Recensie: Pokémon Detective Pikachu

Detecive Pikachu is een zeer vermakelijk film voor de hele familie. De film en diens fictieve karakters zien er geloofwaardig uit. Na het zien van de trailer was het wellicht wennen om Ryan Reynold zijn stem te horen bij Pikachu. Echter komt zijn stem stem zeer goed uit de verf in de film. Samen met tegenspeler Tim - Justice Smith - vormt hij een goed duo.
7

Ryme City is een fictieve stad waar mens en Pokémon samen leven. Dit is ook de stad waar de 21-jarige Tim Goodman naar toe vertrekt wanneer hij te horen krijgt dat zijn vader, detective Harry, bij een auto-ongeluk om het leven is gekomen. Niet veel later ontmoet Tim zijn vaders partner: Pikachu. Tot beiden hun verbazing kunnen de twee elkaar verstaan. Wanneer Pikachu Tim ervan overtuigt dat Harry niet dood is, gaan ze samen op onderzoek uit.

Van animatieserie naar de echte mensen wereld.

Satoshi Tajiri is het meesterbrein achter de Pokémon franchise, maar director Rob Letterman (Shark Tale) brengt de film naar het witte doek. De film is lichtelijk gebaseerd op de 2016 Nintendo-game “Detective Pikachu”. Justice Smith kruipt in de huid van de hoofdpersonage Tim Goodman. Door persoonlijke redenen wilde Tim niets meer te maken hebben met Pokémons, maar dat verandert snel als hij in de grote stad belandt. Je zou vermoeden dat Ryme City gelegen is in Japan, het land waar Pokémon is uitgevonden. Als je echter goed oplet, en bekend bent met de stad London, zie je zomaar een zeer bekend gebouw: The Gherkin. Het is beter als je voor jezelf bekend dat Ryme City een fictieve stad is met een aantal zeer fictieve inwoners.

Eén van deze fictieve inwoners is Pikachu, met de stem van Ryan Reynolds. Menig persoon moest wennen aan deze invulling, want in de animatieserie had Pikachu een schattige stem en zei slechts ‘Pika Pika’. Naarmate de film vordert, ben je hier echter snel aan gewend. Alleen Tim hoort daadwerkelijke de pratende versie. Een ieder hoort het schattige en piepende ‘Pika Pika’. Pikachu is lichtelijk ADHD en drinkt graag koffie. Naast dat hij wil weten wat er met zijn partner Haar is gebeurd, zijn er vraagtekens bij zijn eigen persoon. De antwoorden zijn toch wel verassend te noemen, waardoor het einde een mooi aspect heeft.

Zoals in de televisieserie, is in de film Tim ook niet alleen. Hij wordt bijgestaan door beginnend journalist Lucy, gespeeld door Kathryn Newton, bekend van de serie Big Little Lies. Lucy is net als Pikachu op het spoor van iets groots, daarnaast energiek en in voor avontuur. Het is dan ook niet gek dat het niet lang duurt voordat Tim en Lucy met hun Pokémon een team vormen. Het team gaat op onderzoek naar de ‘schepper’ en diens zoon van de stad: Howard en Roger Clifford. Howard – gespeeld door de Brit Bill Nighly – is de weldoener van de stad. De man die ervoor heeft gezorgd dat Pokémon niet meer enkel werden gebruikt voor wedstrijden, maar gelijkwaardig zijn aan de mens. Zijn zoon aan de andere kant is een ander verhaal. Of worden we voor de gek gehouden? Een kleine rol is weggelegd voor Ken Wantanabe als rechercheur die contact opneemt met Tim na zijn vaders ongeluk.

“Gotta catch ’em all”

De Pokémon zelf zien er allemaal erg mooi en herkenbaar uit. Zoals de groep Balthazars die de helpende hand bieden. Daarnaast is de hele setting in elkaar gezet. Er wordt niet direct een link gelegd met een echte stad, echter voor hen die vaak in Londen komen zie je een zeer bekend gebouw voorbij komen. Dit daargelaten, zou de film zich overal kunnen afspelen. Het verhaal is goed geschreven en het is zelfs niet helemaal voorspelbaar. De film kijkt lekker weg, is vermakelijk, heeft net genoeg dosis qua actie en duurt niet overdreven lang. Is er zelfs een lichtelijk emotioneel weerziens. Concluderend is dit ook een prima film voor kinderen.

Wanneer je bij het einde nog niet klaar bent met de film, heeft de blu-ray nog een paar mooie extra’s te bieden. Verborgen extra’s, momenten van achter de scènes, Pokémonfeitjes en meer.