Recensie: Kidnap

Kidnap is een allesbehalve verrassende film, maar desalniettemin wel vermakelijk. Er valt wel veel aan te merken op deze productie. Dat is niet zozeer de fout van de actrice die de hoofdrol speelt, maar meer van het matige script en de vreemde keuzes van de regisseur: veel extreme close-ups en lange monologen. Er zijn veel shots die als loze opvulling dienen. Het einde is dan wel weer spannend, maar niet een die de verwachtingen waar maakt als jij kijkt naar de hints die de rest van film geeft.
6

Karla is een alleenstaande moeder die de eindjes aan elkaar probeert te knopen. Ze werkt als serveerster in een restaurant. Na een dag hard werken gaat ze samen met haar zoontje Frankie naar het park. Er is een festival aan de gang met attracties en een kinderschminker. Ze kijken naar een optreden, als Karla een dringend telefoontje krijgt en haar zoontje heel even alleen laat. Als ze zich weer omdraait is Frankie verdwenen. In paniek gaat ze naar hem op zoek en ziet nog net op tijd dat hij in een auto wordt gesleurd. Ze twijfelt geen moment en zet de achtervolging in. Met haar blik op oneindig en het verstand op nul probeert ze de auto van de ontvoerders niet uit het oog te verliezen.

De wanhopige moeder wordt gespeeld door Halle Berry, een bekende naam in de filmwereld. Ze is onder andere bekend van de X-Men-films. Ze won in 2001 een Oscar voor beste actrice in de hoofdrol. Ze ontving de prestigieuze filmprijs voor haar acteerwerk in de film Monster’s Ball. Oscarwaardig is haar rol in Kidnap zeker niet, maar dat ligt meer aan het script en de regisseur dan aan Halle Berry’s acteerprestaties. Het script dwingt haar namelijk om complete monologen te voeren. Tijdens de achtervolging zit ze alleen in de auto. Haar paniek uit zich echter niet in haar houding en blikken – eventueel wat gevloek – maar in complete wanhoopspeeches aan zichzelf. Het voelt heel onnatuurlijk en zelfs een beetje ongemakkelijk.

ladiesnightkidnap-7359-still-pkki1r57zfcsjt3-neau4d30

Bovendien is het de makers ook niet gelukt om de film geloofwaardig te houden. Tijdens het roekeloze gerace over de snelweg worden de alarmdiensten niet eens gealarmeerd. Bovendien haalt Karla wel hele vreemde manoeuvres uit en blijft de achtervolging alleen in stand door stom toeval en domme acties van zowel Karla als de kidnapper. Dat gegeven valt helaas moeilijk te negeren. Het einde van de film is een groot contrast met de rest van de film, maar de spanning neemt daarin zeker toe. Het einde is wel passend, maar niet heel verrassend. Vanaf het begin lijken hints gegeven te worden over hoe de vork in de steel steekt, maar uiteindelijk blijken veel van de zogenaamde aanwijzingen gewoon loze opvulling.

Over manier van filmen vallen ook nog een paar dingen op te merken. Er zitten namelijk heel veel extreme close-ups in van de hoofdrolspeelster. Dat moet waarschijnlijk de dreiging en tijdsdruk nadrukkelijk maken, maar dat pakt niet zo uit. Het voelt meer als een goedkope truc. Er zijn zelfs momenten waarop er ongelukken gebeuren die niet in beeld worden gebracht. Het shot laat alleen Halle Berry’s ogen zien, met geluid van botsende auto’s op de achtergrond. Het voelt goedkoop aan, alsof de makers wat kosten wilden besparen op de special effects. Een andere opvallende keuze zijn de tientallen seconden lange shots van het wegdek. Wat is de toegevoegde waarde van witte strepen die voorbij flitsen? Niets meer dan het dunne verhaal rekken tot een ruime anderhalf uur.

Het klinkt allemaal behoorlijk negatief, maar ondanks dat alles heeft deze film wel zekere amusementswaarde. Ondanks dat er veel op aan te merken valt, is het geen vervelende rit die je uit moet zitten. Er zit voldoende vaart in en je wilt als kijker toch graag zien hoe het afloopt met moeder en kind. Duidelijk een film uit de categorie ‘popcorn’. Wel jammer is dat het niet echt weet te verrassen. Het is namelijk best goed mogelijk om een intense film te maken met slechts een persoon in de hoofdrol in een benarde situatie…

0 0