Recensie: Miss Bala

Miss Bala slaat niet op de missverkiezing, want dat is de Miss Baja-verkiezing, maar op een kogel. Deze referentie wordt halfverwege de film uitgelegd aan Gloria. Helaas geeft de film geloofwaardigheid op voor een hoog actiegehalte en dat zal misschien meer mensen aanspreken, het is tevens een nekschot voor het verhaal. Miss Bala wil nergens echt goed worden, maar geeft wel gelijk het verschil aan tussen een Amerikaanse kijk op film en de Mexicaanse kijk op hetzelfde verhaal. Grappig!
5

Gloria is een make-up artist uit Los Angeles die haar vriendin Suzu gaat opzoeken in Tijuana, Mexico. Suzu doet namelijk mee aan een missverkiezing en wil heel graag dat Gloria haar make-up verzorgt. Als het tweetal op stap gaat, probeert Suzu indruk te maken en het tweetal trekt veel aandacht. Als Gloria naar de wc gaat, gaat het helemaal mis. Gewapende mannen komen in de uitgaansgelegenheid binnen en Gloria weet maar net te ontsnappen. Suzu kan ze helaas niet bereiken en dus probeert ze dat de dag erna weer voor elkaar te krijgen, als ze hulp zoekt wordt ze gekidnapt door de Estrella-bende, die ook de club binnen kwam vallen. Gloria moet alles op alles zetten om Suzu terug te vinden en ook om in leven te blijven.

Gina Rodriguez

Hoofdrolspeelster in deze film is Gina Rodriguez die we eigenlijk vooral kennen van de serie Jane the Virgin. In Miss Bala speelt ze in eerste instantie vooral een slachtoffer die steeds sterker wordt en voor zichzelf moet opkomen. Oorspronkelijk is Miss Bala een Mexicaanse art house-film, maar Hollywood zou Hollywood niet zijn als ze er niet een onnodige remake van zouden maken, die ook nog eens volledig lijnrecht tegenover het idee staat van het origineel.

Gina Rodriguez heeft zeker potentie als actieheldin, maar er valt wel te zien dat soms een film niet echt voordeel haalt uit een hoog actiegehalte. Waar het origineel nog heel vaak gebruik maakte van lange takes en realistische scènes van geweld, gebruikt de remake een soort hoge snelheid en veel switchen tussen shots. Daar valt vaak wel wat voor te zeggen, maar het haalt de originaliteit uit de film. Dat is jammer, want het idee is op zich heel sterk.

Leentjebuur bij series als 24

Schrijver Gareth Dunnet-Alcocer moet gedacht hebben dat series als 24, waar het hoge actiegehalte alsmaar door blijft gaan, erg goed scoort. In het origineel was de hoofdrolspeelster ook de daadwerkelijke deelnemer aan de missverkiezing, maar om de een of andere reden is in deze versie de hoofrolspeelster veranderd in de make up artist die dus niet deelneemster is aan de verkiezing. Uiteindelijk komt ze daar toch terecht, maar dan door omgekochte juryleden enzovoorts. Dat zal waarschijnlijk te maken hebben met het feit dat de hoofdrolspeelster geen Mexicaanse, maar een Mexicaans-Amerikaanse is, maar vreemd is het wel.

in de film wordt ze ook geplaagd met haar te blanke Spaans en wordt ze gekscherend ‘pocha’ genoemd, wat meestal gezegd wordt tegen Mexicaanse vrouwen die te veel veramerikaanst zijn. Ze vindt zichzelf ook veel te gewoontjes om deelneemster te kunnen zijn in een missverkiezing. Gina Rodriguez is echter verre van gewoontjes en zeker wanneer ze in haar rode galajurk langs komt kun je niet anders dan je afvragen hoe ze ooit op dat idee zou zijn gekomen.

Sterke vrouw

Waar in het origineel de vrouw eigenlijk volledig kapot gemaakt wordt door de Estrella-bende, is deze Gloria uiteindelijk een sterke vrouw die gewapend met een machinegeweer over het scherm paradeert. Dat is niet noodzakelijkerwijs een verbetering ten opzichte van het origineel, maar bereikt waarschijnlijk wel een groter publiek. Deze sterke vrouw heeft nog een mooie toekomst voor zich.

Miss Bala (Blu-ray)
Miss Bala (Blu-ray)
€16,99