Recensie: Minions

Minions als prequel / spin-off van Despicable Me is zeker een succes te noemen. De Minions zelf en hun acties toveren zo nu en dan een lach op je gezicht, maar erg grappig wordt het helaas nooit. De grappen waren óf al bekend uit de trailer óf een beetje flauw. Het hebben van te hoge verwachtingen is dan ook zeer nadelig en het is maar de vraag of de grappen leuk blijven. Kinderen echter zullen zich zeker vermaken met de acties en situaties waarin de Minions zich steeds bevinden. Voor de volwassenen zitten er leuke referenties in, wat hen ook iets om te lachen geeft. De toegevoegde waarde van het 3D-effect is ver te zoeken, maar gelukkig zijn de animaties verder top. Het is aan te raden om de aftiteling uit te zitten en ook de Minion Mini Movies te bekijken, die zijn zeker het kijken waard. Al met al is Minions een dikke, gele voldoende!
7.5

anaf het begin der tijden leven de Minions ervoor om de grootste en gemeenste schurk die er is te dienen. Helaas ging het niet altijd gemakkelijk om voor hun meester te zorgen. Na een aantal jaren verschillende schurken te hebben gediend, komen de Minions terecht in een rustigere periode. In het begin genieten ze ervan, maar het duurt niet lang voordat de geelgekleurde mannetjes depressieve gevoelens krijgen. Zonder een meester is het leven van de Minions zinloos. Kevin, de moedigste Minion, kan het niet langer aan en besluit samen met Stuart en Bob op avontuur te gaan. Hun missie? Een nieuwe schurk vinden die ze kunnen dienen en hun leven zo weer zinvol te maken. De missie brengt de drie naar Orlando waar ‘Villain Con’ plaats vindt. Is dit de plaats waar ze moeten zijn?

Na de films Despicable Me en het vervolg daarop Despicable Me 2, komt de prequel en spin-off: Minions. Vanwege de enorme populariteit krijgen deze gele mannetjes hun eigen film, terwijl ze in de twee voorgenoemde films slechts de helpers waren van de super baddy Gru (Steve Carell). Het is zeker geen rare gedachte dat deze hilarische gele mannetjes een eigen film hebben gekregen. De Minions brabbelen hun eigen komische taal, maar als je goed luistert, kun je een combinatie van verschillende talen horen. De prequel / spin-off toont ons het begin van de Minions. Wat is het met hun en schurken, waarom dragen ze die blauwe outfits en hoe ontmoeten ze Gru? Het was leuk om een jonge Gru te zien aan het eind van de film, echter was dit zo kort dat het afgeraffeld overkwam. Wat wel leuk was om te zien, was hoe erg onder de indruk de Minions zijn van deze Gru.

Tegen de tijd dat de film in de bioscoop te zien was, was er zoveel promotie voor gemaakt dat het praktisch onmogelijk is dat je de trailer gemist hebt. Mocht de trailer echter aan je voorbij zijn gegaan, kan je hier alleen maar blij om zijn. De eerste tien minuten van de film is een uitgebreide versie van de trailer. En als je de trailer dan gezien hebt, is de intro minder grappig dan het zou kunnen zijn. Gelukkig zijn er genoeg andere leuke momenten in de film, waarvan een aantal misschien flauw kunnen overkomen. Toch is het een film die misschien niet helemaal de verwachtingen waarmaakt. Of de grappen voor een tweede keer leuk zijn, is ook te bezien. Aan de andere kant brengen de drie Minions Kevin, Stuart en Bob wel degelijk een lach op het gezicht, maar het verhaal rondom Scarlett Overkill is niet imponerend genoeg. Daarmee kun je je afvragen of korte filmpjes met Minions in de hoofdrol niet beter werken.Minions scarlett overkill

De schurk in deze film is dus Scarlett Overkill, de eerste vrouwelijke superschurk. Sandra Bullock is degene die de stem inspreekt en dat doet ze zeker niet onaardig. Van lief en zachtaardig tot een gevaarlijke en kwaadaardige tegenstander. Je kunt het bijna opvatten alsof ze flinke stemmingswisselingen heeft, maar het Bullock heeft wel een grappig karakter neergezet. Pierre Coffin is de regisseur van de film en spreekt tevens de stemmen in van de Minions, die heel graag Scarlett Overkill willen dienen. Kevin is de leider en kwam ook met het idee om hun depressieve en saaie leven te verlaten. Stuart komt voornamelijk over als lui en ongeïnteresseerd, en heeft altijd honger. Hij is daarentegen wel geïnteresseerd in ‘Banana’. De derde Minion van het clubje is de schattige Bob, die als een klein kind altijd een beer bij zich draagt. Met zijn drieën liften ze met de familie Nelson, die zich gedurende de film af en toe laten zien, mee naar Orlando, waar ‘Villain Con’ gehouden wordt. Dit is een leuke verwijzing naar Comic Con en de meest spectaculaire hal: Hall H. Voor de volwassenen zijn er verwijzingen naar onder andere The Beatles, de ‘maanlanding’ en de stad Sydney – niet Engeland Minions!

Als Kevin, Stuart en Bob op de één of andere manier als winnaar uit de bus komen om Scarletts helper te worden, moeten ze zich eerst nog bewijzen, in Londen. Diverse locaties in Londen zijn goed nagemaakt en erg herkenbaar. De animaties op zich zien er erg sterk en mooi uit. De Minions op een missie, maar niet zonder een paar geinige gadgets welke gemaakt zijn door Herb Overkill. Jon Hamm spreekt deze stem geweldig in, bijna nog leuker dan Bullock. Herbs karakter heeft sowieso een aantal grappige momenten, vooral wanneer hij samen met de Minions is. De missie gaat natuurlijk anders dan gepland, zelfs met de gadgets van Herb, en op een gegeven moment is het zelfs ‘King Bob’ wat de menigte roept. Iedereen blij behalve Scarlett, die vanaf dat moment haar meest kwaadaardige performance neerzet. Dit had grappig kunnen zijn, mits het niet zo over te top was. Hetzelfde geldt voor deze hele missie in Engeland. Ze proberen leuk te zijn, maar slagen daar over het algemeen niet in. De Minions zelf en hun acties zijn ontzettend leuk, maar komen waarschijnlijk beter tot hun recht in korte filmpjes. Gelukkig staan er op de Blu-ray en dvd nog drie Minions Mini Movies – waarvan onderaan de recensie de trailer – een hilarische versie van Jingle Bells en bieden de after credit scènes ook vermaak. Tevens staan er op de Blu-ray interviews met het productieteam aan de hand van een interactieve kaart. De film is ook in 3D te zien, echter is het 3D-effect nihil en kan je die versie het beste laten staan.

0 0