Recensie: Masters of Sex – Seizoen 2

De dvd-uitgave van seizoen twee scoort hoog als het gaat om beeld en geluid. Helaas is het wat betreft extra’s wat karig gesteld en moeten we het doen met slechts één featurette, waar er natuurlijk nog best moeite gedaan had mogen worden om interessante, verdiepende documentaires over bijvoorbeeld de historische achtergrond aan te bieden. Die hadden zeker van meerwaarde kunnen zijn. Al met al is seizoen twee van Masters of Sex uitstekend en de makers weten je met gemak het gehele seizoen geboeid en geïntrigeerd te houden.
8

‘‘Mensen moeten in de toekomst tegen seksuele klachten aankijken zoals er nu wordt gekeken naar bijvoorbeeld een hik of een nies’’, aldus Virginia Johnson een dikke halve eeuw terug bij een televisieopname. Een interessante vraag om te stellen is vervolgens of wij nu, al die jaren later, naar seksuele kwalen kijken zoals Johnson voor ogen had. Het antwoord daarop geven we niet, het is echter interessant eens over de vraag na te denken. Wat wij wel doen, is het tweede seizoen van de serie Masters of Sex bespreken.

Dr. William Masters (vandaar de lekker prikkelende titel) begint samen met Virginia eind jaren ’50 aan een controversieel onderzoek, want het gaat over seks. In het eerste seizoen zagen we als kijker al dat de omgeving, Amerika, daar op z’n zachtst gezegd nog niet helemaal aan toe was. In het tweede seizoen zet die lijn zich voort en krijgen de twee te maken met zo mogelijk nog meer tegenstand. De geschiedenis dicteert: als pioniers krijgen ze te maken met veel weerstand. Ze zijn immers hun tijd voor, waardoor nog niet iedereen klaar is voor hun boodschap. Daar komt in dit tweede seizoen nog eens bij dat de twee in een omgeving leven, waar de mensen sowieso flink gespannen zijn. De Amerikaanse burgerrechtenbeweging draait op volle toeren, wat geregeld tot confrontatie leidt.

Michael Sheen as Dr. William Masters and Lizzy Caplan as Virginia Johnson in Masters of Sex (season 2, episode 10) - Photo: Michael Desmond/SHOWTIME - Photo ID: MastersofSex_210_0091

Het streven om naast de seksuele revolutie ook actief de strijd van de burgerrechtenbeweging te behandelen, is een nobele queeste van de makers. Het vormt echter ook een van de weinige mankementen van dit seizoen: de makers behandelen wel erg veel (zware) thema’s, waardoor de serie soms wat te vol zit met dramatische wendingen. De overige onderwerpen die zich vanuit de personages aandienen, zijn namelijk ook alleszins luchtig, waardoor de strijd van de burgerrechtenbeweging in deze serie aanvoelt als een gevalletje teveel hooi op de vork. Hun gevecht verdient het ongetwijfeld om te worden verteld, maar niet als zijpad. Gelukkig is dat eigenlijk het enige grote minpunt aan deze serie, die verder altijd weet te boeien en intrigeren.

De cast levert uitstekend werk. Hoofdrolspeler Michael Sheen weet zoals altijd te imponeren. Ook de rest van de cast is zonder uitzondering overtuigend. Lizzy Caplan is toch een behoorlijke verrassing in de rol van Virginia Johnson. De actrice die vooral bekend is uit Mean Girls, liet vorig jaar in het nogal veelbesproken The Interview weer eens zien prima uit de voeten te kunnen met comedy. Nu weet ze ook met een veel serieuzere rol indruk te maken. Een echt dragende rol binnen de serie zit haar zelfs als gegoten. Teddy Sears zorgt vaak voor een wat komische noot als de nogal overspelige Dr. Langham. Zwaargewichten Beau Bridges en Danny Huston spelen vermakelijke bijrollen. Bridges was als Barton Scully in het eerste seizoen prominent aanwezig, maar speelt in dit seizoen een minder grote rol. Jammer, want hij speelt fantastisch. Zijn personage biedt bovendien genoeg potentie tot interessante stof in combinatie met het hoofdonderwerp van het onderzoek van Dr. Masters en Johnson.

mos

Masters of Sex … Lizzy Caplan as Virginia Johnson and Annaleigh Ashford as Betty.
Hoewel het seksonderzoek van de twee de rode draad vormt in de serie, heeft elke losse aflevering ook een eigen casus. Hier komen zeer interessante onderwerpen naar voren. Zo moet Masters een meisje helpen dat seksverslaafd is. Haar invloedrijke ouders en Dr. Masters verschillen behoorlijk van mening over de te volgen behandeling, wat voor boeiend drama zorgt. Ook bijvoorbeeld seksuele ambiguïteit komt naar voren in een enorm boeiende en geslaagde aflevering. Toch valt het niet aan te raden om zo een losse aflevering te kijken, zonder het voorafgaande eerst te hebben gezien. Daarvoor zal je namelijke teveel belangrijke context missen en vooral een te beperkte inzage hebben in de onderlinge relaties tussen de personages. Vooral onderzoekers Dr. Masters en Johnson hebben een zeer gecompliceerde relatie, die zich in dit tweede seizoen verder ontwikkelt. De scheidingslijn tussen professie en privé wordt daarbij grijzer en grijzer. Bovendien wil je de karakterontwikkeling van de personages ook gewoon niet missen. Het is zonde om aan de subtiele, gelaagde ontwikkeling van de belangrijkste karakters voorbij te gaan. Het zijn namelijk vooral die accenten, waardoor de makers in het tweede seizoen boven het al bijzonder geslaagde eerste seizoen uit weten te stijgen en net nog wat meer de diepte in weten te gaan.

0 0