Recensie: NCIS: New Orleans – seizoen 1

Het verhaal is niet nieuw en we hebben al zo veel series met dit concept, maar toch weet NCIS: New Orleans prima te vermaken. Het is vooral de locatie die de serie zijn charme geeft. Niet de stranden van Los Angeles of Miami, niet het klassieke Washington of New York, maar een verfrissende nieuwe stad: New Orleans.
7

Special agent Dwayne Pride leidt het team van special agents met daarin agent Christopher LaSalle en Meredith Brody. Ze worden bijgestaan door lijkschouwer Dr. Loretta Wade en haar forensisch specialist en lab assistent Sebastian Lund. Gezamenlijk lossen zij alle (moord)zaken op die te maken hebben met de marine in New Orleans.

NCIS: New Orleans is al de tweede spin-off van de populaire televisieserie NCIS (Naval Criminal Investigative Service). In die serie zien we hoe een team van special agents moordzaken oplost die te maken hebben met de Amerikaanse marine. De serie is de best bekeken serie op internationale televisie en is al met een dertiende seizoen bezig. Niet heel vreemd dus dat in 2009 de eerste spin-off verscheen die zich afspeelde in Los Angeles. Nadat ook deze een succes bleek werd vervolgens besloten om nog een spin-off te maken, die zich ditmaal in New Orleans zou gaan afspelen.

o-NCIS-NEW-ORLEANS-facebook

In de eerste twee afleveringen die op de dvd staat zien we dan ook alle spelers van de originele NCIS serie die de samenwerking aangaan met het team uit New Orleans. Het is een soort voorstelrondje voor de nieuwe spin-off, en deze afleveringen horen dan eigenlijk ook bij seizoen 11 van NCIS. De afleveringen hebben dan ook de begintune van de originele NCIS serie. De derde aflevering laat ons echter meer kennis maken met wat we kunnen verwachten van deze nieuwe serie, het nieuwe team en vooral de nieuwe stad. De begintune is opeens gewijzigd naar een heerlijk blues nummer dat gelijk duidelijk maakt dat we in de hoofdstad van de Jazz, blues en gospel terecht zijn gekomen.

De stad New Orleans speelt dan ook een grotere rol in deze tweede spin-off dan Washington in het origineel of Los Angeles in de eerste spin-off. Dit komt vooral omdat New Orleans nog relatief onbekend is, als het ware een nieuwkomer in de filmindustrie. Ook de makers van de serie hadden dat goed in de gaten en benutten de stad dan ook ten volste. Er wordt zo veel mogelijk buiten op straat gefilmd en daarbij zien we de meest mooie plekken voorbij komen. Naarmate het eerste seizoen vordert zullen veel kijkers dan ook waarschijnlijk een klein beetje een band gaan vormen met de stad. Een prachtige setting en locatie waarvan het jammer is dat deze niet veel vaker gebruikt wordt.

CBS_NCISNO_105_IMAGE_NO_LOGO_thumb_Master

Ook wat betreft de hoofdrolspelers valt er niet veel slechts te noemen. Leidinggevende Dwayne Pride wordt gespeeld door Scott Bakula (Star Trek: Enterprise, American Beauty), en agent Christopher LaSalle wordt gespeeld door Lucas Black (The Fast and the Furious: Tokyo Drift, Furious 7). De derde toevoeging aan het team is agente Meredith Brody die wordt gespeeld door Zoe McLellan (JAG,  Dungeons & Dragons). Geen van drieën speelt de sterren van de hemel maar slecht zijn ze ook zeker niet. Ze weten stuk voor stuk hun rol wel karakter te geven. Het enige kleine puntje waar sommige kijkers misschien even aan moeten wennen is het Alabama-accent van Lucas Black.

Een leuke toevoeging in de serie is lijkschouwer Dr. Loretta Wade welke wordt gespeeld door CCH Pounder (Avatar, The Shield). Ze zet een leuke mengeling neer van de lieve moederende vrouw en de geharde lijkschouwer. Ze is ietwat apart maar toch net niet zo erg als haar lab assistent Sebastian Lund, die wordt gespeeld door Rob Kerkovich (Cloverfield, The Rebound). Hij is de extreme nerd van de serie die niet zo goed weet hoe hij normaal met mensen om moet gaan. Een leuke rol die Kerkovich goed weet neer te zetten. Dat valt niet te zeggen van de regelmatig voorbijkomende computerexpert Patton Plame die wordt gespeeld door Daryl Mitchell (Inside Man, Galaxy Guest). Of het er nou aan ligt dat het personage zo irritant is of dat de rol niet goed neergezet wordt is moeilijk te bepalen. Maar dit is zeker een rol die uit de serie geschrapt had mogen worden.

NCIS-New-Orleans-08_1441814331

Het verhaal of concept is verder ook niet heel bijzonder. De zaken die in de serie behandeld worden zijn een beetje de standaard zaken die we zien bij series als NCIS, CSI, Bones en alle andere detective of politieseries. Ware het niet dat het hier natuurlijk altijd gaat om iemand van de marine. Meestal wordt er een marinier vermoord waarop het team met spoed op zoek gaat naar de dader. Is het een zaak van nationale veiligheid? Of was het toch gewoon de vrouw van de marinier die hem zat was? Natuurlijk zien we zo hier en daar een paar afleveringen die elkaar opvolgen, of een extreme schurk die in de laatste aflevering van het seizoen pas eindelijk opgepakt kan worden. Maar veelal zijn het gewoon losse afleveringen die ook afzonderlijk van de rest gekeken kunnen worden.

In de dvd-box van dit eerste seizoen zitten maar liefst zes discs. Ook niet zo vreemd aangezien het eerste seizoen uit 23 afleveringen bestaat. Daarnaast staan er nog de twee afleveringen van het originele NCIS op waarin de serie geïntroduceerd wordt. Verder is er op bijna elke disc wel een extra te vinden. Sommigen zijn wel leuk om te kijken maar de meesten voegen niet echt veel toe. Voor de afleveringen waaruit scènes weggelaten zijn is er, zodra deze aflevering aangeklikt wordt, ook direct de mogelijkheid om de deleted scene te bekijken. Al met al niet echt veel bijzonders op de dvd’s maar toch net genoeg om het interessant te houden.

0 0