Recensie: Resident Evil: Infinite Darkness

Resident Evil: Infinite Darkness probeert mee te liften op het succes van de serie. Helaas brengt het ons wel een verhaal wat we door de jaren heen al vaak genoeg gezien hebben. Zelfs fan favorieten Leon S. Kennedy en Claire Redfield kunnen er niet voor zorgen dat deze animatieserie leuk is. Personages kennen te weinig ontwikkeling en het heeft zo goed als geen raakvlakken met de videospellen. Hopelijk weten de toekomstige producties ons meer vertrouwen te geven.
3

Resident Evil: Infinite Darkness

Resident Evil gaat inmiddels al heel wat jaren mee en eerder dit jaar verscheen zelfs nog Resident Evil: Village voor de spelcomputer. De populariteit van dit videospel is ongekend. Zo kwam er in 2017 een eind aan de live-action Resident Evil films met Resident Evil: The Final Chapter en verscheen datzelfde jaar ook nog de animatiefilm Resident Evil: Vendetta. Beide waren niet bepaald om over naar huis te schrijven en daarom wilt men het nu weer proberen met iets nieuws, Resident Evil: Infinite Darkness.

Resident Evil: Infinite Darkness is de nieuwste aanwinst op Netflix als het gaat om animatieseries. Voordat het nog maar aangekondigd was, twitterde Netflix Portugal al dat er een nieuwe animatiefilm kwam van Resident Evil. De aankondiging werd overigens heel snel weer offline gehaald en tijdens de virtuele Tokyo Games Show werd het officieel bekend gemaakt. Het zou een animatieserie worden met vier afleveringen. De hoofdrollen waren weggelegd voor Leon S. Kennedy en Claire Redfield, de hoofdrolspelers van het videospel Resident Evil 2.

Eiichirō Hasumi

Eiichirō Hasumi zal voor velen niets zeggen. De beste man is in Japan wel razend populair. Daar heeft hij al een aantal manga’s vertaald naar een animatiefilm of animatieserie. Resident Evil: Infinite Darkness is zijn eerste echte internationale project. Gelukkig wordt hij bijgestaan door Hiroyuki Kobayashi. Kobayashi was eerder verantwoordelijk als producent bij eerdere animatiefilms die verschenen zijn in het Resident Evil-universum. Daarnaast heeft hij ook nog meegewerkt aan de videospellen van Resident Evil. Oftewel, deze man heeft wel de nodige kennis van de videospellen. Dus dat kan alleen maar goedkomen toch?

Bekend verhaal

Resident Evil: Infinite Darkness speelt zich af tussen Resident Evil 4 en Resident Evil 5. Leon S. Kennedy wordt opgeroepen nadat het Witte Huis is gehackt waarbij bestanden van Raccoon City zijn ingezien. Deze bestanden zijn geheim en bevatten dus veel gevoelige informatie. Ondertussen is er vlakbij China, in Penamstan, een onveilige situatie aan de gang waar de Amerikanen zich graag in mengen. Laat daar nou Claire Redfield rondwandelen om de lokale bevolking te helpen. Zij komt daar een jongetje tegen met een afschuwelijke tekening van mensen die elkaar willen opeten. Leon gaat samen met drie anderen, waaronder de held van Panemstan, op onderzoek uit terwijl Claire ook bezig is met een onderzoek naar de oorsprong van die tekening.

Het verhaal voelt daarmee erg bekend aan omdat bij eerdere animatiefilms ook een soortgelijk iets plaatsvond. Daarmee wint Infinite Darkness in ieder geval niet de originaliteitsprijs op dit moment. En dat is tevens gelijk het probleem een beetje van deze animatieserie. Het verhaal is te voorspelbaar, maar men durft wel op een vroeg punt het plot al bekend te maken. Al voelde je ook al op tijd aankomen dat er iets niet klopte. Toch bevat het verhaal nog een aantal interessante plotwendingen richting het einde. Plotwendingen die meegenomen gaan worden richting het videospel Resident Evil 5.

Resident Evil Infinite Darkness Claire Redfield

Het schiet alle kanten op

Een ander probleem is dat het verhaal echt alle kanten op schiet. Het verhaal focust zich vooral op Leon S. Kennedy en Claire Redfield. Beide zijn zij bezig met een ander onderzoek, maar gaat het wel richting dezelfde kant. De held van Penamstan, Jason, heeft een militair verleden als lid van Mad Dogs, een groep militairen die ingezet werd in Penamstan. Langzamerhand kom je wel meer te weten over deze groep omdat Claire Redfield juist onderzoek hiernaar doet. Leon krijgt vervolgens van Jason steeds meer informatie over wat er gebeurde tijdens een missie in Penamstan. Alles komt uiteindelijk samen in de laatste aflevering.

Wat tevens erg zonde is, is dat er maar weinig karakterontwikkeling aanwezig is. Leon S. Kennedy en Claire Redfield kent iedereen langzamerhand wel en daar is dan ook niet iets nieuws te bespeuren. Het is alleen jammer dat de andere personages zo weinig diepgang kennen, op Jason na. Zijn verleden is waarom alles nu gebeurt in de serie. Maar personages als Shen May en Patrick worden al vroeg geïntroduceerd, maar echt achtergrondinformatie krijg je niet over beide. Het verhaal kent verder weinig raakvlakken met de daadwerkelijke videospellen. Het is ook bizar om te zien dat de animatieserie veel meer bloed en dergelijke bevat terwijl de videospellen best wel braaf zijn in vergelijking met de animatieserie.

Resident Evil Infinite Darkness Leon S. Kennedy

De toekomst

Gelukkig ziet de toekomst van de franchise er rooskleuriger uit dan deze animatieserie. Naast Infinite Darkness is Netflix op dit moment druk bezig met Constantin Film om een live-action televisieserie te maken van Resident Evil. Hierin volg je het verhaal van Jade en Billy Wesker, de kinderen van de protagonist van de videospellen, Albert Wesker. Wanneer deze moet uitkomen is nog onduidelijk. Wel gaat het acht afleveringen bevatten van zo’n uur.

En als dat nog niet voldoende is, is Constantin Film ook nog bezig met een reboot van de Resident Evil-films. Het eerste deel daaruit, Resident Evil: Welcome to Raccoon City zou eind dit jaar moeten verschijnen in de bioscopen. Het zal veelal gebaseerd zijn op het verhaal van de videospellen Resident Evil en Resident Evil 2. Oftewel, het debuut van Leon S. Kennedy en Claire Redfield onder andere. Verdere informatie of trailers ontbreken nog. De toekomst ziet er dus goed uit voor de franchise. Nu alleen nog even wachten tot we meer te weten komen over Resident Evil 9 voor de spelcomputers.

0 0