Recensie: Mad Max: Fury Road

Mad Max: Fury Road is misschien wel de meest over-the-top Mad Max tot nu toe, want Miller heeft het gaspedaal stevig ingedrukt gedurende de hele film. Je waant je als kijker in een bijna twee uur durende non-stop achtbaan in een visueel overdonderende wereld. Remakes en reboots hebben een slechte naam en vaak is dat ook geheel terecht. Mad Max: Fury Road laat echter zien dat een reboot niet altijd slecht hoeft te zijn. Het is een actiefilm die uit metaal gegoten lijkt te zijn, maar die nooit ondoordacht is. George Miller is terug en drukt zijn visie voor deze post-apocalyptische wereld recht in je strot. Gelukkig is het een zeer smakelijke hap!
9.5

Mad Max heeft het even moeilijk. Niet alleen wordt hij opgejaagd en gevangen genomen door het leger van Immortan Joe, maar hij wordt ook geplaagd door visioenen uit zijn verleden. Deze visioenen gaan over de mensen die hij niet heeft kunnen redden en die op hem rekenden. Zijn auto wordt hem afgenomen en hij moet tot overmaat van ramp ook nog eens als bloedbank dienen voor één van Immortan Joe’s mannetjes. Die lijkt het overigens allemaal redelijk strak onder controle te hebben. Hij beheert de watervoorraad, de benzinevoorraden en al het moedermelk. Wanneer Furiosa op een missie wordt gestuurd om meer benzine op te halen uit Gas City, loopt het allemaal echter even iets anders en begint Immortan Joe de greep wat kwijt te raken. Wat volgt is een furieuze en knettergekke achtervolging door de woestijn.

Wie nog wat jonger is, heeft mogelijk nog nooit een Mad Max-film gezien en zal geen idee hebben wat dit nu eigenlijk allemaal is. Het begon al in 1979 toen George Miller de eerste film maakte uit de reeks en dat werd een enorme culthit. Het speelde zich allemaal af in een postapocalyptisch Australië en bevatte heel veel bizarre autoachtervolgingen. Het was zo’n succes dat er al snel ruimte werd gemaakt voor het vervolg dat in 1981 kwam, Mad Max: The Road Warrior. Hoewel veel vervolgfilms niet kunnen tippen aan het eerste deel, was in dit geval het vervolg misschien nog wel beter. In 1985 volgde hierdoor ook nog een derde film, Mad Max Beyond Thunderdome. Nu inmiddels 30 jaar later is het tijd voor een reboot van de reeks om ook het jonge publiek van nu bloot te stellen aan de gekte.

furyroad-1

En gekte dat is absoluut met emmers vol te vinden in Mad Max: Fury Road. Bizar uitgedoste mensen, vreemde dieren, uitgestrekte woestijnlandschappen, auto’s vol met metaal en wat dacht je van een heuse elektrische gitaarspeler op één van de vele trucks, compleet met een volledige wand van speakers. Je kunt het zo gek niet bedenken of het zit er wel in. Mad Max is een actiefilm zoals actiefilms bedoeld zijn. Het verhaal is niet al te belangrijk, maar is wel aanwezig. De effecten zijn overdreven, maar dat is precies zoals het hoort. Het geluid is overdadig, maar ook dat is precies wat bedoeld is en als kijker zit je in een soort bizarre achtbaan van twee uur, die amper rustmomenten kent.

Mad Max: Fury Road is in Nederland alleen in 3D of in IMAX 3D te zien. Dat is op zich jammer, want de makers wilden het liefst dat de kijkers de film in 2D zouden zien. Zo hebben ze de film gemaakt, en zo was hij ook bedoeld. Aangezien we hier in Nederland geen keus hebben, is de IMAX versie absoluut te prefereren. Er valt zoveel te zien op het scherm dat het grotere scherm, het scherpere beeld en ook nog eens het betere geluid de film beter tot zijn recht laten komen. De beelden zijn sowieso prachtig. Af en toe zul je je letterlijk in de hel wanen. Daarnaast speelt de film zich dan wel volledig in de woestijn af, maar tijdens de nachtelijke scènes wordt het beeld door de maan met wit licht beschenen en krijgen we een creepy sfeertje.

furyroad-2

Tom Hardy zet een geloofwaardige Mad Max neer, al is het voor de liefhebbers van de originele films even wennen om een ander gezicht te zien in de rol van onze Max. Als de film echter een tijdje bezig is, dan valt dat weg en is Tom Hardy gewoon Mad Max en dat is een prestatie op zichzelf. Wat ook wel bijzonder is, is dat er niet alleen veel screentime is voor Hardy, maar ook voor Charlize Theron, die een erg fysieke rol heeft waar ze toch een enorme diepgang aan weet mee te geven. Daarnaast zitten er nog een aantal andere dames in de film. Welke andere dames, mogen jullie zelf uitvinden. Voor een actiefilm zijn de acteerprestaties in ieder geval prima, hoewel veel kijkers te overdonderd zullen zijn door het visuele spektakel.

George Miller heeft zijn touch nog niet verloren en hij keert nu dan eindelijk weer terug in het post-apocalyptische woestijnlandschap. De hele film zit boordevol verwijzingen naar de eerdere films maar heeft wel absoluut zijn eigen smoel behouden. De wereld van Mad Max is op zo’n manier opnieuw gecreëerd, dat de film zonder twijfel in het rijtje van de eerdere films past. Dat is al een enorm compliment en zal waarschijnlijk vooral fans van het origineel moeten overtuigen. Een veelgehoorde kritiek was bijvoorbeeld dat er geen vrouwen meer in het Mad Max-universum waren, maar wat deed Charlize Theron bijvoorbeeld dan daar in de film?

0 0