Recensie: Pennyworth – Seizoen 1

Pennyworth seizoen 1 smaakt absoluut naar meer. Gelukkig voor ons is het tweede seizoen al in de maak, dus dat gaat goed komen. De serie geeft een heerlijke grauwe weergave van het Londen van de jaren '60, ver voor de geboorte van Bruce Wayne. De cast is top gekozen en van een hoog niveau. Alfred Pennyworth was altijd al een mysterieus personage, en dat werd nog net even wat meer in de serie Gotham, waar we voor het eerste zagen dat de beste man ook nog wel wat meer in zijn mars had dan butler en steun en toeverlaat zijn. Het is interessant om te zien hoe zijn personage zich ontwikkelt en wij kunnen alvast niet wachten op het volgende seizoen.
8.5

Alfred Pennyworth

Alfred Pennyworth is een jonge intelligente kerel, die een bestaan probeert op te bouwen na zijn tijd in het leger. Hij wordt nog regelmatig geplaagd door de herinneringen aan die tijd. Doden doet hij liever niet en hij heeft een hekel aan geweld als het niet nodig is. Alfred zet een beveiligingsbedrijf op en daar komen al snel zijn eerste successen wanneer hij Thomas Wayne helpt die zijn zus komt ophalen in de bar waar Alfred als portier werkt. Al snel zit Alfred tot aan zijn oren in een strijd tussen de Raven Society en de No Name league.

Lekker brits

Zelfs al zou je helemaal niets hebben met Batman of alles wat daarmee te maken heeft, dan ken je waarschijnlijk toch wel wat namen die hier naar voren komen. Thomas Wayne en Martha Kane bijvoorbeeld, die de ouders zijn van Bruce Wayne (die de meesten wel kennen als Batman). Wanneer je wat meer bekend bent met het wereldje van Batman, dan zou Alfred Pennyworth ook wel een belletje moeten rinkelen. Dat is natuurlijk de butler van de familie Wayne en in deze serie komen we er achter hoe Alfred het tot daar heeft geschopt, maar ook dat het hele butler zijn in de familie zit van Alfred.

De hele serie is doorspekt met het heerlijke Britse accent, maar ook met de keurigheid die we vaak toewijzen aan het Britse. Iedereen wordt door Alfred met evenveel respect toegesproken, of dat nu een crimineel meesterbrein is, of de barman van de lokale pub. Grappig is dat dit keurige Engelse ook vaak clasht met het Amerikaanse in deze serie. Bijvoorbeeld wanneer Alfred voor het eerst in aanraking komt met Thomas Wayne en hij eigenlijk vrij weinig interesse in de man heeft. De serie ademt een heerlijke sfeer uit die goed past bij Engeland een flinke tijd geleden.

Niet zo zeer een superhelden serie

Waar je bij Batman al snel denkt aan veel gevechten en capes en superhelden, hoef je bij het kijken van Pennyworth daar helemaal niets mee te hebben. Feitelijk is Pennyworth eerder een misdaadserie die zich afspeelt in vroegere tijden dan een superheldenserie. Dat komt natuurlijk ook een beetje doordat Alfred, naast een goed stel hersenen en zijn training als militair, geen superkrachten heeft. Hij moet het hebben van zijn charmes en inderdaad ook van wat hij allemaal geleerd heeft als militair.

Toch heeft het wel bindingen met een superheldenserie, want de slechteriken in de serie zouden er zeer goed passen. Zo hebben we daar Bet Sykes, die in het begin van de serie Esme, het vriendinnetje van Alfred, ontvoert om er zo voor te zorgen dat Alfred haar Thomas Wayne bezorgd. En wat te denken van Lord James Harwood, die echt een enorme bad guy is, maar je toch ergens in de loop van de serie in je hart sluit. En zo hebben we ook nog John Ripper en ga zo maar door.

Pennyworth - Seizoen 1
Pennyworth - Seizoen 1
De Batman-prequel over de oorsprong van butler Alfred Pennyworth