Recensie: Pacific Rim Uprising

Pacific Rim Uprising vertelt het verhaal van Jake Pentecost, de zoon van Stacker Pentecost uit de eerste film. Hij komt samen met Amara Namani in de problemen waarna hij weer naar het Jeager-programma gestuurd wordt. Niet lang na aankomst mag hij direct weer aan de slag als er opnieuw Kaiju verschijnen die de wereld bedreigen. De film zit vol met actie maar doordat deze in vol daglicht plaatsvindt lijkt deze wat goedkoop. Uiteindelijk komt de film dan ook niet verder dan 'oké'.
6

Het vervolg

Pacific Rim Uprising is het vervolg op het in 2013 verschenen Pacific Rim. In het eerste deel is Stacker Pentecost de held die zijn leven opoffert om de wereld te redden en in dit tweede deel zien we vervolgens zijn zoon, Jake Pentecost, van wie het zelfde verwacht wordt. Jake vindt zichzelf echter helemaal geen held en werkt zich liever in de problemen. Hij heeft het Jaeger-programma verlaten en is eigenlijk niet van plan om terug te gaan. Maar dan komt hij Amara Namani tegen en nadat ze zich samen in de problemen hebben gewerkt heeft hij eigenlijk geen andere keus dan toch weer deel uit te gaan maken van het Jaeger-programma.

Ook Amara, die haar eigen Jaeger gemaakt heeft, mag in opleiding om Jaeger-piloot te worden waarbij ze in een groepje met andere jongeren terechtkomt. Het duurt echter natuurlijk niet lang of er gebeurt van alles waardoor de Jaegers in actie moeten komen. Ondanks dat het gat in de oceaan waar de Kaiju eerder doorkwamen dicht is, zijn ze opnieuw opgedoken en Jake moet samen met de nieuwe rekruten aan de slag om wederom de wereld te redden.

Veel herhaling en actie

Kijkend naar deze tweede film zie je vooral veel herhaling. Eigenlijk hoef je de eerste film niet eens te kijken: er is uitleg genoeg over het verleden en wat verhaal betreft is het aardig gelijk. Zo lijkt het verhaal van Jake wel erg op dat van Raleigh Becket in de eerste film, zijn de flashbacks die ze krijgen in de Jaegers ook wel aardig hetzelfde en wat dacht je van de startscène? Veel herhaling dus, maar de vraag is natuurlijk in hoeverre dat kwaad kan in een vervolgfilm. Het hoort er misschien wel een beetje bij. Tenslotte zijn het ook weer dezelfde Kaiju-wezens uit de eerste film die opduiken en zien we ook weer de Jaegers en een paar andere oude bekenden terug.

Wat we ook weer terugzien is een groot portie actie, en daar kijk je deze film waarschijnlijk voor. Dit keer speelt de actie zich veel meer overdag af en valt er dus veel meer te zien. Dit is aan de ene kant wel eens fijn, dan zit je niet zo in het donker te turen, maar aan de andere kant lijkt het hierdoor ook allemaal iets goedkoper. Sowieso voelt de film net iets goedkoper aan en lijkt het ook alsof deze op een iets ander publiek gericht is. De Young Adult-films zijn natuurlijk helemaal in en het lijkt alsof Pacific Rim Uprising hier ook nog even op in wil spelen met de groep jonge rekruten die getraind moeten worden en sterk doen denken aan bijvoorbeeld de Divergent-films.

De spelers en de extra’s

Alles bij elkaar is de film niet echt noemenswaardig te noemen en ook zeker niet vernieuwend. Alles is eigenlijk gewoon oké. Wat de film dan ook een beetje redt is het optreden van John Boyega als Jake. Hij zet een prima rol neer en de chemie met Cailee Spaeny die Amara speelt is goed. Ook de overige acteurs doen prima hun best, al zijn er ook genoeg personages die helaas totaal geen diepgang krijgen in de film. Daarnaast gebeurt er ook gewoon te veel om alle personen naar voren te laten komen.

Als je de eerste film al niet zo vond of als je deze helemaal niet gezien hebt, dan zal Pacific Rim Uprising misschien niet echt een film zijn die je graag in de filmcollectie wilt hebben. Maar mocht je toch besluiten de film aan te schaffen dan zitten er gelukkig nog wel wat leuke extra’s op de blu-ray. Heel bijzonder zijn ze niet, maar toch wel leuk om te kijken. Er staan bijvoorbeeld tal van korte featurettes op, die een net iets beter beeld geven van de film. Daarnaast word je nog beloond met maar liefst acht verwijderde scènes en natuurlijk nog een editie met audiocommentaar.

On the Basis of Sex
On the Basis of Sex
Gebaseerd op het leven van Ruth Bader Ginsburg