Recensie: Spider-Man: Into the Spider-Verse

Spider-Man: Into the Spider-Verse mag dan misschien de zoveelste Spider-Manfilm zijn, het is zeker niet de minste. De jonge Miles Morales is deze keer het slachtoffer van de radioactieve spin, maar hij is niet de enige Spiderheld in deze prachtige animatiefilm. Uit verschillende parallelle universen komen Spider-Man variaties tevoorschijn om Miles te helpen in dit avontuur en dit zorgt voor een komische film die zeker de moeite van het kijken waard is.
8.5

De zoveelste Spider-Man

Spider-Man is populair, misschien wel de populairste superheld ooit zelfs. Voor de filmmakers dus een prachtig onderwerp en er zijn in de afgelopen jaren dan ook al heel wat films langsgekomen met Spider-Man in de hoofdrol. De kwaliteit van de films verschilt nogal, maar met Spider-Man: Homecoming werd weer een erg goede film neergezet die dit jaar nog een vervolg krijgt. De vraag is dan ook: is er nog wel ruimte voor Spider-Man: Into the Spider-Verse? Kan deze Spider-Man animatiefilm nog iets toevoegen aan alle films die er al zijn?

Het antwoord daarop is een volmondig ja. Spider-Man: Into the Spider-Verse pakt alles geheel anders aan en wonder boven wonder pakt dat dan weer erg goed uit. Om te beginnen is er dit keer niet één Spider-Man, maar er zijn er meerdere. De originele Spider-Man, ook wel bekend als Peter Parker, is natuurlijk al super bekend, maar helaas weet hij het niet lang te overleven in deze film. Gelukkig is er ook nog Miles Morales, die ook gebeten wordt door de bekende radioactieve spin. Hij heeft de hoofdrol in deze film, maar zelfs na de dood van Peter Parker is hij niet de enige Spider-Man.

Paralel universum

Dat Spider-Man zo populair is heeft waarschijnlijk ook iets te maken met het idee dat het iedereen kan zijn en dat in alle Spider-Manfilms het altijd zo is dat de superheld eigenlijk gewoon een slungelige tienerjongen was die bij wijze van spreken je buurjongen zou kunnen zijn. Zo ook Miles Morales. Miles Morales is daarnaast half Afro-Amerikaans en half Latijns-Amerikaans, wat de film nog weer een plusje geeft voor multiculturaliteit. Hij is echter bij lange na niet de bijzonderste superheld in deze film, want na het openen van een poort naar parallelle universen, krijgt hij hulp van zijn ‘soortgenoten’ uit deze parallelle werelden.

Elk personage dat Miles te hulp komt is een variant op Spider-Man. Zo is daar Peter B. Parker die zijn hoogtijdagen wel gehad heeft, Spider-Gwen, of eigenlijk dus Spider-Woman, Spider-Noir die alles in zwart-wit ziet, Peni Parker die een speciale band heeft met haar robot die bestuurd wordt door de radioactieve spin en tot slot Spider-Ham, een varken! Het mag duidelijk zijn dat alles mogelijk is in de parallelle universen en ook in Spider-Man: Into the Spider-Verse. De combinatie van dit bijzondere team zorgt voor een doldwaas avontuur met precies genoeg komedie en drama, waarbij de standaard superhelden-actie eigenlijk ondergeschikt is.

Animatie

Dat animatiefilms voor kinderen zijn dat is natuurlijk al lang achterhaald en ook deze film bewijst dat weer eens. Dit is een film die je als volwassene zeker niet wil missen. Spider-Man: Into the Spider-Verse heeft een origineel verhaal, is bij vlagen bijzonder grappig en bestaat uit prachtige animaties. De film won dan ook al verschillende prijzen voor beste animatiefilm, waaronder een Golden Globe, een Academy Award en een BAFTA Award.

De animaties voelen bijna handgetekend aan, maar de beelden zijn natuurlijk gewoon met de computer gemaakt. De toevoeging van stripboekachtige effecten maken het kleurrijke geheel af en zorgen ervoor dat de film fantastisch is om naar te kijken. Hoewel de extra’s op de blu-ray nogal Amerikaans en niet echt boeiend zijn, is deze film het uiteindelijk zeker waard om in huis te halen, of op zijn minst om een keer gezien te hebben.

Spider-Man: Into the Spider-Verse (Blu-ray)
Score 4.9 van 5 sterren.
€14,99