Recensie: Spotlight

Spotlight gaat niet de boeken in als een tranentrekker of een echte dramafilm. Het is een ode aan de onderzoeksjournalisten die in een rumoerige tijd dit schandaal boven tafel wisten te krijgen. De gruwelijkheden door de jaren heen worden met veel respect naar het witte doek gebracht. Daarnaast is er de juiste afweging gemaakt door juist niet te kiezen om de katholieke kerk in een kwaad daglicht te brengen. Dit is mede te danken aan de regie van Tom McCarty, maar nog meer dankzij het uitstekend acteerwerk van zwaargewichten als Michael Keaton, Mark Ruffalo en Rachel McAdams. Desondanks blijft de vraag: hoeveel van de zes Oscars weet deze film te verzilveren, gezien zijn beladen onderwerp?
9

In 2002 publiceerde de Amerikaanse krant, The Boston Globe, het verhaal achter misschien wel het grootste schandaal van de Amerikaanse bisdom. 250 priesters en medewerkers van het Boston’s bisdom hebben in zestig jaar meer dan duizend kinderen seksueel misbruikt. Geen prettig verhaal, maar toch durfde Tom McCarthy het aan om dit bizarre verhaal toch naar het witte doek te brengen. Inmiddels is deze film ook genomineerd voor zes Oscars waaronder beste film.

Misbruik in de kerk is een onderwerp die je niet snel op het witte doek wilt brengen. Voor veel mensen is de kerk een heilig instituut en daar aan tornen kan rekenen op veel verzet. Het is daarom knap dat regisseur Tom McCarthy een film weet neer te zetten waar respect toch de boventoon voert. Verwacht geen enorm drama of vele tranen bij de hoofdrolspelers, maar een ijzersterk optreden in onderzoeksjournalistiek. De film bewandelt het pad van het gedreven Spotlight team van The Boston Globe dat zich bezig houdt met vele onderzoeken naar een bepaald onderwerp. Wanneer er een nieuwe hoofdredacteur aangesteld wordt, komt hij met het idee om een gepubliceerde column verder uit te werken. Al snel komt hij met tot de conclusie dat er meer dan één priester is geweest en dat de waarheid niet naar buiten heeft mogen komen.

Spotlight weet je vanaf het eerste moment gelijk te raken. Het eerste uur van de film komt het ene na het andere bizarre verhaal naar buiten. Als kijker zal je tot de ontdekking komen dat het verhaal erg heftig is en het wordt er ook niet minder om. Dit komt vooral omdat we ons al bewust zijn van de feiten rond dit thema, maar toch weet men de gevoelige sneer te raken waarbij je soms alles even moet verwerken. Toch heeft de regisseur ervoor gekozen om de film juist te laten draaien om het onderzoek naar de misstanden in de kerk. Spotlight is zeker geen film om de kerk in een negatief daglicht te brengen. De film is eerder een ode aan de journalisten die met gevaar voor eigen leven het durfde op te nemen tegen de katholieke kerk.

S_03330.CR2

Het verhaal mag dan misschien goed in beeld gebracht worden, maar dat is ook mede te danken aan de cast. Tom McCarthy heeft ervoor gekozen om echte zwaargewichten te nemen. Zo speelt Michael Keaton de rol van Walter Robinson die de leiding heeft over het Spotlight-team. Niet alleen Michael Keaton behoort tot deze sterrencast, maar ook Mark Ruffalo speelt de rol van onderzoeksjournalist en is voor deze rol ook genomineerd voor een Oscar voor beste mannelijke bijrol. Naast Ruffalo heeft ook Rachel McAdams heeft een Oscaranominatie op zak voor haar bijzondere rol in het Spotlight-team. Wat dit team zo bijzonder maakt is dat zij ieder an sich niet de hoofdrol op zich nemen. Maar samen als cast weten zij een verpletterende indruk achter te laten met deze ode aan de onderzoeksjournalisten die dit schandaal naar buiten brachten. Daarnaast weten zij zich geloofwaardig op te stellen door geen emotie te tonen in deze film. Ze benaderen de film dan ook vanuit het perspectief van een journalist. De geloofwaardigheid komt mede ook door de locaties waar de film is opgenomen. Zo heeft men de ruimte gekregen om de film op te nemen op het kantoor van The Boston Globe.