Recensie: Now You See Me 2

Hoewel er genoeg ruimte is voor verbetering, is Now You See Me 2 toch wel een prima film die lekker wegkijkt. Het nieuwe lid van 'The Four Horsemen' is een goede toevoeging en het is goed om te zien hoe de anderen weer terugkeren in hun rol van drie jaar geleden. Het verhaal is in dit deel duidelijk minder belangrijk geweest dan het visuele spektakel. Dat is jammer, want in de eerste film voelde de balans veel beter. Nu worden de helft van de onmogelijke trucs niet verklaard en zijn ze té ongeloofwaardig. De dvd is goed gevuld met extra's, maar het niet-full HD schiet een beetje te kort voor een film als deze.
7

Een jaar nadat ‘The Four Horsemen’ met een spectaculaire act zijn ontvlucht aan de FBI keren ze terug op een groot podium om de geheime, privacygevoelige praktijken van een groot bedrijf bloot te leggen. Echter, hun grote comeback verloopt niet zoals gepland. Als ze goed en wel begonnen zijn aan hun act, wordt die onderbroken door een onbekende die grote geheimen van de Ruiters onthult. Opgejaagd door de FBI en een nieuwe vijand moeten ze iedereen te slim af zijn met hun illusies. Ze kunnen hun imago alleen nog maar oppoetsen door hun grootste truc tot nu toe uit te voeren.

Deze film is het vervolg op het goed ontvangen Now You See Me uit 2013. In het eerste deel werden de ‘The Four Horsemen’ bij elkaar gebracht en traden de illusionisten op als een soort moderne Robin Hood: ze beroofden een bank en een rijke zakenman, en verdeelden het geld live in hun act aan het publiek. Een visueel zeer aantrekkelijke misdaadfilm, die zelfs redelijk geloofwaardig overkomt. De film verklaart hoe de illusies werken en hoe het viertal erin slaagde om de geldbedragen te roven. Die balans tussen het verhaal en het visuele spektakel is heel belangrijk en de grootste vraag is dan eigenlijk ook of dat in de vervolgfilm ook zo goed lukt.

60082377_78434_still_4_s-high

Helaas, het antwoord is nee. Het probleem is namelijk dat deze tweede film het nog spectaculairder probeert te maken, maar daardoor juist té ongeloofwaardig en té overdreven wordt. Het ligt er dit keer zo dik bovenop dat het ten koste gaat van het verhaal. Er is een hele lange scène waarin de vier Ruiters een speelkaart steeds onopgemerkt aan elkaar doorgeven, maar dat gaat allemaal heel toevallig goed. Alsof ze die truc precies zo uit hadden gedacht, terwijl ze kort daarvoor nog verbaasd waren over de ruimte waarin ze belandden. Zo zijn er meer voorbeelden van hoe dingen onnodig ingewikkeld zijn gemaakt en alleen een nut dienen voor de kijker.

Voor deze tweede film keren drie van de vier oorspronkelijke Ruiters terug. Alleen Isla Fisher, die Henley Reeves speelde, is afwezig. Zij wordt vervangen door een nieuwe vrouwelijk illusionist: Lula, gespeeld door Lizzy Caplan. Hoewel het jammer is dat het oude team niet helemaal intact is, is het personage Lula wel echt een goede toevoeging. Ze staat zeker haar mannetje en zorgt voor de nodig humor. Het blijkt een goede zet van FBI-agent en leider van ‘The Four Horsemen’ Dylan Rhodes, gespeeld door Mark Ruffalo, om Lula aan het team toe te voegen. Ook Morgan Freeman is terug, maar zijn aanwezigheid maakt niet heel erg veel indruk. In tegenstelling tot in de eerste film voelt hij nu een beetje overbodig.

Andere bekende gezichten zijn Jesse Eisenberg (die sinds de vorige film wel een opvallend ander uiterlijk heeft), Woody Harrelson en Dave Franco. Het is goed om ze na drie jaar weer in dezelfde rollen te zien schitteren, die ze duidelijk goed hebben weten op te pakken na een behoorlijke pauze. Een van de nieuwe personages wordt gespeeld door Daniel Radcliffe. Hij speelt een figuur dat meer gelooft in technologie dan in illusies en zijn karakter is een beetje gestoord. Het is echt heel jammer dat hij niet meer schermtijd krijgt, omdat er op teveel verschillende dingen wordt gefocust, want hij zou in zijn rol namelijk een van de hoofdpersonages moeten zijn.

nysm1-0

Het klinkt allemaal wat aan de negatieve kant, maar uiteindelijk weet de film toch wel behoorlijk te vermaken. Alleen, er had veel meer in gezeten. Het is visueel zeker prachtig, maar het balans in het verhaal is zoek. Het verhaal doet gewoon onder aan het spektakel en dat is jammer. Ze hebben op een niet storende manier een vervolg op het eerste deel gebreid, maar er zijn teveel verhaallijnen, waardoor eigenlijk geen van allen goed is uitgewerkt. Je blijft als kijker met teveel vragen achter, waar de makers waarschijnlijk ook geen antwoord op bedacht hebben. Het gevoel dat je ‘Goochelaars Ontmaskerd’ zit te kijken is vrijwel helemaal weg.

Naast de dik twee uur durende film is de dvd gevuld met verschillende extra’s. Zo vertellen de acteurs en de makers zelf wat over de film, over hoe ze het zelf allemaal hebben ervaren. Het is niet een hele grote toegevoegde waarde, maar toch leuk om eens te kijken. De kwaliteit van de film zelf is wel wat aan de lage kant (zoals je dat van een dvd mag verwachten), maar deze film vraagt eigenlijk op z’n minst om full HD. Het visuele gebeuren voert namelijk de boventoon in deze film.

0 0