Recensie: Seven Seconds

Seven Seconds weet de spanning goed door te voeren, maar komt wel erg traag op gang. Qua verhaal doet het niets fout en weet het de kijker tot het laatste moment te boeien. Je wordt meegenomen in een onderzoek naar corruptie binnen het politiekorps terwijl je ook de persoonlijke drama van de hoofdrolspelers er nog eens bijkrijgt. Toch blijft de aanrijding van Brenton Butler centraal staan en spelen er dingen die je als kijker niet verwacht. Vooral het leed wat de familie Butler moet ondergaan en hoe het geloof daar in past wordt goed in beeld gebracht. Seven Seconds doet zeker niet onder voor een serie als The Killing.
8

Seven Seconds

In Seven Seconds draait het allemaal om de zoektocht van de familie Butler naar de aanrijding op hun zoon. Deze is aangereden door een politieagent die met behulp van zijn vrienden ervoor kiest om het bewijsmateriaal op te ruimen en de jongen voor dood achter te laten. Officier van Justitie zet een aan drankverslaafde hulpofficier in om de aanrijding te onderzoeken. Al snel komt zij erachter dat het zaakje niet helemaal klopt en besluit zij om samen met de rechercheur die over de zaak gaat de ware toedracht te achterhalen.

De regisseuse is de Canadese Veena Sud die als schrijver verantwoordelijk was voor de Amerikaanse serie The Killing. Voor haar werk als schrijfster heeft zij ook een Emmy-nominatie gekregen. Zij heeft de smaak te pakken van ander werk vertalen naar een Amerikaanse serie. Voor Seven Seconds heeft zij de inspiratie gehaald uit de Russische film The Major uit 2013. Daar rijdt een Russische agent ook iemand aan en wordt dit ook onder het tapijt geschoven. Wat meespeelt in Seven Seconds is het actuele thema black lives matter waar in de Verenigde Staten veel om te doen is het laatste jaar.

Doofpot

De jonge Brenton Butler rijdt op zijn fiets door het park tot hij ineens geschept wordt door narcotica-agent Peter Jablonski. Hij belt in paniek zijn leidinggevende en beste vriend Mike DiAngelo op om hem te helpen. Zijn collega’s schieten te hulp en besluiten al snel om het bewijsmateriaal op te ruimen en de jongen voor dood achter te laten. Twaalf uur later wordt de jongen bewusteloos aangetroffen en naar het ziekenhuis gereden. Vanaf dat moment gaat het onderzoek naar de aanrijding van start en beginnen de narcotica-agenten hem te knijpen. Mede omdat de nieuwe rechercheur, Joe Reinaldi die vanuit New York is overgekomen, zijn tanden vastzet in deze zaak. Ook de jonge hulpofficier van Justitie, KJ Harper, kan de zaak niet loslaten. Overigens heeft zij ook moeite om de drank los te laten en dat zorgt voor de nodige drama. En drama is er voldoende in Seven Seconds. New Jersey wordt overspoeld door een drugsbende en de zwarte gemeenschap eist antwoorden over de aanrijding.

KP Harper wordt gespeeld door de relatief onbekende Clare-Hope Ashitey. Haar bekendste rol is misschien in de film Children of Men waar zij Kee speelde. Toch weet zij erg overtuigend over te komen en krijg je ook medelijden met haar. Ook weet zij de kijker mee te krijgen in de strijd die zij aangaat tegen het politiekorps. De narcotica-agent Peter Jablonski wordt gespeeld door Beau Knapp, een acteur die al wat producties op zijn naam heeft staan. Zo staat hij tegenover Bruce Willis in Death Wish. Zijn ontwikkeling in de serie is er één om goed in de gaten te houden. In de eerste aflevering is hij in paniek, maar naarmate de serie vordert zien we een hele andere kant van hem. Zeker nu zijn zoontje is geboden en hij moet denken aan zijn gezin. Een andere interessante rol is die van Mike DiAngelo, gespeeld door David Lyons. Hij speelde onder andere in Revolution en The Cape. In Seven Seconds is hij diegene die de touwtjes in handen neemt en iedereen probeert te beschermen. Anderzijds heb je ook nog de ouders van Brenton Butler. Isaiah Butler (Russell Hornsby) en Latrice Butler (Regina King). Het is een katholiek gezin die druk bezig is met vrijwilligerswerk in de kerk. Hun rol is misschien wel het meest noemenswaardig omdat zij moeten omgaan met de druk van hun aangereden zoon en hoe hun geloof een rol kan spelen in de gebeurtenissen.

Even iets anders

Wat je vaak ziet bij dit soort series is dat het vooral erg uitgerekt wordt en dat de uitkomst al vaak voortijdig bekend is. In Seven Seconds is dit zeker niet het geval. Het komt misschien wat traag op gang, maar na vier afleveringen zit je helemaal in het verhaal. Je volgt niet alleen het onderzoek naar de aanrijding van Brenton Butler, maar ook de persoonlijke problemen die bij de hoofdrolspelers kijken. De serie laat duidelijk merken dat de beweging black lives matter een grote rol speelt in dit verhaal. Maar ook andere thema’s spelen een grote rol zoals corruptie, drankverslaving en prostitutie. De makers gaan lastige thema’s niet uit de weg en kiezen ervoor om niet per se een gelukkig einde toe te voegen aan het verhaal.