Recensie: On the Basis of Sex

On the Basis of Sex vertelt het waargebeurde verhaal van juriste Ruth Bader Ginsburg, die in een door mannen gedomineerde wereld haar weg naar het Amerikaans Hooggerechtshof heeft bevochten. Ze heeft veel teweeg gebracht op het gebied van vrouwenrechten en deze film vertelt hoe het allemaal begon en hoe ze ooit haar eerste zaak op het gebied van discriminatie op basis van geslacht won. Heel bijzonder is de film niet, maar toch zeker interessant genoeg om te kijken.
7

Op basis van geslacht

Ruth Bader Ginsburg is een vrouw, die getrouwd is en een kind heeft, maar toch besluit om een rechtenstudie te gaan volgen aan Harvard. Een studie die op dat moment nog gedomineerd wordt door mannen. Tussen de honderden mannen die dat jaar starten, zijn er maar acht vrouwen te vinden. Ruth weet echter wat ze wilt en is niet bang om ervoor te gaan. Met opgeheven hoofd vecht ze zich door haar studie heen, om uiteindelijk als één van de besten af te studeren. Maar eenmaal afgestudeerd blijken cijfers helemaal niets te zeggen, ze wordt bij elke sollicitatie afgewezen alleen maar omdat ze een vrouw is.

Uiteindelijk krijgt ze een baan als lerares en mag ze anderen over rechten vertellen zonder zelf ooit in een rechtszaal gestaan te hebben. Maar dan komt er onverwachts wel een hele interessante zaak voorbij. In een wereld waar discriminatie op basis van geslacht nog dagelijkse kost is, blijkt nu opeens een keer een man gediscrimineerd te worden. Is deze discriminatie op basis van geslacht misschien de zaak die alle vergelijkbare zaken om kan gooien? Ruth besluit samen met haar man om een poging te wagen en maakt de gang naar de rechtszaal.

Ruth Bader Ginsburg

On the Basis of Sex speelt zich af in de jaren 50, een tijd waarin het doodnormaal was dat vrouwen thuis bleven om te koken en de mannen aan het werk gingen. Je mocht als vrouw vaak niet eens meer werken als je eenmaal zwanger werd. Deze film is gebaseerd op het waargebeurde verhaal over juriste Ruth Bader Ginsburg, die zich in een mannenwereld omhoog gevochten heeft naar het hooggerechtshof en de basis legde voor betere vrouwenrechten en emancipatie wereldwijd.

De film gaat vooral over het begin van haar carrière en laat zien hoe ze haar opleiding voltooide en hoe haar eerste zaak verliep. Ruth Bader Ginsburg wordt gespeeld door actrice Felicity Jones, die vooral bekend is door haar hoofdrol in Star Wars: Rogue One. Ook deze rol weet ze uitstekend neer te zetten, net als de rest van de cast die bestaat uit namen als Armie Hammer, Kathy Bates en Justin Theroux. Toch ontbreekt er vaak net een beetje chemie tussen de verschillende castleden en mist het acteerwerk net dat extra beetje overtuigingskracht dat de film goed zou doen.

Interessant, maar niet bijzonder

De film gaat natuurlijk over een legende en kaart daarnaast nog eens even goed aan hoeveel er vroeger gediscrimineerd werd op basis van geslacht. Helaas is het discriminatieprobleem nog steeds aanwezig in ons huidige tijdperk, maar gelukkig is het al een stuk beter dan dat dit ooit was. Dit alles maakt de film interessant om te kijken en het zet ook wel aan tot nadenken. Met het idee in het achterhoofd dat deze film dan ook nog eens gebaseerd is op een waargebeurd verhaal, maakt het deze nog net iets interessanter.

Toch is dat ook hetgene waar deze film het van moet hebben, want verder is deze op geen enkel vlak heel bijzonder te noemen. Een grapje hier en daar had de film al veel goeds kunnen opleveren, maar nu is het vooral erg braaf. Je weet als kijker eigenlijk direct al precies waar je naartoe gaat en zonder ook maar één bijzondere omweg bereik je uiteindelijk het eindpunt. Vrij voorspelbaar dus en niet echt speciaal. Al met al is de film dus duidelijk niet bijzonder te noemen, maar toch is deze zeker wel de moeite van het kijken waard. Al is het alleen maar om te zien hoe een sterke vrouw ervoor zorgt dat de wereld net een stukje beter wordt.

On The Basis of Sex
On The Basis of Sex
€12,99