Recensie: Mortal Kombat

Mortal Kombat kent een rijke geschiedenis aan films en series en daarom dat het nu eens tijd werd voor een reboot. Hierin slaagt regisseur Simon McQuoid zeker in. Verwacht geen baanbrekend verhaal, maar dat is ook niet waarvoor je deze film wilt kijken. Het is lekker laagdrempelig en Josh Lawson als Kano zorgt voor de nodige hilarische momenten. Helaas valt Lewis Tan wat tegen als Cole Young, maar gelukkig is er nog voldoende actie. En laat die actie nou net datgene zijn wat goed in beeld gebracht wordt. De extra's zijn flink aanwezig en voor de fans zeker een must-see.
8

Mortal Kombat

Het is 1991, ontwikkelaar Midway heeft twee jonge knapen in dienst die zij de opdracht geven om een videospel te maken. Ed Boon en John Tobias worden op het project gezet om de concurrentie aan te gaan met Street Fighter II: The World Warrior. Samen komen zij op het idee van Mortal Kombat. Uiteindelijk komt in 1992 Mortal Kombat uit op de arcadekasten. Dit zou het begin zijn van een gamereeks met vele delen en uiteindelijk ook vele verfilmingen.

Mortal Kombat gaat dus inmiddels al heel wat jaren mee en heeft een rijke geschiedenis. Nog geen drie jaar na de eerste videogame werd het al verfilmd. Geen onaardig deel en het bleef trouw aan het videospel. Twee jaar later kwam het vervolg op die film uit en die was erg matig. Gelukkig bleven ze niet stilzitten, want in de tussentijd is er ook nog een televisieserie gemaakt, genaamd Mortal Kombat: Conquest, en die was ook niet al te bijzonder. Er verschenen ook wat animatiefilms waarmee de makers nog best hoge ogen gooide. In 2011 werd er voor YouTube een aantal afleveringen gemaakt voor een serie genaamd Mortal Kombat: Legacy. Deze serie werd succesvol ontvangen en kreeg een tweede seizoen. Misschien het startschot voor een volwaardig nieuwe Mortal Kombat-film?

Mortal Kombat Shang Tsung

Simon McQuoid

Als het gaat om een project als Mortal Kombat, dan wil je daar toch wel een zwaargewicht op hebben. Er zijn zat mensen die ervaring hebben met gameverfilmingen en bij sommigen van hen moet je ook gewoon ver weg blijven. Toch is er voor dit project gekozen voor een onervaren filmregisseur. Simon McQuoid is vooral bekend als het gaat om het maken van reclames. In eerste instantie zou Kevin Tancharoen optreden als regisseur. Hij was medeverantwoordelijk voor Mortal Kombat: Legacy. Toch stapte hij uit dit project en is de keuze gevallen op McQuoid.

McQuoid hoeft het gelukkig niet alleen doen. Hij wordt bijgestaan door onder andere James Wan, een ervaren regisseur bekend van onder andere Saw en The Conjuring-universum. Daarnaast helpt ook Todd Garner mee als producent. McQuoid heeft dus genoeg rotten in het vak om zich heen om van deze gameverfilming een succes te maken.

Mortal Kombat Sub-Zero

Ander verhaal

Vaak is het bij gameverfilmingen zo dat de schrijvers vooral het bronmateriaal gebruiken. Daar is zeker niets mis mee, maar soms is het wel fijn om gewoon wat andere inzichten te krijgen. Zeker bij een film als Mortal Kombat is dat belangrijk omdat die videospellen vaak niet echt een diepgaand verhaal hebben. Verwacht overigens niet met deze woorden dat deze reboot ineens wel een kant op gaat waarbij er een ijzersterk verhaal aanwezig is. Voor het verhaal wordt het personage Cole Young geïntroduceerd. Cole Young is een nakomeling van Hanzo Hasashi, de man die uiteindelijk Scorpion zal worden. Hanzo is vermoord door Bi-Han (Sub-Zero) en zint op wraak. Cole heeft vanaf zijn geboorte een moedervlek, denkt hij, maar eigenlijk is dat het bewijs dat hij mag meedoen aan iets genaamd Mortal Kombat. Tijdens Mortal Kombat nemen sterke krijgers het tegen elkaar op om hun wereld te beschermen.

Tot zover klinkt het allemaal nog relatief bekend en daar is dan ook dat vernieuwende. Aarde staat er slecht voor en nog één keer verliezen en Aarde is verloren aan de tovenaar Shang Tsung. Shang Tsung wacht echter niet en besluit om de vechters van Aarde al aan te vallen. Iets wat eigenlijk niet mag, maar als slechterik neem je het toch niet nauw met de regels. Echter hebben de vechters van Aarde hun speciale vaardigheden nog niet allemaal gevonden. Het is vooral een zoektocht naar diep van binnen jezelf vinden en bekijken hoe ver je wilt gaan om Aarde te redden.

Mortal Kombat Lui Kang Kung Loa

Komische ondertoon

Neem het verhaal van Mortal Kombat vooral niet te serieus. Waar het uiteindelijk om draait is de keiharde actie en het vele bloed. Toch is de komische ondertoon in deze film ook wel leuk. Wat je merkt is dat de film het vooral moet hebben van Australische acteurs en degene die daaruit springt is toch wel acteur Josh Lawson als Kano. Hij weet met Kano een personage neer te zetten waar je sympathie voor kan voelen. Het zorgt er ook voor dat de actie wordt onderbroken met wat hilarische momenten. Maar is dat waar je Mortal Kombat voor gaat kijken? Absoluut niet, maar het maakt wel heel wat goed!

De actie daarentegen is iets waarvoor je de film wel wilt kijken. De vorige twee films van Mortal Kombat waren op het gebied van actie wel leuk, maar echt de ranzigheid zoals in de videospellen was ver te zoeken. In deze film heeft de regisseur ervoor gekozen om de gruwelijke aanvallen uit de videospellen ook mee te nemen naar de film. Dit zorgt voor best interessante gevechten. Het enige nadeel is dat sommige gevechten nogal aan de korte kant zijn. Dit kan ook te maken hebben met het formaat van het verhaal.

Mortal Kombat Cole Young

Wisselende crew

De cast bestaat uit veelal interessante namen waarvan je nog nooit gehoord hebt. Acteur Lewis Tan neemt de rol van Cole Young op zich en dat is eigenlijk ook gelijk de vervelendste rol. Zijn personage is vrij vlak in de film. Het draait om hem, maar je krijgt erg weinig te weten over hem. Alle andere personages krijgen een best uitgebreide introductie die kloppend overkomt. Tan weet de rol ook gewoon niet overtuigend te brengen, in tegenstelling tot Josh Lawson als Kano. Ook Jessica McNamee weet haar rol als Sonya Blade leuk neer te zetten. Zij weet met haar rol te overtuigen, zo ook Chin Han als Shang Tsung en Hiroyuki Sanada mocht ook wel langer in beeld als Scorpion.

Veel extra’s

De 4K UHD-disk die gebruikt is voor de recensie kent de nodige extra’s. Allereerst is daar de making of van de film. Hoe komt zo’n game uiteindelijk naar het witte doen? Ook voor de fans is er gelijk iets extra’s toegevoegd, want in een van de extra’s worden de easter eggs besproken. Ook de belangrijkste personages worden besproken en een aantal gevechten worden stuk voor stuk bekeken. Het minste onderdeel van de extra’s zijn toch wel de verwijderde scènes. Dit zijn er maar een paar die ook vooral nietszeggend zijn.

MORTAL KOMBAT (4K Ultra HD Blu-ray)
MORTAL KOMBAT (4K Ultra HD Blu-ray)
€29,99