Recensie: Star Trek: Picard – Seizoen 1

Star Trek: Picard laat in het eerste seizoen zien dat er enorm veel potentie schuilt in het verhaal. Iets meer diepgang en gevaar zouden de serie nog beter maken, maar dat neemt niet weg dat de serie zoals deze nu is al interessant genoeg is om veel andere series ver achter zich te laten. Het verhaal van de zussen en een kwetsbare Picard die niets anders wil dan de helpende hand toesteken, maar daarvoor langs meerdere wegen wordt tegengewerkt, is heel erg interessant. Laat dat tweede seizoen maar komen.
8.5

Gepensioneerde admiraal Picard

Kapitein Picard is inmiddels gepensioneerd en voorzien van de rang Admiraal. Hij leidt een zo rustig mogelijk bestaan op een wijnboerderij in Frankrijk. Hij probeert zich zoveel mogelijk afzijdig te houden van Starfleet en wat er zich allemaal in het universum afspeelt. Dat gaat hem op zich goed af, totdat er een jonge vrouw op het landgoed verschijnt die zijn hulp zoekt. De jongedame doet hem denken aan zijn oude vriend Data, die hij helaas verloren heeft en Picard zet alles op alles om haar te helpen.

Al snel blijkt echter dat de problemen van deze jonge vrouw veel verder gaan dan op het eerste gezicht leek. Picard verlaat zijn rustige wijnboerderij en raakt al snel verzeilt in een poging om het universum te redden van een dreigende ondergang. Alles gaat om de jongedame en haar zus, die allebei verbonden zijn met Data en waar een flinke mythe over rond gaat. Maar is het de waarheid of is het een slim verzonnen stukje propaganda om een oorlog te ontketenen?

Volgens de regels

Makers van sciencefiction hebben doorgaans de keuze om zich te houden aan een aantal regels of om die te breken. Wanneer de regels gebroken worden, zouden deze films net zo goed ook in een ander genre thuis kunnen horen. Belangrijk in een sciencefiction verhaal is dat er een aantal maatschappijkritische, wetenschappelijke en sociale elementen in voorkomen. Je ziet meteen welke films en ook boeken daaraan voldoen. H.G. Wells schreef bijvoorbeeld echte sciencefiction, die zich volgens deze regels ook zo mag noemen.

Star Trek: Picard en eigenlijk Star Trek in het algemeen zijn series die zich er ook aan houden. De verhalen in Star Trek: Picard zijn altijd uitgebreid en behoorlijk ingewikkeld. Je moet je aandacht er echt even bijhouden om alles goed te kunnen volgen. Wanneer je die tijd en aandacht er in stopt, zul je zien dat er vaak lange gesprekken gehouden worden in Star Trek: Picard, maar dat deze gesprekken ook altijd een functie hebben. Er moeten moeilijke keuzes worden gemaakt, want als ze die keuzes niet maken kan dat gigantische gevolgen hebben voor het gehele universum.

Voorkomen is beter dan genezen

Jean Luc Picard zal altijd proberen geweld te voorkomen. Hij verafschuwt het en wil het liefst hele volkeren helpen. Dat geldt overigens voor het gehele Star Trek universum. Alles draait om hulp bieden en daar hoort soms wel wat geweld bij, maar dat dient altijd een reden. Daarbij zijn de slechteriken in Star Trek ook behoorlijk uitgediept en gebruiken ze hun geweld vaak ook met een achterliggende reden die vaak helemaal niet kwaadaardig is. Het is precies wat Star Trek voor sommige mensen heel aantrekkelijk maakt en voor andere mensen heel onaantrekkelijk. Je moet het diepere van Star Trek echt begrijpen om de series en de films te kunnen waarderen.

Doe je dan ook de moeite om jezelf echt in deze serie vast te bijten, dan zul je zien dat er ontzettend veel diepgang in zit. Patrick Stewart doet het zoals eigenlijk altijd al voortreffelijk als Jean Luc Picard. Als gepensioneerde admiraal is hij kwetsbaar en een heel ander mens dan hij was toen hij nog kapitein was. Hij is niet meer zo behendig en vlug als hij destijds was. Hoe snel zijn geest nog werkt, zijn lichaam begint het langzaam maar zeker af te laten weten en dat frustreert hem mateloos. Diezelfde kwetsbaarheid zien we ook bij de crew die hij om zich heen verzamelt. Bijvoorbeeld bij voormalig Starfleet collega Raffi, die na het opstappen van Picard werd ontslagen en een teruggetrokken bestaan leidt. Ook de andere crewleden hebben allemaal een eigen verhaal dat ze kwetsbaar en interessant maakt.

Niet helemaal perfect

Star Trek: Picard kan heel wat checkboxen afvinken wanneer het gaat om een heel sterke serie, maar perfect is de serie niet. Soms is de serie net even iets te lollig en vergeet het om de diepgang die het wel heeft uit te diepen met een wat duisterdere kant. Het komt maar zelden voor dat een van de crewleden daadwerkelijk in gevaar komt en dan is het voor de kijker allemaal net even iets te makkelijk. Dat is heel jammer, want verder doet de serie eigenlijk alles wel goed. Iets meer gevaar zou het geheel nog net iets interessanter maken.

Star Trek: Picard - Seizoen 1 (Blu-ray)
Star Trek: Picard - Seizoen 1 (Blu-ray)
Sir Patrick Stewart is terug als de iconische Jean-Luc Picard