Recensie: Outlander – Seizoen 1, deel 2

Het tweede deel van het eerste seizoen van het historische drama Outlander, is iets minder meeslepend dan het vorige deel. Echter maken de twee laatste afleveringen alles goed. Het dramatische hoogtepunt wekt diverse emoties op en niet alleen bij de personages. Ook als kijker komen er diverse emoties omhoog. Sam Heughan steelt de show met zijn rol van Jamie Fraser en vooral die twee laatste afleveringen blijven bij. Het romantiekgehalte is lager en er zijn karakters die we enige tijd moeten missen, wat jammer is voor het verhaal. Desondanks is er ruimte voor nieuwe gezichten, al is het maar de vraag of we die nog terug gaan zien. Seizoen 1 heeft een mooi einde dat alvast inzicht geeft in wat kan gaan komen.
7.5

Deze recensie kan spoilergevoelig zijn voor hen die het eerste deel nog niet gezien hebben. Het is daarom raadzaam deze recensie pas te lezen als je het gehele seizoen gezien hebt.

Het tweede deel van het eerste seizoen van Outlander begint waar aflevering acht eindigde: de bevrijding van Claire.  Nu is het de taak van Jamie om er voor te zorgen dat hij niet meer als voortvluchtige crimineel wordt gezien. De relatie van Jamie en Claire wordt hierdoor flink op de proef gesteld. Bovendien krijgen ze te maken met een heksenvervolging, jaloezie, politieke spelletjes tussen de Schotse clans en wederom komen de Engelse roodrokken roet in het eten gooien. Wanneer Claire en Jamie eindelijk hun rust denken te hebben gevonden, is Jack Randall er om op een wrede manier de twee uit elkaar te trekken, en is Claire genoodzaakt om alles op alles te zetten om haar man te redden.

Naast de bekende gezichten biedt dit tweede deel ook ruimte voor nieuwe gezichten en krijgen we iets meer te weten over Geillis Duncan, welke gespeeld wordt door de Nederlandse Lotte Verbeek. Verbeek speelt een karakter die om meerdere redenen interessant is, wat het jammer maakt dat ze zo weinig speeltijd kreeg. Caitriona Balfe en Sam Heughan zijn uiteraard terug in de hoofdrollen van Claire en Jamie Fraser en beiden zetten een zeer overtuigend karakter neer. Balfe laat wederom goed zien dat Claire een enorme sterke en zelfstandige vrouw is die bovendien een reddingsoperatie op touw weet te zetten. Echter is haar karakter dusdanig sterk dat ze soms ongevoelig overkomt, zeker wanneer je Balfes uitvoering tegenover haar medespeler Jamie zet. Heughans karakter heeft dit tweede deel veel te verduren en steelt absoluut de show. De scènes tussen Jamie en Jack Randall – gespeeld door Tobias Menzies – zitten erg goed in elkaar, ondanks de dramatische en gruwelijke aard ervan die je liever een andere kant doen opkijken. Gedurende deze scènes zien we diverse emoties die ook zeker binnenkomen: angst, pijn, woede en verdriet. Outlander 2014

Andere bekenden zijn de leden van de MacKenzie clan, die we echter wel een paar afleveringen moeten missen. Gedurende deze aflevering is er ruimte voor nieuwe gezichten. Zo ontmoeten we eindelijk de zus van Jamie: Jenny Fraser. In het eerste deel hebben we al kennis gemaakt met haar verleden, maar nu zien we een sterke vrouw die ook haar mannetje staat. Na een zware bevalling is ze nog steeds in staat om Claire te helpen bij haar zoektocht. Claire is dus op zoek naar Jamie en wanneer Murtagh Fraser (Duncan Lacroix) een helpende hand biedt, krijgt het verhaal een luchtigere wending. Hun manier om de aandacht te trekken duurt net lang genoeg voordat het vervelend wordt. Het moment dat Murtagh verscheen, hoopte je meer mensen van de clan te zien. Gezien Murtaghs verleden en zijn kennis van Jamie’s moeder, kan zijn karakter nog van waarde zijn in het volgende seizoen. Gelukkig leidt hun zoektocht uiteindelijk naar oude bekenden die Claire uiteraard betrekt in haar reddingsoperatie, waarvan Angus Mhor en Rupert MacKenzie leuke karakters zijn die de dramatische gebeurtenissen enigszins luchtig maken.

Waar het eerste deel onder andere bestond uit de kennismaking tussen Claire en Jamie en hun opbloeiende liefde, is het romantiekgehalte in dit tweede gedeelte beduidend minder. Claire en Jamie zijn getrouwd en moeten wennen aan het getrouwde leven. Daarnaast zijn ze gedurende deze acht afleveringen vaak van elkaar verwijderd en komen er bedreigingen op hun pad van binnenuit: een verbanning waardoor we Dougal MacKenzie helaas een stuk minder zien. Schotse wachters die Jamie hun avontuur in trekken en jaloezie, wat uitmondt in een heksenproces. Wat goed wordt belicht zijn de opvattingen rondom heksen die destijds bij het volk speelden. Je kunt je serieus afvragen hoe mensen bij deze rare ideeën kwamen, al is dat een heel ander onderwerp. Claire is in ieder geval één persoon die haar vraagtekens heeft bij de gedachtegang van de mensen in 1743.Outlander s1 v2 claire witch

De eerste twee afleveringen van dit tweede deel bieden nog wel ruimte voor Claire’s leven in 1945, maar na haar keuze en door het verloop van het verhaal wordt hier niet meer veel bij stil gestaan. Aan de ene kant is dat logisch, aan de andere kant mis je toch Frank Randall’s verhaallijn. Aan het eind van deel één bleek hij zijn zoektocht niet te willen voortzetten, maar hij moet toch een gemis voelen en zijn vrouw willen terug vinden? Desnoods op eigen houtje. Het moge dus duidelijke zijn dat Tobias Menzies dit keer geen dubbelrol speelt. De rol die hij speelt, die van Jack Randall, doet hij echter met verve. We zien hem niet veel, maar wanneer hij op de voorgrond treedt, heeft het veel impact.

In tegenstelling tot het eerste deel, zijn er nu wel een aantal afleveringen die je niet helemaal grijpen. Dit komt mede door de afwezigheid van Dougal en zijn jakobieten. Echter maken de twee laatste afleveringen alles goed. Claire en Jamie zijn eindelijk aangekomen bij Jamie’s landhuis, waar we zijn zus Jenny ontmoeten. Hier moeten ze wennen aan hun nieuwe leven en in de tussentijd diverse partijen tevreden stellen. Dit brengt Jamie tot een keuze wat uiteindelijk leidt een dramatisch slotstuk. De roodrok kapitein Jack Randall brengt Jamie een bezoek, dat Jamie hoopte nooit te krijgen. Het samenspel tussen deze twee mannen is zeer zenuwslopend en brengt diverse emoties omhoog. Ondanks deze dramatische en gruwelijke gebeurtenis, heeft de serie een mooi en veelbelovend einde. Het is gelukkig geen echte cliffhanger, maar geeft je wel een idee waar het volgende seizoen heen gaat. Helaas moeten we nog lang wachten tot seizoen 2 verschijnt. De Blu-ray biedt nog een aantal leuke extra’s zoals bloopers, verwijderde scènes en diverse informatie gegeven door producent Ronald D. Moore betreffende afleveringen en scènes. Zeker leuk om na afloop van de serie te bekijken.