Recensie: Secret in their Eyes

Secret in their Eyes is een aardige remake van het Argentijnse El Secreto de sus Ojos uit 2009. Het verhaal grijpt je vanaf het begin tot het eind bij de keel. Vooral het ongeloof van politieke spelletjes dringt echt door. Julia Roberts zet een ijzersterke rol neer en roept ook het medelijden op dat men met haar rol krijgt. Het verhaal komt goed tot zijn recht vanwege het verdelen van het heden en verleden. Toch blijven een aantal cruciale vragen onbeantwoord en voelt dat, samen met de minder goed uitgewerkte bijrollen, aan als een smet op deze film. Desondanks mag Billy Ray blij zijn met zijn eerste grote regieklus.
6.5

Na 11 september 2001 is de druk groter geworden om terroristen sneller op te pakken. Ook in Los Angeles rommelt het en een speciaal team houdt dan ook een moskee in de gaten. Als blijkt dat een lichaam vlakbij de moskee is gevonden, gaat het team op onderzoek. Wat zij dan niet weten is dat het stoffelijk overschot de dochter is van één van de onderzoekers. Wat volgt is een onderzoek naar de dader in zowel het verleden als het heden.

Billy Ray heeft de regie op zich genomen om het Argentijnse El Secreto de sus Ojos uit 2009 om te zetten naar een Amerikaanse variant genaamd Secret in their Eyes. Overigens is de Argentijnse versie weer gebaseerd op de novel La pregunta de sus ojos. Billy Ray zelf kennen we vooral als schrijver van vele films zoals The Hunger Games, Captain Phillips en Volcano. Als we kijken naar zijn werk als regisseur, dan is Secret in their Eyes zijn eerste grote project na twee kleinere films in 2003 en 2007. Ondanks dat het dus een relatief onbekende man is, weet hij voor Secret in their Eyes toch grote namen op te roepen als Nicole Kidman, Julia Roberts en Chiwetel Ejiofor.

2038074_69970_Still_3_s-high

Het eerste wat opvalt, is dat de film in twee periodes plaatsvindt. Het verhaal speelt zich voornamelijk af vier maanden na de aanslagen in 2001, maar regelmatig verplaatst de film zich naar een periode die dertien jaar later afspeelt. Wat Billy Ray gedaan heeft, is vooral inspelen op de momenten die dertien jaar na de gebeurtenissen van 2002 plaatsvinden, die vervolgens in 2002 worden uitgelegd. Zo zien we in 2002 iemand die zonder een loopstok gewoon aan het rennen is. Vervolgens zien we een fragment van dertien jaar later waarin diezelfde persoon met een loopstok loopt. Hierna gaan we weer terug naar 2002, waar dit moment verder wordt uitgediept. Waarom loopt deze persoon ineens met een loopstok? Dit soort momenten ga je vaker tegenkomen en bevatten ook veel hints over het verloop van het verhaal.

Zoals gezegd in de inleiding speelt het verhaal zich af rondom een speciaal team dat opgericht is om terroristen op te sporen. Dit team komt onder druk te staan als blijkt dat bij een moskee het lichaam gevonden wordt van Jess (Julia Roberts) haar dochter. Haar collega Ray (Chiwetel Ejiofor) kan de zaak niet laten rusten, en gaat tegen de orders van zijn baas in toch op zoek naar de dader en komt al snel terecht bij Marzin (Joe Cole). Samen met zijn nieuwe collega, Claire (Nicole Kidman), weet Ray hem op te sporen en komt er een bekentenis. Echter is deze Marzin ook een informant die voor het team de moskee in de gaten houdt. Dit zorgt regelmatig voor een conflict tussen Ray en zijn andere collega Siefert (Michael Kelly,) die het contact onderhoudt met Marzin. Wat resulteert is de gewetensvraag: pakken we een moordenaar op of laten we het bewijs verdwijnen om een terroristencel op te pakken? Dit vormt de rode draad van het verhaal, een verhaal wat door het wisselen van tijdsperiode goed in elkaar steekt. Toch is er een aantal momenten die wel wat beter uitgewerkt hadden mogen worden. Zo blijven er op het einde van de film een aantal cruciale vragen onbeantwoord, zoals de gevolgen van het verdoezelen van bewijsmateriaal en wat er met de hoofdpersonen in deze dertien jaar is gebeurd.

Secretintheireyes_2400x1200

Met zo’n sterrencast moet het uiteindelijk wel goed komen, en dat klopt ook. Julia Roberts speelt de rol van een gescheurde moeder die het niet kan verkroppen dat de moordenaar van haar dochter vanwege politieke spelletjes nog steeds vrij rond loopt. Voor deze rol zien we dus een magere Julia Roberts om op een geloofwaardig manier neer te zetten dat zij door verdriet er slecht uit ziet. Aan de andere kant zien we Chiwetel Ejiofor die de rol van Ray op zich neemt en er alles aan wil doen om de moordenaar te vinden. Zijn meest memorabele moment in de film is toch wel het vinden van het lichaam van Jess haar dochter. De gedrevenheid die hij uitstraalt neemt je ook echt mee in het verhaal. Het is alleen jammer dat de overige rollen zoals die van Nicole Kidman, Michael Kelly en Joe Cole zo weinig voorstellen. Het voelt vooral als een opvulling die de twee hoofdpersonages juist meer aandacht geven.

0 0