Recensie: Mary Kills People – Seizoen 1

Tara Armstrong is de bedenker van de serie Mary Kills People en laat je flink nadenken over wat je voorgeschoteld krijgt. Het verhaal kent een interessant concept, wat je doet nadenken, maar de eerste afleveringen zijn toch even doorbijten. De tweede helft brengt meer spanning en gaat naar een hoger tempo. Wanneer het tweede seizoen op dezelfde manier verder gaat als het eerste seizoen is geëindigd, dan raden we hem aan.
7

Eerste hulpdokter Mary krijgt niet de voldoening uit haar werk die ze hoopt. Ze ziet zoveel uitzichtloze situaties voorbijkomen, dat ze een tweede baan kiest. En dat is niet zomaar een baan. Samen met haar partner en voormalige dokter Des, helpt ze patiënten naar het hiernamaals. Patiënten die het leven niet meer zien zitten en op een ‘fijne’ manier dood wensen te gaan. Wanneer meerdere mensen lucht krijgen van deze praktijken, moeten Mary en Des uitkijken dat ze er niet aan onder door gaan.

Stof tot nadenken

Tara Armstrong is de bedenker van de serie Mary Kills People en laat je flink nadenken over wat je voorgeschoteld krijgt. Niemand heeft het recht om het leven van een ander te eindigen, maar wat als deze persoon het echt niet meer ziet zitten en anders zelfmoord had gepleegd? De persoon die daar uitkomst voor biedt is Mary, gespeeld door Caroline Dhavernas (Hannibal). Dhavernas zet over het algemeen een vrij emotieloos karakter neer, het lijkt Mary niet al te veel te doen. Echter heeft Mary wel degelijk redenen om te doen wat ze doet, maar lijken deze te vervagen door de ‘kick’ die ze krijgt. Een gegeven dat je wederom aan het nadenken zet. Want als het niet meer 100% om de patiënt gaat, waar is Mary dan eigenlijk mee bezig?

Maar Mary opereert niet alleen. Acteur Richard Short speelt haar partner in crime Des, die na het uitkomen van zijn drugsprobleem niet meer zijn beroep van plastisch chirurg mag uitoefenen.  Des ziet er uit alsof hij elk moment kan terugvallen in zijn donkere periode. Het is dan ook helemaal geen goed plan dat juist hij nog in contact is met zijn dealer, want mensen doden, doe je niet zomaar. Daar is een middel voor nodig. De persoon die dit levert is Grady (Greg Bryck) en die wil daar natuurlijk wel wat voor terugzien.

Toch nog spannend

Deze Grady en de politie, in de vorm van Ben (Jay Ryan – Beauty and the Beast) en Frank (Lyriq Bent), zorgen voor extra spanning. Door hen kent Mary wel degelijk angsten, vooral wanneer het persoonlijk wordt. Het duurt dan ook wel even voordat de serie echt interessant wordt. Het verhaal kent een interessant concept, wat je doet nadenken, maar de eerste afleveringen zijn even doorbijten. Vanaf het begin heeft de politie al haar bedenkingen, maar Mary is te slim voor hen. Met de komst van Grady wordt het verhaal dan eindelijk iets spannender. Hij zorgt voor spanning, omdat Mary nu pas moet gaan opletten en Grady haar dochters bij de zaak betrekt. De politie kon om de tuin geleidt worden, maar Grady is een ander verhaal.

Vanaf het moment dat de serie meer spanning krijgt en in een hoger tempo gaat, krijgen we als kijker ook meer duidelijkheid over Mary haar beweegredenen. En waarom agenten Frank en Ben zoveel moeite doen om haar te ontmaskeren. Helaas zitten we dan toch al redelijk op het einde van het eerste seizoen. Het seizoen wordt prima afgesloten, maar een vervolg was niet eens per se nodig. Omdat het eerste seizoen al uit kwam in 2017, kunnen we ook al zeggen dat de serie niet een, maar twee extra seizoenen van beide zes afleveringen heeft gekregen. Wanneer het tweede seizoen op dezelfde manier verder gaat als het eerste seizoen is geëindigd, dan raden we hem aan.