Recensie: Money Monster

Al met al is Money Monsters een prima gemaakte film, maar het is wel duidelijk dat je enige affiniteit moet hebben met aandelen en beurskoersen om vermaakt te worden. Toch is wel elk moment interessant genoeg en de speelduur van 98 minuten maakt dat de film nergens langdradig wordt. De cast bestaat uit topacteurs (waarvan twee Oscarwinnaars) en die zetten allen goede rollen neer. Vooral de gijzelnemer is een interessant personage door zijn achtergrond, zijn ontwikkeling gedurende de film en het snelle schakelen tussen stemmingen. De dvd is voorzien van flink wat extra’s, waaronder verwijderde scènes en een analyse van een van de scènes.
6.5

De opnames van Money Monster worden bruut verstoord als Kyle Budwell de studio binnendringt en het complete team gijzelt. Televisiepresentator Lee Gates is dankzij zijn beleggingstips ook wel bekend als de geldgoeroe van Wall Street. Terwijl de live-uitzending door gaat wijkt producent Patty geen moment van Lee’s zijde. Via het oortje in zijn oor probeert ze de zenuwslopende situatie in zo goed mogelijke banen te leiden. Alsof alles nog niet erg genoeg is, draagt de presentator ook nog een bomvest. Samen proberen ze antwoorden te vinden op de vragen van de gijzelnemer, voordat hij zijn geduld verliest.

Deze film is geregisseerd door Jodie Foster, die toch voornamelijk bekend is als actrice. Ze won twee Oscars voor beste actrice, voor de films The Silence of the Lambs en The Accused. In 1991 regisseerde ze haar eerste film en nu 25 jaar later is Money Monsters haar vierde film. Ook als regisseuse is ze duidelijk in haar element. Ze weet elke minuut van de anderhalf uur durende speeltijd interessant te houden. Na een korte introductie van het fictieve televisieprogramma, breekt de ellende los en belandt het team in een nachtmerrie. In de twee helft van de film begint de film met het verklaren van een gigantische aandelendaling, waar de gijzelnemer de dupe van is geworden.

lead_960

De cast bestaat niet uit de minste namen. Te beginnen met tweevoudig Oscarwinnaar George Clooney. Hij kruipt in de huid van Lee Gates, de televisiepresentator, en zet een geloofwaardige rol neer. In het begin is hij de irritante, uitbundige host van de show en is hij eigenlijk bij het irritante af, maar later blijkt toch dat hij niet zo egoïstisch is en heeft hij daadwerkelijk een goed verhaal. Zijn rechterhand Patty wordt gespeeld door Oscarwinnaar Julia Roberts. Ook haar personage komt goed over, maar is minder belangrijk dan de twee mannen die live op televisie zijn. Lee, en zijn gijzelaar Kyle, gespeeld door Jack O’Connell. O’Connell is een twintiger die al tien jaar aan de weg timmert als acteur. Ook hij weet zijn personage gedurende de film een ontwikkeling door te laten maken. Bovendien schakelt hij makkelijk tussen kalm en behoorlijk geflipt.

Dat alles maakt de film nog lang niet perfect, maar het voornaamste is dat het verhaal je wel moet liggen. Voor wie weinig met aandelen en beurskoersen heeft is het verhaal toch aanzienlijk minder interessant en bovendien ook op sommige punten wat lastiger te begrijpen. Ook is het niet heel realistisch uiteindelijk, want hackers breken ogenschijnlijk zonder enige moeite overal in en ook lijkt het handelen van de politie niet heel geloofwaardig. De manier waarop zij de bom proberen te ontmantelen klinkt wel heel vergezocht. Ook later in de film neemt de ongeloofwaardigheid toe als het handelen van een belangrijk persoon voor het plot duidelijk wordt. Om niets te verklappen van de ontknoping, laten we voor nu in het midden wie of wat het precies is.