Recensie: Rocketman

Rocketman gaat over het turbulente leven van Elton John en na het succes van Bohemian Rhapsody lijkt de wereld klaar te zijn voor de volgende muzikale biografische film. De film gaat erg de diepte in over de periode waarin Elton John zijn weg omhoog moest knokken en daarmee ook in aanraking kwam met alcohol en drugs. Taron Egerton vertolkt de rol van Elton John echt geweldig en zingt zelf ook de nummers. Richard Madden valt helaas wat tegen als manager John Reid. Ondanks de diepte die men ingaat is Rocketman vooral een muzikale herkenning van iconische nummers als Your Song en I'm Still Standing. Of het net zo'n succes gaat worden als Bohemian Rhapsody weten we pas over een tijdje.
8.5

Biopic’s vliegen rond je oren

Afgelopen jaar kon je er niet omheen: Bohemian Rhapsody werd een hit in de Nederlandse bioscopen en acteur Rami Malek kreeg voor zijn rol als Freddie Mercury er zelfs een Oscar voor. Dit jaar verschijnt er weer een muzikale biopic in de bioscoop, namelijk Rocketman. In Rocketman volgen we het turbulente leven van zanger en entertainer Elton John. Een grootheid in de muziekwereld die inmiddels al meer dan vijftig jaar actief is in de muziekindustrie. Elton John is inmiddels een man op leeftijd die veel tijd steekt in goede doelen, maar in een ver verleden was dat wel eens anders.

De beste man heeft veel narigheid gekend in zijn jeugd en ook toen hij eenmaal beroemd was, was het geen rozengeur en maneschijn. Rocketman is daarmee een verhaal wat meer de diepte ingaat met deze nare periode van Elton Johns leven en de mensen rondom hem. En wie kan dat beter in beeld brengen dan de man die op het laatste moment Bryan Singer moest vervangen bij de eerder genoemde biopic over Queen? Precies, regisseur Dexter Fletcher neemt deze rol op zich en ditmaal krijgt hij daar wel de credits voor.

Dexter Fletcher

Echt makkelijk moet dat niet zijn voor Dexter Fletcher. Hij moest het werk overnemen van Bryan Singer en omdat Singer al veel klaar had van de film, werd Fletcher niet genoemd als regisseur. Als regisseur heeft Fletcher niet hele grote producties op zijn naam staan. Hij heeft wat kleinere films geregisseerd zoals Eddie the Eagle en Wild Bill. Ook speelde hij in een aantal films die hijzelf regisseerde ook een rol. Bohemian Rhapsody is zijn grootste project, al nam hij alleen de laatste twee weken van de filmperiode de regie op zich. Gelukkig krijgt hij een soort van herkansing met Rocketman.

De weg naar Rocketman is overigens een weg met veel obstakels. Zo zijn Elton John en zijn man lang bezig geweest om het project van de grond te krijgen met onder andere Justin Timberlake die genoemd is om Elton John te spelen, maar ook werd uiteindelijk Tom Hardy genoemd. Het project wisselde tussentijds ook van filmmaatschappij want zij vonden allemaal dat de film wel wat minder seks en drugs mocht bevatten. Elton John heeft alleen zijn poten stijf gehouden, want dat was niet zijn leven vond hij. Paramount Pictures besloot die gok te wagen en Taron Egerton kreeg de rol van Elton John.

Niet te vergelijken

Op dit moment ben je snel geneigd om de film te vergelijken met Bohemian Rhapsody, maar dat zou niet eerlijk zijn. Er zijn grote verschillen tussen beide films en muzikale talenten. Zo is Queen meer Rock ‘n Roll en is Elton John meer richting de pop. Ook was hij al veel eerder actief en zullen veel mensen de muziek minder snel herkennen van hem in deze film. Daarmee is Bohemian Rhapsody namelijk veel bombastischer dan Rocketman. En daar is natuurlijk niets mis mee, want Rocketman moet het daar ook niet van hebben. Het succes van Rocketman zit hem namelijk in de storytelling en alles wat er rond komt kijken.

Bohemian Rhapsody was een echte biopic over de band. Rocketman gaat de diepte in rond de persoon Elton John en doet dat soms op een musicalachtige wijze. We gaan naar de beginjaren waarin Elton John nog geen Elton John was, maar Reginald Dwight en geen gelukkige jeugd had. Je krijgt alles mee, de band met zijn vader, de band met zijn moeder, de band met zijn vaste schrijver Bernie Taupin, het uit de kast komen en hoe de roem zijn tol eiste in de wereld van drugs en alcohol. Of zoals Elton het zelf zou omschrijven: een wereld waarin hij aan alles verslaafd was. Een diepte waarin de film Bohemian Rhapsody zich niet durfde te wagen, maar dat is ook niet gek als de frontman van de band overleden is en Elton Joh nog steeds still standing is.

Indrukwekkende rolverdeling

Zoals gezegd neemt Taron Egerton de rol van Elton John op zich, een rol die ook bij hem past op een of andere manier. Hij speelt de rol vol overgave en wat het ook afmaakt is dat hij de nummers in de film ook zelf zingt. Dat roept toch net iets meer respect op dan Rami Malek die dat werk in Bohemian Rhapsody door iemand anders liet opknappen. Andere indrukwekkende rollen zijn weggelegd voor onder andere Jamie Bell, hij speelt de rol van Bernie Taupin. Ook zijn rol is noemenswaardig en zeker interessant. Een andere rol die op papier goed lijkt te werken, maar in de praktijk toch wat tegenvalt is die van John Reid, gespeeld door Richard Madden. Hem kennen we het beste als Robb Stark uit Game of Thrones. Hij speelt vooral de slechterik in de film, maar zijn motieven worden net iets te weinig belicht waardoor je een klootzak in beeld krijgt terwijl je niet zo goed weet waarom dat zo is. En dat is toch best wel een gemis aan deze film, want men gaat juist zo de diepte in.

Wat je de film misschien ook kunt aanrekenen is toch wel de tijdspanne. De film stopt best wel bij een absurd punt in het leven van Elton John, maar anderzijds ook wel te verklaren. Je krijgt al het lief en leed mee van de zanger en bij het einde van dat leed stopt ook de film. Hij is gestopt met de drugs en alcohol en daarmee stopt de film ook. En dat is jammer, want de beste man heeft best nog mooie dingen gedaan in het leven. Op het begin van de film komt zelfs een stukje van Candle in the Wind voorbij, maar daar wordt eigenlijk niets mee gedaan. Tijdens de aftiteling wordt een lijstje gegeven met wat hij na die periode heeft gedaan. Achja, de film kan ook geen uren duren natuurlijk. Gelukkig zien we wel de meest afschuwelijke outfits voorbij komen.