Recensie: Me Before You

Dit Britse drama weet tegen onze verwachtingen in te verrassen en te ontroeren. Een aanrader om te kijken, maar wees gewaarschuwd; zorg voor voldoende zakdoekjes en waterproof make-up!
8.5

Het was Ladies Night in Pathé in Amsterdam. De bioscoop stroomt langzaam vol giechelende, lachende vrouwen. Er staan glaasjes champagne voor ons klaar en er staat een mevrouw ons uit te leggen waarom deze huidcrème de allerbeste is en dat hij de 50 euro echt wel waard is. We kunnen onze handen laten masseren en alle zwangere vrouwen kunnen babykleren kopen. Het kippenhok loopt de zaal in, waar goodiebags op de stoelen op ons staan te wachten. Als een soort aasgieren rukt iedereen het tasje open. Hebben we hetzelfde? Wil je ruilen van lippenstift? Ik wil die blauwe nagellak, wil jij deze roze? Met een flesje caloriearme drank en een zak popcorn, zit de hele zaal er klaar voor.

De film die we te zien gaan krijgen is het romantisch drama Me Before You. In eerste instantie lijkt Me Before You een iets hippere versie van de Franse film Intouchables; een verlamde man in een rolstoel moet verzorgd worden door iemand anders en de twee krijgen een bijzondere relatie. Grootste verschil; Me Before You is Brits. Daarnaast zien we in plaats van een man van boven middelbare leeftijd, de jonge aantrekkelijke Sam Claflin als de man in de rolstoel. En in plaats van een jongen uit een achterstandsbuurt wordt hij verzorgd door een vrolijk, onbezorgd kleurrijk meisje, gespeeld door Emilia Clarke.

maxresdefault

Ondanks de grote gelijkenissen op het eerste gezicht, weet Me Before You toch enorm te verrassen en de juiste snaar te raken. De film is een goeie combinatie van humor en tragedie, een lach en een traan. De vormgeving van de film is prachtig. Het speelt zich af rondom een oud, pitoresk dorpje in Engeland en door middel van mooie cinematografie en levendige kleuren weten de filmmakers het dorpje echt tot leven te wekken. Ook de muziek voelt fijn en natuurlijk aan. Er wordt niks overdreven, de film weet een nuchtere en soms humoristische sfeer vast te houden, ondanks de dramatische ondertoon.

Het acteerwerk van de twee hoofdpersonages is ook goed raak. Sam Claflin, die we kennen als Finnick Odair in The Hunger Games, speelt de verlamde Will Traynor. Het is knap wat Sam met alleen zijn hoofd en gezichtsuitdrukkingen teweeg kan brengen. Hij heeft natuurlijk zijn knappe looks mee, dus de hele zaal zat vol zwijmelende vrouwen, maar zijn acteerwerk is ook oprecht erg sterk. Zijn tegenspeelster is Emilia Clarke, ook bekend als Daenerys Targaryen uit Game of Thrones. In deze film laat zij ineens een totaal andere kant van zichzelf zien; in de rol van Lou Clark is ze onhandig, schattig, vrolijk, kleurrijk en onschuldig. Als kijker kun je niet anders dan een beetje verliefd worden op haar grote ogen en haar maffe outfits die ze iedere keer tevoorschijn tovert. Met pluche truien, gekke schoenen en kleurrijke outifts weet ze er toch iedere keer irritant goed uit te zien. Als je weet dat dit liefelijk figuur ook een rol in Game of Thrones heeft, kun je niet anders dan respect hebben voor de diversiteit die Emilia Clarke kan bereiken wat betreft haar rollen.

MeBeforeYou_Trailer2OG

En daar zitten we dan. In Pathé een zaal vol met giechelende, kletsende vrouwen. Het licht gaat na een krappe twee uur weer aan, alle vrouwen kijken elkaar met betraande ogen en uitgelopen make-up aan, en iedereen biedt elkaar nog een extra zakdoekje aan. Want huilen, dat zal je. Of dit dus de ideale film is om in de bioscoop te gaan kijken, betwijfelen we. Lekkerder is het om deze film in je eentje te kijken, op de bank, met een deken, drie pakken zakdoekjes en vooral héél veel chocola. Niks caloriearme cola en één zak popcorn. Troostvoedsel hebben we nodig. En dan onbeschaamd die tranen laten rollen, snotteren en de neus snuiten.

Hoewel deze film op het eerste oog misschien maar een slecht aftreksel van de hitfilm Intouchables lijkt, stelt de film zeker niet teleur. Het is een ontzettend sterke film met een prachtige boodschap, die uiteindelijk toch heel anders is dan Intouchables. De film weet te verrassen en te ontroeren en is zeker de moeite waard. Wat ons betreft is dit de nieuwste film in het rijtje Titanic, The Notebook en P.S. I Love You. Een klassiek, maar toch origineel en verrassend drama. Om lekker de tranen bij uit je kop te janken. Heerlijk.

Maren Zeinstra
Maren is een 23-jarige studente Mediawetenschappen. Zoals elke vrouw van deze leeftijd is ze vooral gek op romantische komedies in haar vrije tijd. Af en toe een intellectueel hoogstandje kan ze echter af heus ook wel waarderen en historische klassiekers behoren tot één van haar fascinaties. Met horrorfilms hoef je echter dan weer níet aan te komen zetten, want dan kan Maren haar nachtrust vaarwel zeggen.