Recensie: Ready or Not

In Ready or Not moet een jonge vrouw tijdens een spelletje verstoppertje uit de handen blijven van haar schoonfamilie, die haar geheel volgens traditie proberen te vermoorden met wapens uit de tijd van de stichter van de het familie-imperium. De cast is prima en er zitten zeker een aantal leuke personages tussen, al blijven het allemaal karikaturen. De locatie wordt amper benut voor een ouderwets spelletje verstoppertje, want uiteindelijk is het een flauw kat-en-muis-spel dat veel te lang doorgaat. Zeker het eerste uur is wel erg vermakelijk, maar daarna gaat het bergafwaarts en is de film een weinig sfeervolle zit die er te lang over doet om af te ronden.
5.5

Bordspellenfamilie

Grace trouwt met Alex, een lid van een steenrijke excentrieke familie die zijn rijkdom vergaarde met het verkopen van bordspellen. Geheel in stijl en volgens traditie moet er een spel worden gespeeld na de bruiloft om klokslag middernacht. Aan het nieuwste familielid de eer om een kaart te trekken en daarmee te bepalen welk spel ze gaan spelen. Ze trekt verstoppertje, maar wat ze dan nog niet weet is dat het een spel van leven of dood is: de familie komt achter haar met een groot arsenaal aan wapens.

Ready or Not is een komische horrorfilm van regisseurs Matt Bettinelli-Olpin en Tyler Gillett, die eerder onder andere Devil’s Due en V/H/S maakten. Ze hebben alle ingrediënten voor een goede film: een prachtige locatie met een Cluedo-gevoel, een prima cast die de The Addams Family had kunnen vervangen en een relatief origineel concept. Helaas wordt geen van allen echt goed benut. Alles bij elkaar krijg je maar weinig te zien van het landgoed, met tientallen kamers en de “geheime” gangen voor het personeel. Al zo’n beetje halverwege de film verplaatst het kat-en-muis-spel zich al naar de paardenstallen en de rest van het erfgoed en zelfs daarbuiten. Als de spelers eenmaal buitenshuis zijn valt de sfeer helemaal als je naar een gazon en een stukje bos zit te kijken. De climax vindt wel plaats in het landhuis, maar op zo’n geforceerde manier dat de sfeer uit de eerste helft van de film niet meer terugkomt.

Verstoppertje in je trouwjurk

De acteurs voor deze film zijn prima gecast. Samara Weaving schittert in haar bruidsjurk tijdens haar sprookjeshuwelijk, maar daarnaast blijkt ze ook niet te misstaan als een soort Lara Croft van de horrorfilms. Heldhaftig neemt ze haar lot in eigen hand, gesteund door haar brutale houding en grofgebekte uitspraken. Andere rollen komen onder andere van Mark O’Brien, Adam Brody, Elyse Levesque, Henry Czerny en Hanneke Talbot als respectievelijk haar echtgenoot, de stevig drinkende zwager, doorgesnoven zus, charismatische schoonvader en de verwelkomende schoonmoeder. Veel meer dan karikaturen zijn het niet, maar de acteurs doen wat ze kunnen en de rollen passen in ieder geval bij hen. Het is echter Nicky Guadagni die de show steelt als tante Helene, die de uitstraling heeft van een heks die een nazaat van de duivel had kunnen zijn. Helaas krijgt zij maar erg weinig tijd om alles uit haar personage te halen.

Dan rest nog het derde ingrediënt: een ouderwets spelletje verstoppertje. Ook deze voegt weinig sjeu aan de film toe, want het spelletje wordt amper gespeeld. Grace geeft haar verstopplek al binnen enkele minuten op en loopt recht in de handen van de familie, waarna het vooral een klopjacht wordt (of een lugubere versie van tikkertje) waarbij zij gewoon uit de handen van de familie probeert te blijven. Daarmee is de spanning weg dat Grace nog niet weet dat ze na wordt gezeten met onder andere een kruisboog, een geweer en een hellebaard. Ook de familie zelf lijkt weinig zin te hebben om het spel echt te spelen, want na een halfslachtige zoekpoging in slechts een paar kamers van het gigantische landgoed, willen ze al de camera’s inschakelen en de spelregels overboord gooien.

Van hort naar her

Daarmee is de rek er ook al gauw uit, want ongeveer halverwege de film is er geen sprake meer van verstoppertje spelen en moet de film nog zo’n uur door. Dat uur wordt gevuld met een oneindige hoeveelheid aan rennen en vlucht, dat steeds wordt opgerekt met flauwe voorspelbare plottwistjes. Het is dan wel een horrorkomedie, maar het is niet een satire of parodie. Dit is gewoon een teken dat het een slecht script is en dat de makers duidelijk verkeerde keuzes hebben gemaakt. Sowieso is de humor ver te zoeken. Behalve twee grappige scènes met tante Helene valt er eigenlijk niks te lachen. Ook voor het label zwarte humor (dat de makers zichzelf hebben gegeven) doet deze film te weinig om dat te verdienen. Helaas.

De film is zeker niet onkijkbaar en verdient een krappe voldoende, dankzij de cast en de sfeer uit het eerste uur, maar het jammere is dat je gewoon ziet dat de film veel potentie heeft maar die niet benut. Alsof de makers zelf ook niet zo goed wisten welke kant ze op wilden met deze film en daarom maar allerlei kanten opgeschoten zijn. Het ene moment voelt het aan als een serieuze horrorfilm, een andere keer roept het The Addams Family en Home Alone-gevoelens op terwijl het einde zo absurd is dat het lijkt op van die vreselijk slechte horrorparodies die een tijdje populair waren, zoals Vampires Suck. Dat terwijl je als kijker wel wordt geacht enig empathie te voelen voor de karikaturen van de hoofdpersonages.