Recensie: Legion – seizoen 1

Legion is een unieke superheldenserie die uitblinkt in het vreemd zijn. De verhaalvertelling is bijzonder, met flashbacks, valse herinneringen en werkelijkheid die elkaar afwisselen en door elkaar heen lopen. Het vraagt zeker wat van je concentratievermogen maar dat is het waard. Deze serie is absoluut een aanrader, ook voor mensen die niet per se van superheldenfilms en -series houden. Hoewel het zich in de wereld van X-Men afspeelt, staat het verder los van de filmreeks en kun je de serie gewoon kijken als nieuwkomer.
8.5

Stemmen in het hoofd van David Haller kwellen hem al jarenlang. Hij is daardoor erg onrustig en kan de aanhoudende kwelling nog maar moeilijk verdragen. Met zijn psychische aandoening is hij al bij meerdere psychiatrische ziekenhuizen geweest en hij is uiteindelijk gediagnosticeerd als schizofreen. Echter, zijn leven verandert compleet na de ontmoeting met een andere patiënt. David lijkt namelijk over bijzondere krachten te beschikken…

Legion is een superheldenserie, maar absoluut niet een zoals alle andere films en series met superhelden in de hoofdrol. Vanaf het eerste moment merk je dat deze serie anders is dan andere films en series die zijn gebaseerd op Marvel stripverhalen. Het speelt zich af in de wereld van X-Men en is ontwikkeld door Noah Hawley, de man achter de zeer succesvolle serie Fargo. Hij heeft van Legion een superheldenserie gemaakt die opvalt tussen de wildgroei van superheldenproducties.

Deze serie weet van begin tot eind te boeien, mits je je aan het begin niet meteen laat afschrikken. De flitsende, vervreemdende beelden trekken de aandacht en laten die niet meer los tot de ontknoping. Soms lijkt de serie zich in de jaren 60 af te spelen (door onder andere het voorkomen van Davids zus), maar anderzijds is het erg futuristisch. Eigenlijk is alles wat je ziet buitengewoon. Van zeer misplaatste objecten tot locaties met een vreemde sfeer. Daarbij komt dat sommige scènes visueel erg spectaculair zijn, met name wanneer David zijn krachten benut.

Zeker de eerste aflevering heb je eigenlijk nog geen flauw idee van waar de serie naar toe gaat. Het begint met veel afwisselende beelden, tegen het abstracte aan. Er komen flashbacks voorbij, maar die lopen ook weer over in beelden van het hier en nu. In latere afleveringen beginnen herinneringen en werkelijkheid ook door elkaar te lopen. Kortom: aandachtig kijken is een vereiste, want voor je het weet ben je de draad kwijt – als je die tenminste al gevonden had. Het vergt namelijk wel wat moeite om het verhaal tot je te nemen, omdat het zo door elkaar loopt en het verhaal niet rechttoe rechtaan wordt verteld.

Die warrige manier van vertellen en het feit dat je wat echt is niet meer van nep kan onderscheiden en dat herinneringen en werkelijkheid door elkaar lopen, passen heel erg bij het verhaal. Voor hoofdpersoon David Haller is dat namelijk de realiteit: visioenen en flashbacks drijven hem tot waanzin. Het is erg sterk dat je als kijker daarin op zo’n manier wordt meegenomen. Omdat je voor een groot deel ziet wat David ziet, ontdek je samen met hem hoe de vork in de steel steekt. Zo ontdek je meerdere keren hoe bedrieglijk herinneren kunnen zijn.

De cast levert echt een topprestatie. Dan Stevens speelt de hoofdrol en doet dat met verve: zijn worsteling met de stemmen in zijn hoofd en de angsten die hij heeft komen goed over. Later leert hij het beter omarmen en die transitie voelt natuurlijk aan. Hij is bevriend met Lenny, gespeeld door Aubrey Plaza, een rebels personage dat ‘prettig gestoord’ is. Rachel Keller zien we als Syd, de medepatiënt die Davids leven verandert. Andere rollen komen onder andere van Amber Midthunder, Bill Irwin, Jeremie Harris en Jean Smart.

De afleveringen zijn verdeeld over twee blu-ray schijfjes, met elk vier afleveringen. Op het tweede schijfje staan nog een paar extra’s: deleted scenes en fractured reality: a different kind of hero. Oftewel, een half uur extra beeldmateriaal dat de uiteindelijke versie niet heeft gehaald en een tien minuten special waarin de makers en acteurs praten over de serie. Daarin vertellen ze onder andere hoe het gekste niet gek genoeg kan zijn en dat ze er op vertrouwen dat de kijker uitgedaagd wil worden om meegenomen te kunnen worden in het verhaal. Zeker leuk om eens te kijken, maar echt onthullend is het verder niet.

LEAVE NO TRACE (DVD)
LEAVE NO TRACE (DVD)
Over leven in de natuur