Recensie: Monster Hunter

Monster Hunter is de zoveelste gameverfilming die uit de mouw komt van Paul W.S. Anderson. En hoe kan het ook anders dan dat zijn vrouw, Milla Jovovich, wederom de hoofdrol speelt. Haar personage Artemis is in een vreemde wereld beland en moet proberen terug te keren naar haar eigen wereld. Zij krijgt daarbij hulp van Hunter, gespeeld door Tony Jaa. De chemie tussen beide is duidelijk voelbaar en levert je leuke momenten op. Het verhaal is echter te vlak en weet geen enkel moment te boeien. De extra's geven wel een leuk inkijkje waarom deze gameverfilming er moest komen. Monster Hunter zal bij het grote publiek misschien niet aanslaan en ook de trouwe fans zullen hun bedenkingen hebben bij deze gameverfilming.
4

Monster Hunter

Monster Hunter, een reeks die op de spelcomputer al een hele tijd meegaat. In 2004 kwam de game op de markt en sindsdien zijn er heel wat games verschenen. Tijd om er ook maar eens een film van te maken toch? Regisseur Paul W.S. Anderson heeft gelukkig al de nodige ervaring met het regisseren van gameverfilmingen. Het begon in 1995 al met Mortal Kombat en het resulteerde uiteindelijk in het verfilmen van een andere productie van Capcom, namelijk Resident Evil. Die laatste reeks is niet geheel positief ontvangen door het publiek. Wat het wel opleverde was een huwelijk tussen regisseur Anderson en de hoofdrolspeelster Milla Jovovich. En die band is altijd goed gebleven. Jovovich speelt immers nu ook in de door Anderson geregisseerde Monster Hunter.

De plannen voor Monster Hunter begonnen al in 2012. Hij ging de gesprekken aan met Capcom en het duurde maar liefst tot 2016 tot Capcom aangaf dat er een film gemaakt zou worden over Monster Hunter. Een korte tijd na deze aankondiging kwam ook het bericht dat Paul W.S. Andersom de film zou regisseren. Formeel gezien werd de film in 2018 aangekondigd, het jaar waarin het videospel Monster Hunter: World uitkwam en een succes werd.

Paul W.S. Anderson

Je kunt in ieder geval vaststellen dat Paul W.S. Anderson een passie heeft voor videospellen. Met Mortal Kombat en Resident Evil heeft hij al wat laten zien. Gelukkig is Anderson ook een regisseur die andere projecten aankan. Hij was eerder al verantwoordelijk voor films als Pompeii, The Three Musketeers en Event Horizon. Het zijn alleen films die het bij de media nooit zo heel denderend gedaan hebben. Op dit moment is hij bezig met In the Lost Lands van George R.R. Martin. Met in de hoofdrol, hoe kan het ook anders, Milla Jovovich. Een regisseur die dus graag samenwerkt met zijn vrouw. Niet dat dat erg is, want zo zijn er meerdere koppels die aardige producties weten neer te zetten. Recent Thunder Force nog met Ben Falcone en Melissa McCarthy.

Adaptie van een succesvolle franchise

Monster Hunter gaat inmiddels al een tijdje mee in de gameindustrie. Het principe is simpel: je eigen wapens maken of kopen en vervolgens jagen op monsters. Door de jaren heen is de franchise steeds populairder geworden. Het was dan ook wel even schrikken toen werd aangekondigd dat er een film zou komen over dit videospel. Monster Hunter speelt zich af in een best prehistorische tijd waarbij je met botten wapens maakt. Het was dus even wennen dat je het Amerikaanse leger zag rondrijden in de woestijn. Hoe link je zoiets dan aan elkaar?

Dat is niet zo moeilijk, je linkt er gewoon een paranormale wereld aan. De militaire unit is op zoek naar een vermiste groep Amerikaanse legerofficieren. Zij komen vervolgens terecht in een storm waar zij naar een andere wereld worden gestuurd. Een wereld waarin monsters de normaalste zaak van de wereld zijn. Dat is meteen ook de voornaamste link met het videospel.

Chemie

Voor Monster Hunter staat er eigenlijk maar één personage echt centraal. Namelijk de leider van de groep: Artemis. Zij wordt gespeeld door Milla Jovovich. Haar personage wordt ondersteund door haar unit. Het probleem met deze unit is, dat het een groep mensen is met een interessant verhaal waar echter maar te kort bij stilgestaan wordt. en Zij spelen dus een erg minimale rol van betekenis in deze film. De film concentreert zich erg veel op het personage Artemis. Zij komt al snel in aanraking met Hunter, een lokale jager op monsters. Ze verstaan elkaar niet maar moeten toch samenwerken om te kunnen overleven. De chemie tussen die twee personages is echt heerlijk. Acteur Tony Jaa speelt deze rol echt geweldig. Je krijgt best sympathie voor deze man. Ook de vechtscènes met hem zijn om te smullen.

De chemie tussen beide is duidelijk merkbaar. Toch weet dat de film niet te redden. Het verhaal is verder vrij vlak. Artemis moet proberen terug te keren naar haar eigen wereld en heeft daar de hulp van Hunter bij nodig. Hunter moet vervolgens weer naar een bepaalde plek om weer terug herenigd te worden met zijn groep. Tussenin heb je leuke scènes waarin bekende monsters uit de videogame hun intrede doen. Ook een aantal personages uit het videospel komen aan bod. Voor de fans is dit heel herkenbaar en levert het mooie momenten op. Daarmee is Monster Hunter vooral bedoeld voor deze groep, maar zelfs zij zullen waarschijnlijk niet optimaal genieten.

Veel extra’s

Op deze 4K steelbook-versie staan voldoende extra’s om je een beter inzicht te geven van de maak van de film. De acteurs bespreken bijvoorbeeld hun personage wat grappig is om te zien, omdat er met veel passie over hun personage wordt gesproken terwijl de meeste al vrij snel het loodje leggen. Uiteraard wordt er ook stilgestaan bij de wapens die gebruikt worden in de film. Maar het meest interessante is misschien wel de extra waarin Anderson uitleg geeft over hoe de game uiteindelijk naar het witte doek is gekomen. Daarnaast heeft de blu-ray ook wat verwijderde scènes, maar die zijn niet heel spectaculair.

Monster Hunter (Steelbook) (4K Ultra HD Blu-ray)
Gebaseerd op de gelijknamige game
Score 3.6 van 5 sterren.