Recensie: Nocturnal Animals

Nocturnal Animals is geen doorsnee thriller en zal bij het grote publiek dan ook minder in de smaak vallen. De hoeveelheid artistieke beelden doen je eerder verwachten dat je deze film in een filmhuis zou tegenkomen. Ook het plot lijkt in eerste instantie niet compleet, maar bij nader inzien is die toch sterker dan gedacht. Je moet er echter wel even over nadenken, of lezen wat andere kijkers ervan denken. Het acteerwerk is erg goed, de sfeer is goed neergezet. Met vlagen is de film intens, maar op sommige punten echt te langdradig en saai voor de gemiddelde filmkijker. Ben je een liefhebber van filmhuisfilms, dan komt het cijfer zeker wel uit op een 8, maar voor in de bioscoop toch een een puntje lager.
7

Susan Morrow, een kunsthandelaar uit Los Angeles, leidt een ontzettend luxe leventje samen met haar man Hutton Morrow. Helaas is het geen gelukkige relatie en is Hutton regelmatig weg op zakenreis. Op een dag krijgt Susan een boek toegestuurd en omdat Hutton dat weekend weer weg is heeft ze alle tijd om het boek te lezen. Het is een manuscript geschreven door haar ex-man Edward Sheffield met de titel Nocturnal Animals, oftewel nachtdieren. Het boek is opgedragen aan Susan. Het is echter alles behalve een vrolijk verhaal.

Nocturnal Animals is een film die misschien beter in een filmhuis had gepast dan in een blockbuster bioscoop. De film is artistiek en traag, intens en vreemd. Het is absoluut niet een thriller zoals we die over het algemeen kennen en deze film is dan ook zeker niet geschikt voor het grote publiek. Voor de mensen die een beetje artistiek niet erg vinden en regelmatig een cultureel filmhuis bezoeken, is deze film echter wel de moeite waard. Het begint al met de schokkende, bizarre opening die door sommigen als prachtig en door anderen als walgelijk wordt beschouwd. Ook in de rest van de film spelen dit soort kunstzinnige beelden een belangrijke rol.

nocturnal_animals_02038322_st_4_s-high

Deze kunstzinnige beelden komen van de hand van de beroemde modeontwerper Tom Ford. Hij schreef, produceerde en regisseerde Nocturnal Animals. Ook in 2009 deed hij dat al bij de romantische dramafilm A Single Man. Dat zijn ook meteen de enige twee films die hij heeft geregisseerd. Een ervaren regisseur kun je hem dus niet noemen, maar dat is absoluut niet af te zien aan deze film. Hij zet een bepaalde sfeer neer die weet te boeien. Het is jammer dat er één scène is die zo misplaatst is dat die veel te veel opvalt en blijft hangen. De sfeer wordt op een moment ineens onderbroken voor een goedkope jump scare.

Eigenlijk is een beetje een vreemde gewaarwording, want Nocturnal Animals is een boekverfilming in een boekverfilming. De film is gebaseerd op het boek Tony and Susan van Austin Wright. Het boek dat Susan in de film leest, is ook verfilmd. Dat betekent dat je een deel van de tijd Susan al lezend in haar huis ziet en een groot deel van de tijd een verlaten landschap waarin zich een drama afspeelt. De familie Hastings is onderweg als Tony door een stelletje maniakken gedwongen wordt de auto stil te zetten. Zijn vrouw Laura en dochter India weigeren uit de auto te stappen, totdat ze beseffen dat ze geen andere optie hebben dan hopen dat hun belagers ophouden als ze doen wat zij zeggen.

In deze film zien we Amy Adams schitteren. Zij is op dit moment ook te zien Arrival, een wat trage, intense sciencefiction film. Ze is al vijf keer genomineerd voor een Oscar (voor beste actrice in de hoofd-/bijrol) en ook in deze film zet ze een geloofwaardige rol neer als Susan. De voor een Oscar genomineerde Jake Gyllenhaal, onder andere bekend van Zodiac en Source Code, speelt twee rollen. Hij is zowel de Susans ex-man Edward, als Tony, de hoofdpersoon in zijn eigen geschreven verhaal. Als Edward is hij maar heel kort te zien, maar doordat hij beide rollen speelt wekt dat toch enige verwarring en misschien wel verwachtingen op.

nocturnal_animals_02038322_st_3_s-high

Het is een enigszins opvallende keuze dat het Laura en India zo erg lijken op Susan en haar dochter, want het zorgt wel voor enige verwarring. Isla Fisher (Now You See Me, Home and Away) speelt de rol van Laura. Haar filmdochter wordt gespeeld door Ellie Bamber (Pride and Prejudice and Zombies). Beiden zetten prima personages neer. Ze hebben een goede chemie en samen met Tony vormen ze een een geloofwaardig gezin. Aaron Taylor-Johnson draagt ook bij aan het verhaal als de ietwat gestoorde Ray, een van de belagers van de familie. Het enige ongeloofwaardige personage is die van Armie Hammer, de huidige man van Susan. Met zijn dertig jaar is hij veel te jong voor de rol die hij speelt.

Wat vooral tegenvalt is dat het verhaal zo plotseling eindigt. Ergens verwacht je als kijker toch nog een plotwending, maar die blijft helaas uit. Achteraf gezien is het misschien wel goed dat de film je in een bepaalde toestand achterlaat, maar toch is dat ook een reden dat deze film minder geschikt is voor het grote publiek. Het voelt in eerste instantie alsof de film gewoon gewoon ineens ophoudt, zonder iets uit te leggen. Maar ga je er over nadenken, of theorieën van andere kijkers op het internet lezen, dan is het plot toch eigenlijk sterker dan dat het op het eerste oog lijkt.

0 0