Recensie: Nerve

Nerve is een verrassend goede film die erg mooi is vormgegeven. Emma Roberts zet haar personage heel sterk neer en is volkomen geloofwaardig als de verlegen Vee, die zich over laat halen om uitdagingen te volbrengen waar ze normaal nooit aan zou beginnen. Ook haar tegenspeler Dave Franco speelt een goede rol. Het verhaal is helaas wel wat voorspelbaar en het einde is net iets te onrealistisch. Verder levert de film ook op verschillende manieren kritiek op het internetgebruik, wat op zich wel een keer goed is, maar waarschijnlijk zet het niet daadwerkelijk mensen echt aan het denken. Mocht je de kans krijgen, dan is deze film het kijken in de bioscoop zeker waard.
7.5

De verlegen Vee staat altijd een beetje in de schaduw van de uitbundige Sydney, die meedoet aan het populaire online spel Nerve. Daarin is zij een speler die uitdagingen volbrengt die worden bedacht door de volgers, die betalen om te mogen kijken. Voor elke goed volbrachte opdracht krijgt de speler een geld bedrag, maar verliest of stopt de waaghals, dan verliest die al het geld. Na aandringen van haar vriendin besluit Vee ook te gaan spelen en al snel ontmoet ze medespeler Ian, met wie ze samenwerkt om verder te komen in het spel. Echter, stoppen lijkt vervolgens geen optie meer, terwijl de opdrachten steeds gevaarlijker en extremer worden.

Nerve is een verfilming van het gelijknamige boek van Jeanne Ryan uit 2012, onder de regie van Henry Joost en Ariel Schulman. Het is een duo dat eerder al verantwoordelijk was voor de documentaire Catfish, Paranormal Activity 3 en het vervolg daar op, en een aantal korte films. Daarnaast produceren zij ook de MTV-serie Catfish: The TV Show. Hun werk is met wisselend succes, maar één ding is zeker: hun meest recente project heeft een erg goede film opgeleverd. Het verhaal zelf laat een beetje te wensen over, maar met name de filmtechnieken en de sterke cast vallen op. De film is vlot en aantrekkelijk voor tieners, maar levert daarnaast ook kritiek op de wereld waarin we leven en blijft bovenal ook realistisch.

nerve_3

De hoofdrol is weggelegd voor Emma Roberts, die onder andere bekend is van de komedie We’re the Millers. Daarnaast speelt ze een hoofdrol in de serie Scream Queens en kruipt zin in verschillende rollen in meerdere seizoenen van American Horror Story. Ook in deze film weet ze zeer sterk haar personage neer te zetten en de karakterontwikkeling die Vee doormaakt is daarmee ook geloofwaardig. Ze verandert langzaam van een timide persoon tot iemand die voor zichzelf op durft te komen. Dat allemaal mede dankzij Ian, gespeeld door Dave Franco. Hij is onder andere bekend van de Now You See Me-films en weet ook een prima personage neer te zetten. Een klein minpuntje is wel dat de achtergrondverhalen niet helemaal goed tot hun recht komen, met name die van Vee voelt meer als een opvulling dan dat het haar personage meer inhoud geeft.

Naast een goede cast, is de film ook gewoon heel erg mooi in beeld gebracht. Het speelt zich af in hartje New York, waar natuurlijk al meer dan genoeg te zien valt, maar daarnaast worden er ook veel felle kleuren gebruikt en vanuit verrassende hoeken gefilmd. Alle spelers in de stad worden kenbaar gemaakt met hun gebruikersnamen in neonletters en steeds als iemand op een beeldscherm kijkt, bijvoorbeeld, zie je het als kijker als het ware vanaf de achterkant van het scherm. Zo zie je ook veel beelden gefilmd met smartphones, want dat is ten slotte de bedoeling van het spel. Dit soort dingen houden de film continu interessant, en daarnaast ook nog eens verfrissend. Verschillende filmtechnieken wisselen elkaar daarmee goed af en dat maakt Nerve duidelijk onderscheidend van het gros van de films.

nerve_2

Zoals gezegd schiet het verhaal helaas wel een beetje tekort, want het is namelijk best voorspelbaar. Verwacht dus geen achtbaanrit qua plotwending, want het lukt de film niet om je continu heel erg op het verkeerde been te zetten. Ook is het niet de actievolle film vol met veel extreme stunts die trailer schetst. De uitdagingen spelen een minder nadrukkelijke rol dan je misschien zult verwachten, maar dat komt de film juist wel ten goede. Daarmee is er namelijk meer ruimte voor de ontwikkelingen van de relaties tussen de verschillende personages. Het einde is wel een beetje een tegenvaller, want die is niet geloofwaardig genoeg.

Deze film uit behoorlijk wat kritiek op de wereld waarin wij leven, want het laat zien hoe verstrekkend de gevolgen kunnen zijn van zo’n online game. Het is helemaal niet ondenkbaar namelijk dat een soortgelijk spel wordt gemaakt dat voor levensgevaarlijke situaties zorgt. Ook benadrukt de film hoe de internetgebruiker eigenlijk geen privacy meer heeft en al dat onze data altijd wel overal beschikbaar is. Tot slot is er ook nog kritiek op hoe mensen online anoniem denken te zijn en hoe ogenschijnlijk onschuldige acties behoorlijke consequenties hebben. Hoewel het goed is dat er eens aandacht aan besteed wordt, is het de vraag of het de kijker daadwerkelijk aan het denken zet…? Waarschijnlijk niet echt. De film is ten slotte meer voor het vermaak bedoeld.

0 0