Recensie: Shooter – Seizoen 1

Het plot van Shooter is niet nieuw. Een marinier wordt er ingeluisd en draait op voor een aanslag op de president. Aan hem de taak om zijn naam te zuiveren en de echte dader op te sporen. Gelukkig zit de serie zo goed in elkaar dat dit simpele actieplot van het begin tot het einde boeiend blijft. Het complot wordt alsmaar groter en er komt steeds meer politiek bij kijken, maar de actie wordt er gelukkig niet minder op.
7.5

Een typisch actieplot, dat niet nieuw is

Bob Lee Swagger was ooit een sluipschutter bij de marine, maar is ondertussen een echte gezinsman geworden. Maar dan staat op een dag zijn voormalige leidinggevende, Isaac Johnson, bij hem voor de deur. Deze heeft namelijk zijn hulp nodig om een aanslag op de president te voorkomen. Bob Lee Swagger besluit uiteindelijk om hem te helpen en start met een onderzoek om te bepalen waarvandaan een sluipschutter eventueel de president neer zou kunnen schieten. Op de dag dat de aanslag echter plaatsvindt, gaat het helemaal mis voor Bob Lee. Hij wordt erin geluisd en de hele wereld denkt dat hij de president probeerde te vermoorden.

Het is een verhaal dat we kennen en dat al vaak gebruikt is voor actiefilms en series, niets nieuws dus. Wat volgt is natuurlijk dat Bob Lee moet proberen om zijn naam te zuiveren en hebben we van dat soort verhalen ondertussen niet genoeg gezien? Bij een slechter uitgevoerde versie zouden we waarschijnlijk volmondig ja zeggen, maar bij Shooter doen we dat niet. Het is namelijk niet zo dat de serie tien afleveringen lang op zoek is naar wie er dan achter de aanslag zit, dit is in aflevering twee eigenlijk wel al duidelijk. Shooter pakt het echter anders aan en weet zonder dat de actie minder wordt een aantal politieke intriges toe te voegen die er voor zorgen dat je wil blijven kijken.

Bob Lee Swagger

De serie moet in het begin nog een beetje op gang komen en zo ook het acteerwerk. Gelukkig duurt dit niet al te lang en groeien de acteurs al snel in hun personages. Wat echter wel een kleine stoorfactor blijft is de naam Bob Lee Swagger. Iedereen noemt de beste man namelijk ook Bob Lee of Swagger, er is niemand die de naam afkort en gewoon lekker Bob zegt. Zelfs zijn eigen vrouw blijft elke keer Bob Lee zeggen en dat klinkt gewoon een beetje vreemd. Deze Bob Lee wordt gespeeld door Ryan Phillippe. Hij heeft al heel wat rollen op zijn naam staan, maar niet direct hele bekende. Hij speelde onder andere in Cruel Intensions, Antitrust en Crash.

In de eerste aflevering is wel duidelijk te zien dat Ryan Phillippe nog niet helemaal in zijn rol zit, maar bij aflevering drie ben je dit waarschijnlijk alweer vergeten. Het zal geen prestatie worden waarmee hij prijzen zal winnen, maar voor deze serie is het goed genoeg. Het is eigenlijk vooral van belang dat hij in staat is om een geloofwaardige, slimme, goed getrainde actiefiguur neer te zetten en dat lukt. Bob Lee is misschien wel de beste sluipschutter ooit, maar behalve dat ook uitermate goed getraind in vrijwel al het andere dat je nodig hebt in een fatsoenlijke actieserie als deze. Niets ontgaat hem en hij is prima in staat om een half leger in zijn eentje aan te kunnen.

Overige informatie

In 2007 kwam er al een film uit onder dezelfde naam. Hoewel de film niet eens zo super slecht is kan deze ook niet echt goed genoemd worden en een succes werd het sowieso niet. Shooter is overigens gebaseerd op het boek Point of Impact van Stephen Hunter dat in 1993 verscheen. Het scenario voor deze serie werd geschreven door John Hlavin en vervolgens werden de meeste afleveringen geregisseerd door Simon Cellan Jones. Hij regisseert vaak afleveringen van tv-series en deed bijvoorbeeld ook een aflevering voor The Expanse en meerdere voor Ballers, Jessica Jones en Klondike.

De serie zit ook vol met acteurs die je misschien al kent uit andere series. Zo is daar bijvoorbeeld Shantel VanSanten (One Tree Hill, The Flash) in een prima rol als de echtgenote van Bob Lee, Cynthia Addai-Robinson (Arrow, Chicago Med) als de helpende FBI-agente, Omar Epps (House, Resurrection) als de voormalig leidingevende en Eddie McClintock (Warehouse 13, Bones) als special agent Tim Sullivan. Zij zetten allemaal een goede rol neer en dit draagt er aan bij dat de serie leuk blijft om te kijken. Natuurlijk zijn er heus wel wat minpuntjes te vinden, maar over het algemeen weet de serie erg boeiend te blijven met veel politiek gekonkel en vooral ook veel actie. Je groeit in de serie en leeft ook echt mee met de personages.

Cormoran Strike 4 - Witte dood
Cormoran Strike 4 - Witte dood
Score 4.4 van 5 sterren.