Recensie: Krypton – seizoen 2

De makers van Krypton hebben er hard aan gewerkt om de serie beter te maken in het tweede seizoen en dat is voor een groot deel gelukt. Verwacht nog steeds geen actie en spektakel - wat je misschien gewend bent van bijvoorbeeld de Superman films. Ook Superman zelf is nog totaal niet in beeld. Laat je dat echter los en kijk je met een open blik naar deze serie dan valt er veel te genieten. Daarbij dus vooropgesteld dat de humor van de serie je moet liggen. Doet het dat niet, dan kunnen sommige momenten erg langdradig aanvoelen.
7

Waar waren we?

In het eerste seizoen werden de kijkers vooral getrokken richting de bewoners van Kandor, de Kryptoniaanse stad die door Brainiac onder controle werd gehouden. In dit tweede seizoen wordt de wereld een stuk meer open gemaakt en dat doet de show wel goed. Seg El, de opa van Superman, had zich aan het einde van het eerste seizoen samen met Brainiac gevangen laten zetten in de Phantom Zone, een soort gevangenis die buiten de ruimte en tijd bestaat. Zijn tijdreizende toekomstige zoon Dru-Zod had vervolgens de Phantom Zone Projector vernietigd, zodat dit offer niet ongedaan gemaakt kon worden. Toch werd de toekomst niet op de manier veranderd die gewenst was. We pakken seizoen twee op met General Zod die Krypton heeft overgenomen.

Een stuk sterker dan het eerste seizoen

Het tweede seizoen begint een heel stuk sterker dan het eerste seizoen was. Dat is voornamelijk te danken aan een veel beter gebruik van de personages Seg en Adam. In dit seizoen krijgen zij veel meer de kans zich te laten zien. Ze spelen ook veel meer samen. Wat wel opvalt bij deze serie is dat er een soort humor in zit die je moet liggen. Dat was al in het eerste seizoen zo, maar in dit tweede seizoen is ook dat dus niet anders. Om een voorbeeld te noemen vraagt Seg op een bepaald moment: ‘Was I dead?’, waarop Adam antwoord: ‘Maybe just a little bit, but I undeaded you.’ Het is humor die niet iedereen zal aanspreken en kan af en toe een beetje flauw aanvoelen.

Toch is dit tweede seizoen dermate sterker dan het eerste seizoen, dat als je dat seizoen leuk genoeg vond, je hier zeker ook van gaat genieten. Een nieuw personage die in dit seizoen op de voorgrond treedt en erg goed samenwerkt met Seg en Adam is Lobo. Lobo is een premiejager die voor niets terugdeinst en die helende krachten heeft die wel wat weg hebben van die van Wolverine. De uitspraken van Lobo zijn dermate krankzinnig dat het lijkt alsof ze hier de humor van een tiener in hebben verwerkt, maar op de een of andere manier werkt het heel goed.

Politiek geladen

Veel van de aandacht van dit seizoen gaat uit naar General Zod. Zod is natuurlijk de slechterik van dit seizoen, maar toch ook weer niet helemaal. Dat moeten we even uitleggen. General Zod is absoluut iemand die op redelijk brute wijze de macht over Krypton heeft gegrepen, maar ergens in zijn hart is het een vredelievend persoon. Hij houdt van Krypton en diens inwoners, maar dan gewoon wel op zijn geheel eigen manier. Niet dat hij tegenspraak duldt op zijn manier overigens, maar dat mag duidelijk zijn. Die politieke lading is overigens niet vreemd in het Superman universum, want dat zien we ook terug in films als Man of Steel.

Daarentegen heb je ook nog het personage Kem. In het eerste seizoen diende hij al als een soort comic relief personage en ook in dit tweede seizoen weet hij diverse komische noten te raken. Waar iedereen druk bezig is met de politieke spelletjes, is Kem alleen maar bezig te overleven op zijn geheel eigen, komische manier. Vooral de scènes tussen Kem en Adam brengen de goede soort humor naar de show. Hoewel de show voornamelijk veel komische momenten kent, zijn er gelukkig ook wel wat meer serieuze momenten te vinden, die dan ook echt weten te raken.

Krypton - Seizoen 2
Krypton - Seizoen 2
Seizoen 2 van de spannende DC Comics serie: Krypton!