Recensie: Mission: Impossible – Rogue Nation

Een echt vernieuwende film is de nieuwste Mission Impossible niet, maar wat is er mis met af en toe een heerlijke, luchtige portie actiespektakel? Helemaal niets. De blu-ray uitgave biedt de kijker nu de kans nogmaals te genieten van de vermakelijke actiefilm. Het beeld en geluid zijn prima, al mag je natuurlijk ook eigenlijk niets minder verwachten. Tom Cruise speelt de rol van geheim agent nog steeds met verve en hij lijkt totaal niet gehinderd te worden door leeftijd. Vorig jaar was zijn Edge of Tomorrow nog de beste actiefilm van het zomerseizoen, dit jaar verdient hij die titel argeloos weer met Mission: Impossible – Rogue Nation. De acteur laat nog maar weer eens zien dat hij zijn gelijken niet kent in het actiegenre.
7.5

Tijdens het productieproces van de vorige onmogelijke missie wisten de media het bijna zeker: Tom Cruise speelt voor de laatste keer de rol van actieheld Ethan Hunt. Na Ghost Protocol zou Jeremy Renner naar voren worden geschoven als de grote man. Zijn personage William Brandt moest de reeks vanaf dat moment gaan dragen. In deel vijf blijkt niets minder waar. Tom Cruise voert gewoon weer de cast aan. Godzijdank. Niet alleen omdat Renner met The Bourne Legacy bewees een veel te saaie actieheld te zijn, maar vooral omdat Cruise al zo’n dertig jaar laat zien dat er eigenlijk geen betere en meer gedreven actieheld is dan hijzelf. Met het vijfde deel levert de 53-jarige acteur gewoon weer met speels gemak dé actiefilm van het zomerseizoen af. Nu is het zomersucces ook op blu-ray en dvd verkrijgbaar.

In dit vijfde avontuur nemen Ethan en zijn team het op tegen Het Syndicaat, een soort anti-IMF. Deze groep wil, hoe origineel, de wereldorde verstoren en liever niet zonder daar rijk van te worden. De boevenorganisatie bestaat uit een stel mafkezen, maar uit voormalig geheimagenten. Een zeer lastige taak dus voor Hunt en zijn collega’s. Hun missie wordt nog eens onmogelijker gemaakt door het feit dat de IMF wordt opgeheven. Zodoende werken teammaten Benji, William en niet te vergeten oudgediende Luther voor de CIA en zijn ze aan handen en voeten gebonden. Niet dat Ethan zich daar iets van aantrekt, want die gaat gewoon stoïcijns door. De middelen zijn wel wat schaarser, waardoor hij zich gedwongen ziet de onberekenbare Ilsa Faust te vertrouwen. Ondertussen proberen Benji en co toch manieren te vinden om in contact te komen met Ethan, zonder dat hun baas het merkt.

missionimproguenationbigstill

Rogue Nation heeft een lekker mysterieus verhaaltje en biedt de kijker nog wel wat vermakelijke verrassingen. Echt diepgaand is het onmogelijk te noemen, maar het script houdt de aandacht ruim twee uur goed vast. Vooral het personage Ilsa Faust (gespeeld door Rebecca Ferguson) blijkt een fantastische toevoeging. Hunt heeft dan wel geen vrouwelijk teamlid meer, maar Faust zorgt voor een sterk, eigenzinnig vrouwelijk karakter. De vrouwen die Hunt eerder bijstonden (Maggie Q en Paula Patton) waren sowieso enkel en alleen aanwezig omdat zij aangename verschijningen waren. Enige toegevoegde waarde voor het plot hadden hun personages helaas niet.

Het verhaal mag de aandacht dan wel vast weten te houden, de gebeurtenissen slaan natuurlijk uiteindelijk helemaal nergens op. Vooral het gemak waarmee de teamleden van Hunt hun werkgever weten te omzeilen is lachwekkend. Waar het natuurlijk uiteindelijk toch een beetje om draait, zijn de onmogelijke actiescènes. Die zijn in dit deel weer om van te smullen. Het begint meteen al lekker met Cruise die aan een vliegtuigdeur hangt terwijl het toestel opstijgt. Hoogtepunt van de film is toch wel de achtervolging door de straten van Casablanca, een heerlijk in beeld gebrachte, van de energie barstende scène. Een waar genot om naar te kijken. Sowieso valt op dat alle betrokkenen plezier hebben gehad met het maken van deze film. Hun enthousiasme werkt aanstekelijk en is onweerstaanbaar. De mensen achter dit vijfde deel uit de reeks weten heel goed waar ze mee bezig zijn en bovendien weten ze ook dat ze goed zijn in wat ze doen. Neem bijvoorbeeld Simon Pegg: hij heeft eindelijk een groter aandeel gekregen en leeft zich helemaal uit in zijn rol. Of wat te denken van zwaargewicht Baldwin die in een kleine bijrol schittert als de grote brompot van de CIA.

mission

De grotere bijdrage van Benji, die nu toch wel echt een heel groot aandeel krijgt, heeft automatisch gevolgen voor de sfeer: dit vijfde avontuur is lekker luchtig en heeft veel humor. De ongedwongen, luchtige toonzetting blijkt een uitstekende zit. Een onvervalste zomerblockbuster zonder al te veel pretenties kan zo op z’n tijd ook geen kwaad. Bovendien lijkt de juiste toon voor de reeks eindelijk gevonden. Elk deel verschilde tot nu toe van regisseur en van aanpak. Na het donkere, sfeervolle eerste deel ging deel twee vol voor de actiekick. Deel drie was bloedserieus, terwijl deel vier toch weer voor cartooneske actie en wat meer humor ging. Dit vijfde deel heeft duidelijk minder last van grootheidswaanzin dan het vorige deel. Het heeft weer een beetje dat mysterie in het plot en voegt er een flinke bak humor en vakkundige actie aan toe. Het feit dat Christopher McQuarrie voor het zesde deel weer plaatsneemt op de regiestoel, is wat dat betreft veelzeggend. Een terugkerende regisseur is namelijk een unicum voor de succesvolle reeks.

0 0