Recensie: Official Secrets

Official Secrets, een naam die is afgeleid van de overtreding die Katherine Gun volgens haar eigen overheid heeft begaan door deze informatie naar de pers te 'lekken', is een sterke film met een belangrijk verhaal. Het is geen al te groot geheim dat er wel vaker een vies spelletje wordt gespeeld door regeringen, zeker wanneer deze op het punt van oorlog voeren staan. De cast is in topvorm en op een paar kleine inzak momentjes na, is de film erg sterk. Mocht je interesse hebben in dit soort verhalen, dan is het zeker een aanrader om Official Secrets te kijken.
8.5

Waargebeurd verhaal

Katherine Gun is een kantoormedewerkster bij de Britse inlichtingendienst GCHQ. Haar baan is niet bijster hoog of iets dergelijks, gewoon een medewerkster die betaald wordt om telefoongesprekken na te luisteren om eventuele hints naar aanslagen te ontdekken. Dat doet ze zonder gewetensbezwaren, totdat er een memo wordt rondgestuurd waarin wordt gezegd dat haar organisatie dient te helpen bij het verzamelen van belastbare informatie over lidstaten die tegen de aanstaande oorlog met Irak zijn. Omdat ze hier niet mee kan leven, geeft ze de informatie door aan de pers. De informatie belandt hierdoor bij The Observer, een krant die zich al voor de oorlog had uitgelaten.

Official Secrets is een film die gebaseerd is op het waargebeurde verhaal van Katherine Gun. In 2003 kreeg zij een memo voor ogen die haar aan het denken zetten en een moreel bezwaar gaf bij het uitoefenen van haar baan. Het is niet het eerste verhaal over een klokkenluider. Zo was er in 2016 nog de film Snowden die het verhaal van Edward Snowden vertelde. Waarschijnlijk is dat verhaal ook iets beter bekend dan dat van Katherine Gun. Dat zal in de eerste plaats wel liggen aan het feit dat er veel meer ruchtbaarheid is gegeven aan het verhaal van Snowden en dat Gun een Britse is zal hierin ook wel wat meespelen. Toch is haar verhaal niet minder interessant.

De echte Katherine Gun

Gun heeft de film zelf ook gekeken en dat moet een hele vreemde ervaring voor haar geweest zijn. Volgens eigen zeggen zit de film er niet ver naast qua realiteit, wat voor de kijker natuurlijk wel weer een extra dimensie aan het verhaal geeft. Ze hoopt dat dit verhaal wat meer aandacht zal krijgen omdat er volgens haar niets is veranderd in al die tijd. We zijn meer dan 15 jaar verder en dit soort praktijken zijn nog steeds aan de orde van de dag. De oorlog met Irak heeft ze niet kunnen voorkomen, maar dat maakt haar zeker niet minder een held.

Sterke politieke thriller

De film is gebaseerd op het boek The Spy Who Tried to Stop a War: Katherine Gun and the Secret Plot to Sanction the Iraq Invasion uit 2008. Het gevaar van dit soort verfilmingen is vaak dat de film enorm traag kan aanvoelen en dat het verhaal daardoor saai aandoet. Dat is echter bij Official Secrets niet het geval. Ja, toegegeven het verhaal barst niet van het tempo, maar dat is omdat het verhaal netjes wordt opgebouwd. Langzaam maar zeker zie je de twijfel groeien in Gun, wat ze hiermee moet doen.

Keira Knightly heeft zich in de loop der jaren steeds meer laten zien als een ontzettend veelzijdige actrice en in Offical Secrets laat ze zich wederom van haar beste kant zien. Als Katherine Gun is ze compleet geloofwaardig. Je ziet de worsteling met haar geweten groeien naarmate de film vordert en kan echt met haar mee gaan in de beslissingen die ze maakt. Dat doet ze niet in haar eentje, want de gehele cast staat er met zijn beste been in. Matt Smith, Rhys Ifans en Matthew Goode bijvoorbeeld als de opmerkzame journalisten van The Observer, maar vergeet ook Ralph Fiennes niet die een topadvocaat speelt.

Gavin Hood

Regisseur van deze film is Gavin Hood. Hood stelde zijn carrière in Hollywood zeker toen hij de film Tsotsi maakte. Helaas vergaat het veel regisseurs zo die daar binnenkomen met een sterke film, daarna kwam X-Men Orgins: Wolverine. Het kan iedereen overkomen, maar sommige mensen wordt dit heel lang aangerekend. Hood heeft zich hier eigenlijk niet echt onderuit kunnen worstelen en richt zich tegenwoordig wat meer op de minder bombastische projecten en dat is gewoon waar hij goed in is. Met Official Secrets levert hij alweer zijn derde film af in ongeveer hetzelfde genre. Waar Rendition ging over martelpraktijken en Eye in the Sky droneaanvallen behandelde, gaat hij nu dus over op leugens die een oorlog ontketenden.

Een gedurfde keuze, maar ook een die zijn vruchten afwerpt. Hood schittert met dit soort verhalen en laat zien dat een verhaal zonder al te veel poespas toch ontzettend onderhoudend kan zijn. Toch heeft ook Official Secrets een aantal momenten waar het tempo net even iets te veel terugzakt en je je aandacht iets te makkelijk verliest. Over het algemeen zit het echter prima met het tempo en weet Hood de aandacht van de kijkers er goed bij te houden.

Avatar