serie Liv speelt, is absoluut goed. Als Liv gaat ze door een hele reeks aan gedaantewisselingen. Daarnaast moet ze ook nog eens om zien te gaan met het verliezen van iemand waar ze van houdt, dan weer iemand winnen van wie ze houdt, vrienden in gevaar, en ga zo maar door. Dat zijn heel wat emoties om te tonen en Rose McIver laat zien dat ze ze allemaal aankan. Ze moest natuurlijk een ander personage door laten schemeren bij het eten van iedere set hersenen en dan ook nog een stukje van Liv daarin zichtbaar laten. Ga er maar aan staan. Ook de relatie met haar baas in het mortuarium voelt heerlijk naturel. Rahul Kohli speelt Ravi, zoals haar baas heet, dan ook erg leuk en de chemie tussen de twee is prima.

De dvd’s die wij ontvingen van Warner Bros bevatten de dertien afleveringen van de serie, die allemaal ongeveer 40 minuten duren, en daarnaast nog een paar extra’s. Als eerste krijgen we het iZombie 2014 Comic-Con Panel en daarnaast zijn er nog wat deleted scenes. De vraag die overeind blijft staan bij een dergelijke serie is of je de dvd van de serie zou willen kopen, terwijl dit gehele seizoen gewoon op Netflix te zien is. Dit is een vraag die wij niet voor een ander kunnen beantwoorden. Misschien zouden de uitgevers eens kunnen nadenken over de meerwaarde ervan.

0 0