Recensie: Jessica Jones – Seizoen 1

Jessica Jones is wederom een geslaagd experiment van Marvel en Netflix. Daredevil zette al een duistere sfeer neer, maar Jessica Jones walst daar overheen. Het is zeker geen serie voor mensen met een zwakke maag vanwege de rondvliegende ledematen. Toch is het verhaal en de rol van David Tennant als Kilgrave die je het meeste zal bijblijven. Met nog twee series te gaan in het ambitieuze plan is het toch even wachten tot we Kyrsten als Jessica Jones gaan terugzien in The Defenders.
9.5

Marvel heeft een flink plan met daarin de releases van diens films voor de komende jaren. Wat maar weinig mensen weten is dat Marvel ook druk bezig is met televisieseries. Vorig jaar kwam al een duistere versie van Daredevil op Netflix. Deze samenwerking was zo succesvol dat men besloot om er nog één te maken van een minder bekende held uit het Marvel-universum. Haar naam is Jessica Jones en zij is niet te stoppen.

In het universum van Marvel bestaan veel superhelden. De meest bekende hebben inmiddels al een film gehad zoals de meest recente, Ant-Man. Toch kiest Marvel ervoor om de minde bekende helden nu ook een plaats te bieden op het podium. In samenwerking met Netflix komen deze helden nu aan bod. Vorig jaar kwam Daredevil al op Netflix en is het nu de beurt aan Jessica Jones. In het Marvel-universum staat zij onder andere bekend als Power Woman. Zij is erg sterk en heeft de mogelijkheid om te vliegen. Dat vliegen komt overigens nog niet aan bod in de serie. Met Jessica Jones zijn we aanbeland bij de tweede productie van Marvel en Netflix. Er staan nu nog twee series in de planning rond het Marvel-universum. Respectievelijk Lucas Cage en Iron Fist. Lucas Cage gaat komend jaar al in première op Netflix. Zodra zij alle vier zijn verschenen komt een nieuwe productie genaamd The Defenders waarin alle vier de helden samen te zien zullen zijn. Een ambitieus plan die zich niet alleen richt op het witte doek.

1280x720-5tS

Jessica Jones is een privédetective die vooral overspelende mannen of vrouwen opspeurt. Daarnaast werkt ze als freelancer voor een advocatenkantoor. Zij blijkt een schimmig verleden te hebben met een man genaamd Kilgrave. Deze wil weer een plek innemen in het leven van Jessica Jones. De gave van Kilgrave is dat hij overredingskracht heeft. Hij kan mensen een opdracht geven en zij zullen deze dan ook gelijk uitvoeren. Dit klinkt erg spannend en leuk, maar dat is de serie maar gedeeltelijk. Een veel gehoorde opmerking is dat men niets met Marvel heeft en dat het zo’n leuk en kindvriendelijk karakter heeft. Dit komt vooral door producties als Avengers, Captain America en Iron-Man. Deze gedachte moet men gelijk laten varen, want de series op Netflix zijn alles behalve kindvriendelijk.

In Daredevil werd de toon al gezet met aantal bloederige scènes. Jessica Jones gaat daar zelfs nog overheen. De adviesleeftijd is dan ook zestien jaar en ouder. En dat is maar goed ook, want het blijft niet bij een schrammetje. Kilgrave is een moordmachine die weet te moorden zonder dat die daadwerkelijk iets doet. Zo geeft hij de meest gruwelijke bevelen aan de mensen die onder zijn invloed zijn. Zo moet een vrouw haar echtgenoot duizend snijwonden toebrengen en het bloed vliegt vervolgens alle kanten op. Er is ook ruimte voor het echte werk, zoals een heggenschaar oppakken, in je mond steken en vervolgens naar voren vallen. Je leest het goed, deze serie is zeker niet voor kleine kinderen. Ondanks deze bloederige scènes ligt de focus toch echt op het verhaal. Dit komt mede doordat er veel onduidelijk is. Wat is nu precies de link tussen Jessica en Kilgrave? Hun band wordt steeds dieper uitgewerkt naarmate de serie vordert en je krijgt daardoor steeds meer sympathie voor beide.

Opmerkelijk is dat ook voor Jessica Jones is gekozen voor voornamelijke onbekende acteurs en actrices. Jessica Jones wordt gespeeld door Krysten Ritter die vooral bijrollen heeft in series, zoals in één aflevering van The Blacklist. Toch speelt zij een erg goede rol als Jessica Jones en weet zij haar personage overtuigend neer te zetten. Toch is de meest geniale rol weggelegd voor David Tennant. Zijn meest bekende rol is wel die van detective Alec Harde in de serie Broadchurch. David Tennant neemt de rol van Kilgrave op zich en weet zichzelf echt te overtreffen. De opmerkingen die hij maakt, de emotieloze bevelen naar de mensen die in zijn macht zijn en zijn obsessie voor Jessica Jones maken van hem een genot naar te kijken. Ondanks dat Kyrsten en David de boventoon voeren is er ook ruimte voor andere personages die een rol spelen. De meest bekende daarvan is toch wel Carrie-Anne Moss, die de gewetenloze advocate speelt die regelmatig beroept doet op Jessica Jones. Erin Moriarty speelt de rol van Hope Shlottman, een beschermeling van Jessica Jones. Haar meest bekende rol is die van Natalie Walraven in Red Widow, de Amerikaanse versie van het Nederlandse Penoza.

marvel-television-sara-al-new-york-comic-con-237419-1280x720

Wat Jessica Jones zo’n kijkgenot maakt is de nuchterheid die de serie heeft. Waar het bij Captain America en Iron-Man allemaal over de top is, is dat bij Jessica Jones helemaal niet het geval. Het is een superheld die haar krachten maar zelden gebruikt. Als je niet bekend bent met haar verschijning in het Marvel-universum, dan zal je pas verder in het seizoen pas doorhebben wat haar gave precies is. Het verhaal ontvouwt zich als een prachtige bloem. Het is nergens rommelige en iedere aflevering volgt elkaar dan ook mooi op.

0 0