Recensie: Pete’s Dragon (Peter en de Draak)

Pete’s Dragon is weer een bijzonder magische film van The Walt Disney Company en is het zeker waard om er voor naar de bioscoop te gaan. Het mooie verhaal van Peter en zijn draak Elliot weet te ontroeren zoals nog maar weinig films dat tegenwoordig echt kunnen. Een aanrader voor jong en oud, en vergeet vooral je zakdoekjes niet mee te nemen.
8

Peter is met zijn ouders op avontuur in de auto als er plotseling een hert oversteekt. Ze krijgen een ongeluk midden in het bos en helaas overleven Peters ouders het niet. Eenzaam trekt Peter het donkere bos in, maar helaas is het bos helemaal niet zo veilig en eigenlijk heel erg eng. Gelukkig komt Peter een draak tegen die hem opvangt. Hij noemt de draak Elliot en samen hebben ze zes jaar lang enorm veel plezier, maar dan lopen er opeens andere mensen in het bos. Peter vindt de mensen enorm interessant, maar ze blijken al gauw niet allemaal even aardig te zijn.

De film begint dramatisch met de dood van Peters ouders en daarna lijkt het ook nog even te duren voor de film je vast weet te grijpen, maar als dat eenmaal gebeurt dan laat het ook niet meer los. Hoewel er niet direct een vinger op te leggen is waar het vandaan komt, weet de film zijn publiek echt te raken. Ben je een beetje emotioneel aangelegd, dan is het misschien ook verstandig om zakdoekjes bij de hand te houden tijdens deze prachtige Disneyfilm. De film doet overigens erg denken aan films als bijvoorbeeld het pas verschenen Jungle Book. Een klein jongetje dat alleen in het bos woont samen met zijn niet-menselijke vriend; een concept dat lijkt te werken.

pete_s_dragon_40043090_st_3_s-highDe hoofdrol in de film is voor de jonge Oakes Fegley die pas twaalf jaar oud is. Desondanks weet hij zich prima staande te houden in de film. Hij lijkt een ware Tarzan of Mowgli zoals hij door het bos heen “zweeft”, met duikvluchten vanuit hoge bomen en gelukkig een enorm lieve draak die hem op tijd opvangt. De draak, Elliot, doet in de verte een beetje denken aan de geluksdraak uit The Never Ending Story. Erg mooi is Elliot misschien niet, want hij lijkt meer een vreemd gevormde golden retriever. Dit komt misschien niet eens alleen door zijn uiterlijk, maar ook door hoe hij zich gedraagt. Hij is lief, hij is speels en hij doet door zijn gedrag vooral denken aan een speelse, trouwe hond. Een vliegende, vuurspuwende golden retriever dus.

De eerste persoon die Peter in lange tijd weer ziet is Grace, gespeeld door Bryce Dallas Howard. Je kent haar misschien uit Jurassic World, The Help of The Village. Ze speelt een vriendelijke boswachter en loopt door het bos als Peter haar ziet. Zij heeft er echter geen idee van dat ze gevolgd wordt door een klein jongetje. De eerste persoon waarmee Peter echt contact heeft is de jonge Natalie, gespeeld door Oona Laurence. Zij is de dochter van Grace en is met haar ouders mee naar de plaats waar haar vaders bedrijf bomen aan het kappen is. Terwijl haar ouders in een ruzie verwikkeld raken over het kappen van de bomen, ziet Natalie opeens een jongetje in de bomen. Ze rent hem achterna en dat is het einde van het eenzame leventje van Peter in de bossen.

pete_s_dragon_40043090_st_6_s-highAls Natalie uit een boom valt komen Grace en de mannen die aan het kappen waren snel aangerend. Dat is het moment dat Peter ontdekt wordt en mee naar het dorp genomen wordt. Iedereen vraagt zich natuurlijk af hoe het toch kan dat Peter zo lang alleen in de bossen overleefd heeft. Ze geloven niet dat er daadwerkelijk een draak in het bos woont. Draken bestaan immers niet. Of toch wel? Een groepje mannen gaat op jacht naar het enorme beest dat ze dachten in het bos gezien te hebben en dan kunnen we alleen maar hopen natuurlijk dat het allemaal goed afloopt voor Elliot. En hoe zit het dan met Peter? Moet hij terug naar zijn draak? Of vindt hij het eigenlijk wel fijn dat hij eindelijk mensen en een heuse familie om zich heen heeft?

Pete’s Dragon wordt zowel in het Engels als het Nederlands uitgebracht. In het Nederlands heet de film Peter en de Draak en hoor je de stemmen van onder andere: Roos van Waerden, Mike Weerts, Kees van Lier, Howard Komproe en vele anderen. Daarnaast is de film mooi in 3D te zien in de bioscoop, waardoor je je af en toe bijna op de rug van de draak waant. Hoewel de film wat langzaam op gang komt, is het toch uiteindelijk een prachtige film geworden die zeker de moeite waard is om te gaan bekijken in de bioscoop.