Recensie: Mechanic: Resurrection

Mechanic: Resurrection is weer een echte actiefilm die je zeker niet voor het goede acteerwerk of het fantastische verhaal moet kijken. Het acteerwerk is gewoon slecht te noemen en het plot doet denken aan een jaren 90-film. Toch weet de film best wel te vermaken en zien we hier weer een Jason Statham die in zijn eentje de hele wereld aankan. De actiescènes volgen elkaar in rap tempo op en weten te entertainen. Met nog een leuke bijrol van Tommy Lee Jones weet deze film dan toch nog net een voldoende te scoren.
5.5

Het is alweer een poos geleden dat de huurmoordenaar Arthur Bishop zijn eigen dood in scène zette, maar ondanks dat hij zijn best gedaan heeft zich te verstoppen, weet wapenhandelaar Crain hem toch te vinden. Om er voor te zorgen dat Bishop precies doet wat hij wil, ontvoert hij de mooie Gina waar Bishop ondertussen verliefd op is geworden. Bishop kan nu niet anders dan de drie mannen vermoorden die Crain uit de weg wil hebben. En dit is alles behalve een makkelijke opgave, want deze mannen hebben zichzelf uitermate goed beveiligd.

Mechanic: Resurrection is het vervolg op de in 2011 verschenen film The Mechanic. Wederom zien we ook in deze film Jason Statham in de hoofdrol, die weer de ene na de andere actiestunt uithaalt. Het lijkt dan ook een rol die perfect past bij deze acteur en die licht doet denken aan zijn rol in de Transporter-reeks. Toch kunnen we met zekerheid zeggen dat Statham wel eens beter geacteerd heeft en dat, behalve in de actiescènes, zijn acteerwerk gewoon niet echt goed is in deze film. De oneliners komen niet echt overtuigend over en de timing laat ook nog wel wat te wensen over. Maar als iemand weet hoe hij een goede actieheld moet spelen dan is het Statham natuurlijk wel en die scènes zijn dan ook een genot om naar te kijken.

mechanic_resurrection_47042821_st_1_s-highZijn vrouwelijke tegenspeelster Jessica Alba doet het ook niet heel veel beter wat acteerwerk betreft. En dan is er nog het idee dat de twee verliefd op elkaar worden. Er is geen enkele kijker die dat zal geloven, want er is absoluut geen vonk te bekennen tussen deze twee. Dan hebben we nog de grote slechterik, gespeeld door Sam Hazeldine, die ook niet weet te overtuigen en een oude vriendin van Bishop, gespeeld door Michelle Yeoh, die niets anders doet dan zich bezorgd maken. Het enige goede en ook leuke acteerwerk moet dan uiteindelijk van de derde wapenhandelaar komen die Bishop moet vermoorden. Deze wordt gespeeld door Tommy Lee Jones, die dus de enige is die wel gewoon doet wat hij moet doen.

Als je weet om te gaan met het niet al te beste acteerwerk, dan krijg je vervolgens nog het slechte verhaal voor je kiezen; iets met weeshuiskinderen en een slechterik met een Brits accent. Natuurlijk wordt het knappe meisje ontvoerd en moet de held deze gaan redden. Het doet soms wel denken aan een James Bond-film, alleen dan net iets slechter. Nou staan actiefilms natuurlijk sowieso niet echt bekend om hun fantastische verhaal, dus wat dat betreft valt het allemaal nog wel een beetje mee. Waarschijnlijk gaat er niemand naar een actiefilm met Jason Statham en verwacht dan een goed plot. En als je dat niet doet, dan is deze film uiteindelijk best wel vermakelijk en misschien zelfs wel precies wat je ervan verwacht.

mechanic_resurrection_47042821_st_7_s-highBishop is natuurlijk gewoon de beste huurmoordenaar die er op de wereld rondloopt en zal natuurlijk alles op alles zetten om zijn nieuwe vriendinnetje te redden. Hiervoor moet hij de concurrenten van Crain op de wapenmarkt uitschakelen. Het gaat hier om drie belangrijke wapenhandelaren die elk enorm goed beveiligd worden. Om geen argwaan te wekken moet de dood van deze drie mannen ook nog eens op een ongeluk lijken, Bishops specialiteit. Met gebruik van de nodige technische snufjes en het vecht, spring en vliegwerk van een actieheld als Statham, is deze film dan uiteindelijk toch nog best wel leuk om te kijken. Bij de derde moord die gepleegd moet worden besluit Bishop bovendien dat hij het misschien beter anders aan kan pakken. Hij vermoordt deze wapenhandelaar niet, maar ze zetten samen zijn dood in scène.

Elke vijand in de film wordt vakkundig in de pan gehakt op de typische Statham-manier. Hoewel de special effects niet echt goed te noemen zijn, is de actie leuk, zijn de vechtscènes zoals we die gewend zijn en is er zelfs af en toe een sprankje humor te vinden. Regisseur Dennis Gansel levert daarmee een vervolg op The Mechanic op dat zeker niet goed te noemen is, maar toch wel oké. De fans van Jason Statham hebben er in ieder geval weer een actiefilm bij gekregen waar ze waarschijnlijk wel van kunnen genieten. Of een derde film in deze reeks echter nog de moeite waard gaat worden blijft een beetje twijfelachtig.