Recensie: Le Mans ’66 (Ford v Ferrari)

Le Mans '66 gaat over de strijd tussen het dominerende Ferrari en nieuwkomer Ford. De film gaat niet alleen over deze twee bedrijven, maar ook over de vriendschap tussen Carroll Shelby en Ken Miles die in opdracht van Ford een wagen moesten bouwen om de strijd aan te kunnen gaan met Ferrari. Wat volgt is een technisch verhaal over hoe de perfecte wagen eruit moet zien. Ondanks het technisch verhaal is het wel allemaal te begrijpen en dat komt mede doordat Christian Bale echt weet te schitteren als alleskunner Ken Miles. De chemie tussen Damon en Bale spat van het scherm af en het verhaal weet, dankzij James Mangold en Jason Keller, geen enkel moment te vervelen. Alleen jammer dat er maar één extra op de blu-ray-versie staat.
8

Le Mans ’66 of toch Ford v Ferrari?

Racen, het heeft iets mannelijks en iets met stoerheid te maken. Snelle wagens die strijden voor de winst, een strijd die niet zonder gevaren is. Een strijd die ook heel dominant kan zijn. In de jaren zestig was Scuderia Ferrari een dominante factor in de racesport. Ze domineerden iedere race en waren dan ook altijd het team dat verslagen moest worden. Het duurde echter een hele tijd voor er een team was dat opgewassen was tegen de bruutheid van dit Italiaans team. Midden in de jaren zestig was daar het Amerikaans bedrijf Ford wat besloot om mee te doen in deze industrie. Er werd een auto gemaakt die de strijd moest aangaan met Ferrari tijdens de Le Man’s in 1966. En laat daar nou net een film over gemaakt zijn.

Wie informatie zoekt over deze film kan wel eens voor een verrassing komen te staan. De film heeft namelijk twee titels. Zo heet de film in Europa Le Mans ’66 en in de Verenigde Staten en andere delen van de wereld heet deze film Ford v Ferrari.

James Mangold

De regie voor deze film ligt in de handen van regisseur James Mangold. James Mangold is zeker geen onbekende en hij is ook een veelzijdige man. Zo was hij regisseur van de films The Wolverine, 3:10 to Yuma, Kate & Leopold. Ook regisseerde en schreef hij het verhaal voor Logan. Een film over de Le Mans van 1966 zat al langer in de pijpleiding, maar is er nooit gekomen. Totdat James Mangold in 2018 werd aangetrokken om de regie op zich te nemen. Het script was al even daarvoor geschreven door onder andere Jason Keller. Hij schreef onder andere mee aan het script van Escape Plan uit 2013. Veel projecten heeft hij vooralsnog niet op zijn naam staan, maar dat zou in principe niets moeten uitmaken. Het verhaal van Le Mans 66 staat in principe vast en de vraag is dan vooral hoe je zo’n film actievol kan maken, maar ook zo dat er een emotionele boodschap achter te vinden is.

Racen, heel veel racen

De kern van dit verhaal is de beroemde race uit 1966 waarbij niet Ferrari, maar Ford won. Er zit er echter nog een heel verhaal rond deze race. Ford was in de Verenigde Staten vooral bekend van onder andere de normale personenwagens en de IndyCar. De grote man die tijd, Henry Ford II, wilde totaal iets anders waardoor het merk weer terug een boost zou krijgen. Bij Ford besloten ze daarom om een samenwerking aan te gaan met Ferrari, maar die zag daar niets in zitten. Ford besloot daarom dat ze de strijd maar moesten aangaan met Ferrari. Ford besloot daarom om de samenwerking aan te gaan met Shelby, een Amerikaans bedrijf dat onderdelen voor auto’s maakte. De eigenaar, Carroll Shelby besloot in zee te gaan met racer en monteur Ken Miles. Samen wisten zij de ultieme wagen in elkaar te monteren die de strijd met Ferarri kon aangaan.

Wat volgt is een spannend verhaal waarbij iedere stap bloot wordt gelegd om de wagen zo perfect mogelijk te maken. Omdat men deze film niet alleen wilt laten gaan om snelheid, maar juist ook deze technische aspecten is ervoor gekozen om de film wat emotionele lading te geven. Ken Miles was iemand die een wagen tot in de details kende en ook wist hoe hij deze moest besturen. Tijdens de gehele film zie je daarom ook twee kanten van hem, namelijk de kant van iemand die met iedereen het gevecht aan wilt gaan om te winnen omdat hij weet waar hij het over heeft. Maar ook de kant van iemand die misschien wel de liefde voor dit soort wagens meer koestert dan zijn eigen gezin. Je ziet hem tijdens de gehele film ook de strijd met zichzelf aangaan. De aanloop tot naar de race is misschien nog wel mooier dan de race zelf. Zeker gezien de hobbels die Shelby en Miles moeten nemen tegen het grote Ford en diens marketingtrucjes. Een film die niet alleen gaat over snelheid en mooie wagens, maar ook over vriendschap en familie.

Geen Cruise en Pitt

Oorspronkelijk zouden Tom Cruise en Brad Pitt de hoofdrollen spelen. Uiteindelijk is daar niets meer van terecht gekomen en besloot James Mangold te gaan voor Matt Damon als Carroll Shelby en werd Christian Bale aangetrokken als Ken Miles. De chemie tussen beide acteurs is vanaf het begin al gelijk duidelijk zichtbaar. Damon schittert weliswaar als Shelby, maar de echte heldenrol is toch wel die van Miles. Bale weet die rol ijzersterk neer te zetten met ontzettend veel emotie. Iedere scene weet hij je mee te nemen naar de technische aspecten van een wagen en weet dat zo te brengen dat het geen enkel moment saai wordt. Ook de momenten waarop hij Miles emoties laat tonen is schitterend. Je leeft helemaal mee met dit personage.

Miles had ook een vrouw die hem altijd bijstond en zij wordt in de film gespeeld door Caitriona Balfe. Zij is vooral bekend door haar rol van Claire Randall in de serie Outlander. Zij weet ieder moment dat zij krijgt een ijzersterke vrouw neer te zetten die haar man bijstaat. Haar momenten zijn echter net iets te schaars, net als die van acteur Tracy Letts. Hij speelt de rol van Henry Ford II. Je ziet een onzekere man die vooral wilt bewijzen dat hij net zo succesvol is als zijn grootvader die het bedrijf heeft opgezet.

Leuke extra

De blu-ray-versie kent eigenlijk maar één extra en dat is best karig. Wat je er wel voor terugkrijgt is een kijkje in de totstandkoming van deze film. Deze extra duurt een uur en daarin komen de acteurs en regisseur aan bod. Zij vertellen je meer over waarom gekozen is voor aantal keuzes en wie de echte mannen achter de personages nu waren.

Ford v Ferrari (Le Mans '66) (Blu-ray)
Ford v Ferrari (Le Mans '66) (Blu-ray)
Het waargebeurde verhaal van Ford tegen Ferrari