Recensie: Mr. Robot – Seizoen 2

Het tweede seizoen van Mr. Robot gaat verder waar deel één was gebleven, zowel inhoudelijk als kwalitatief. Vragen worden beantwoord, maar er rijzen steeds meer nieuwe vragen op. De psychologische kant wordt nog sterker benadrukt in de personages die we al kennen, maar ook nieuwe personages worden goed uitgewerkt. Ondank dat je misschien niet 100% van de serie begrijpt, word je op een bijna hypnotiserende manier meegenomen in de donkere wereld van Elliot.
8.5

Het eerste seizoen kwam hard binnen: een cyberthriller die hacken serieus neemt én een duistere, gelaagde persoonlijkheid als protagonist die elke aflevering weer weet te boeien. Ook in Nederland was de serie een succes; de VPRO kocht meteen een licentie en zond de serie vorig jaar uit op televisie. Na het onheilspellende einde van seizoen 1 zaten we met veel vragen. Wat is er precies met de wereld gebeurd nadat fsociety toesloeg? Wie kunnen we vertrouwen? En weet Elliot eindelijk Mr. Robot een plek in zijn brein te geven? Seizoen 2 geeft antwoord op deze vragen, al moet je er zelf goed naar zoeken.

Het verrassende aan het eerste seizoen was natuurlijk de onthulling dat Elliot kampt met psychologische problemen, en dat wij als kijker vele afleveringen voor de gek zijn gehouden over wat werkelijkheid is. Die verrassing mist in het tweede seizoen, maar toch weten de makers je een klap in je gezicht te geven: alweer is niet alles wat je denkt de waarheid. Dat blijft toch een van de sterke punten aan Mr. Robot. De kijker beleeft wat Elliot beleeft en het is zelfs zo dat Elliot jou als kijker toespreekt en je meeneemt in zijn gedachten. Echter weet je niet of je nu luistert naar Elliot of Mr. Robot, en dus kun je niets anders doen dan je hoofd erbij houden en je hart vasthouden.

Een korte terugblik. Elliot is leider van hackersgroep fsociety die het opneemt tegen de elite: E-Corp, een bedrijf dat enorm veel financiële macht heeft. Noodgedwongen werkt fsociety samen met The Dark Army, een Aziatische hackersgroep die iets minder zuiver te werk gaat dan Elliot zou willen. In seizoen twee krijgen we meer te zien van The Dark Army en de macht die zij heeft. Nu fsociety heeft kunnen toeslaan is de FBI ook betrokken in het verhaal, en daar duikt de charmante Grace Gummer op als FBI-agente Dominique. We zien haar steeds vaker (vorig jaar nog in de scifi-serie Extant) en dit zou wel eens een nieuw bekend gezicht kunnen worden in thrillers. De engelachtige verschijning van Portia Doubleday, die een oude jeugdvriendin van Elliot speelt, krijgt ook een grotere rol als ze probeert hogerop te komen bij E-Corp. Nog een opvallend nieuw gezicht is Craig Robinson als ogenschijnlijk vriendelijke man met een hart van goud, die optrekt met Elliot als hij diep in de put zit. Deze rol in een cyberthriller als Mr. Robot zou je Robinson niet snel toeschrijven omdat hij vooral bekend is van flauwe komedies, maar hoe zijn personage zich ontwikkelt is steengoed gedaan.

mr-robot-feat-1Meer kun je eigenlijk niet zeggen over het verhaal zonder verrassingen weg te geven. Het tweede seizoen van Mr. Robot is nog een tikje duisterder, je graaft nog dieper in Elliot’s brein en spanningen lopen steeds hogerop nu fsociety geen klein hackersgroepje meer is, maar geschiedenis heeft geschreven. Toch is het voor te stellen dat je afhaakt in dit seizoen. Het is onduidelijk waar het verhaal naartoe gaat en wat de belangrijke en minder belangrijke scènes en personages zijn. Aan de andere kant: je beleeft alles vanuit de ogen van Elliot en hij zit precies in datzelfde schuitje. De aandacht is ook nog meer verschoven naar de ontwikkelingen die de personages mee maken – vooral wat mensen doen als ze aan het eind van hun latijn zijn. Terwijl Elliot nog altijd worstelt met zijn psychologische problemen krijgt zijn zus Darlene het ook zwaar te verduren. We zien hoe zij noodgedwongen de leiding heeft moeten nemen terwijl ze daar eigenlijk niet geschikt voor is.

Naast de betrokkenheid van de kijker die de serie opeist, is de structuur van een seizoen ook erg kenmerkend. De meeste series kennen verschillende regisseurs in een seizoen, maar Sam Esmail heeft alle afleveringen van Mr. Robot geregisseerd. Dat zorgt voor een eenheid in het seizoen: het voelt aan als een tien uur durende film. Hoewel de ene aflevering meer actie bevat dan de andere is er nergens een episode die onder doet aan de rest. Doordat je zo sterk wordt meegenomen met de personages (ook al begrijp je misschien niet precies wat er gebeurt) ga je vanzelf nadenken over de wereld. Bestaan er grote bedrijven zoals E-Corp in de echte wereld? Zijn we echt zo afhankelijk van technologie? En wat zou jij doen als de pleuris uitbreekt?

MR. ROBOT -- "eps2.5_h4ndshake.sme" Episode 207 -- Pictured: (l-r) Michael Drayer as Cisco, Sunita Mani as Trenton, Carly Chaikin as Darlene, Azar Khan as Mobley -- (Photo by: Peter Kramer/USA Network)

De afleveringen van Mr. Robot hebben altijd een unieke schrijfwijze (bijvoorbeeld eps2.4_m4ster-s1ave.aes, alsof het een illegaal gedownload bestand is) en in de extra’s op de blu-ray gaan ze daar gewoon mee door. Erg veel extra’s zijn het echter niet: een aantal deleted scenes en een korte video waarin Sam Esmail, Rami Malek en Christian Slater wat uitleggen over de serie en hun personages. Ook vind je er een video die zogenaamd uit 1985 komt, volledig in 4:3 formaat en VHS-kwaliteit, wat de herkomst van het beroemde masker van fsociety laat zien.

Het maken van een eigen speelfilm was de aanleiding om de opleiding Film- en Televisiewetenschappen te volgen. Nu kijkt hij films uit elke periode, (bijna) elk genre en verschillende series. Een favoriete film is moeilijk te bepalen, maar het werk van Quentin Tarantino of Christopher Nolan doet het altijd goed.

0 0