Recensie: Ratched – seizoen 1

Ratched is zeker een serie die het kijken waard is: de cast is heel goed, het decor en de kleding zijn fantastisch, en de algehele sfeer komt goed uit de verf. Echter, de serie laat een aantal punten liggen door zijn slordige verhaallijnen. Op zich zijn de verhaallijnen goed, maar uiteindelijk dragen ze niet bij aan de hoofdverhaallijn. Daardoor wordt er veel tijd besteed aan potentieel interessante personages, die te vroeg uit de serie worden geschreven waardoor ze weinig impact maken op de kijker. Het is een kwaal dat ook heel duidelijk te zien is in American Horror Story. Toch wil je de serie wel uitkijken en maakt het je lekker voor het volgende seizoen dat al in de maak is.
7

Noord-Californië, 1947

Het is 1947 als Mildred Ratched arriveert in een klein dorpje in Noord-Californië. Ze is daar duidelijk met een missie: aangenomen worden als zuster in het psychiatrische ziekenhuis van Dr. Hanover. Daar voert de dokter twijfelachtige experimenten uit op de patiënten in een poging ze te genezen van hun geestelijk lijden. Mildred Ratched lijkt de ideale zuster voor in het ziekenhuis, maar al snel blijkt ze een dubbele agenda te hebben en komt langzaam haar duistere kant naar voren.

Ryan Murphy-kwaal

Ratched is de nieuwste creatie van scriptschrijver Ryan Murphy. Het gros van de mensen zal hem kennen als de bedenker van American Horror Story, maar hij is ook de man achter onder andere The Politician, Scream Queens en Glee. Na tien seizoenen (waarvan de laatste nu in de maak is) American Horror Story is het wel de vraag of het Ryan Murphy lukt om een unieke, onderscheidende horrorserie te schrijven. American Horror Story is (voor wie dat nog niet wist) een serie waarbij elk seizoen zijn eigen verhaal met nieuwe personages is. Qua stijl, sfeer en locatie gaat die serie dus al alle kanten op.

Uiteindelijk is (vooralsnog) de conclusie dat Ratched ook gewoon het elfde seizoen van American Horror Story had kunnen zijn. Qua niveau is het niet per se hoger of lager en twee van de hoofdrollen zijn weggelegd voor vertrouwde American Horror Story-gezichten. Als je die serie nooit hebt gezien dan valt dat natuurlijk niet op. Het probleem is wel dat deze serie aan een aantal van dezelfde kwalen lijdt als die andere serie. Ryan Murphy probeert te veel ideeën uit, waardoor sommige verhaallijnen onaf voelen, er een aantal plotholes zijn en het geheel enigszins rommelig voelt. Dat staat in schril contrast met het prachtige, strak afgemeten decor van Ratched.

Personages die komen en gaan

Daar houdt het niet op met de problemen, helaas, want ook valt het gemak waarmee personages gedood worden op. Enerzijds fijn dat het nog een verrassing is wie de eindstreep halen, maar anderzijds gaat daarmee ook alle tijd en aandacht die in het opbouwen van zo’n personage is gestopt verloren. De moorden in Ratched zijn leuk – horrorliefhebbers snappen dat – maar de personages zijn te vlak om voor een reactie bij de kijker te zorgen. Deze serie lijkt meer de kant op te willen gaan van een dramaserie, maar slaagt daar niet in. Er komen genoeg verschillende potentieel interessante personages voorbij die veel verder uitgediept hadden kunnen worden.

Seizoen één van de vier

Ondanks de problemen doet de serie toch iets goed. Het is intrigerend genoeg om verder te kijken en te zien waar het heen gaat. De vraag is uiteindelijk hoe de Mildred Ratched uit deze serie uiteindelijk de bekende zuster uit One Flew over the Cuckoo’s Nest wordt – deze serie is namelijk een prequel op die film en gaat over hetzelfde personage. Het antwoord krijg je niet dit seizoen, want het tweede seizoen is al in de maak en Ryan Murphy heeft aangekondigd dat deze serie uit vier seizoenen zal bestaan. Daarbij is het vierde en laatste seizoen uiteindelijk de overlap met One Flew over the Cuckoo’s Nest. Overigens is er een soort van duidelijk eind aan dit eerste seizoen en geeft de laatste aflevering een startschot voor het tweede seizoen.

Uitstekende sfeer, decor en cast

Het decor en de kleding zijn werkelijk fantastisch. Van het motel op een klif tot aan de luxe psychiatrische inrichting, overal is duidelijk veel zorg en aandacht ingestoken. Datzelfde geldt voor de outfits, met hoofdzakelijk die van Mildred Ratched. Alles is heel erg kleurrijk, maar toch geeft dat steeds wel de goede sfeer. De knalblauwe outfits van de zusters in een witte operatiekamer passen goed bij de macabere dingen die daar gebeuren, bijvoorbeeld. Zo oogt de serie fris en helder, ondanks dat er genoeg duistere dingen in schuil gaan. Daarmee voelt de serie een beetje surrealistisch en doet het zelfs een beetje denken A Series of Unfortunate Events.

Dan is daar nog het laatste onderdeel waar deze serie veel punten mee scoort: de cast. In de hoofdrol zien we American Horror Story-koningin Sarah Paulson, die tegenwoordig ook bekend is van films als Ocean’s Eight en Glass. Een veelzijdige actrice die Mildred Ratched zeer geloofwaardig neerzet, met goede balans tussen haar bittere en empathische kant van haar karakter. Het niveau van de cast is hoog en eigenlijk valt er niemand tegen, maar Judy Davis en Sophie Okonedo verdien als respectievelijk hoofdzuster Betsy Bucket en patiënt Charlotte Wells extra credits met hun heerlijke personages. De gemiddelde leeftijd van de cast ligt wat hoger (dan in American Horror Story) en dat brengt meer ervaring en een volwassener uitstraling van de serie met zich mee.