Recensie: Poms

In Poms zien we hoe Martha van de grote stad verhuist naar een luxe bejaardengemeenschap. Ze is hier echter niet om gezellig te doen en wil liever geen contact met anderen. Haar nieuwe buurvrouw is echter nogal volhoudend en haalt haar over om samen een cheerleadingclub te beginnen. De nodig tegenslagen komen hierbij kijken, maar de oudjes geven niet op. De film zorgt voor de nodige komische momenten, maar echt goed is deze zeker niet te noemen. Poms is net vermakelijk genoeg voor als je een avondje niets te doen hebt.
6

Seniorenparadijs

Martha woont al haar hele leven in New York, maar heeft besloten om nu van haar oude dag te gaan genieten in de luxe bejaardengemeenschap Sun Springs. Vrolijk wordt ze begroet door de dorpspresident, maar Martha is daar niet om gezellig te doen: ze is daar gekomen om dood te gaan. Ze heeft totaal geen behoefte aan vriendschappen en gesprekjes met medebewoners en ze ziet het al helemaal niet zitten om mee te moeten doen aan een activiteit.

Helaas is het voor bewoners van Sun Springs verplicht om zich bij ten minste één clubje aan te sluiten. Samen met haar nieuwe buurvrouw (die stiekem toch wel aardig is) besluit Martha tot slot dan maar om haar eigen club op te richten en daarmee direct haar jeugddroom waar te maken. De club die ze wil oprichten wordt namelijk een cheerleading club. Samen met een paar andere dames lukt het haar om de club op te richten, maar kunnen deze dametjes op leeftijd dit nog wel aan?

Moeilijkheden

Alle dames die meedoen aan de nieuwe cheerleaderclub zijn boven de 60 en ieder heeft zo haar eigen kwaaltjes. Kwaaltjes die alles behalve handig zijn als je sportief moet bewegen. Want hoe kan je iemand toejuichen als je je arm eigenlijk niet omhoog kan bewegen? De start van de trainingen verlopen dan ook moeizaam. En nog vervelender is het dat niet iedereen erg blij is met de nieuwe club en liever ziet dat deze weer verdwijnt.

Als het eerste optreden dan ook nog eens een groot fiasco wordt, lijkt het er al gauw op dat het cheerleaden voorbij is. Of kan de jonge teamcaptain van het schoolteam uit de buurt misschien nog helpen? De oude dametjes geven niet zomaar op en doen er alles aan om een keer voor een publiek te mogen optreden.

Het mag duidelijk zijn dat Poms niet echt een sterk verhaal te vertellen heeft en wie een goeie film wil zien kan deze misschien beter links laten liggen. Toch weet de film best te vermaken en zorgen de dames voor een aantal komische momenten. Diane Keaton, die de hoofdrol van Martha speelt, doet dat best redelijk. Maar over het algemeen is het acteerwerk bij vrijwel niemand echt goed te noemen. Naast Diane Keaton zien we ook nog Jacki Weaver, Pam Grier, Celia Weston en Rhea Perlman in belangrijke rollen.

Al met al blinkt deze film dus nergens in uit en is eigenlijk alles maar matig. Toch roepen de bijzondere dames een sympathie over zich af en is het toch ook best knap dat er een film gemaakt kan worden met bijna alleen maar 60-plussers die dan toch net vermakelijk genoeg blijkt te zijn. Dus mocht je een avondje niets te doen hebben? Dan is deze komedie misschien toch wel leuk genoeg om mee te pakken.