Recensie: Star Wars: The Force Awakens

Star Wars: The Force Awakens weet het gevoel van de eerste drie Star Wars-films prachtig neer te zetten. Het oogt veel natuurlijker doordat er minder gebruikt gemaakt is van CGI-technieken. Harrison Ford weet als Han Solo weer te overtuigen, maar het is jammer dat Carrie Fisher de scherpte van Leia Organa niet meer weet over te brengen. Dit is mede te danken aan de nieuwe generatie onder leiding van Daisy Ridley als Rey, John Boyega als Finn en Oscar Isaac als Poe Dameron. Ondanks dat hun karakters weinig diepgang bieden, biedt het verhaal van The Force Awakens toch die Star Wars-vibe waar de fans al jaren op wachtten. Zoals verwacht stelt de blu-ray-versie ook zeker niet teleur, want het schijfje is echt volgepropt met diverse extra’s die je een kijkje geven in het ontstaan van de film. J.J. Abrams stelt de fans zeker niet teleur met Star Wars: The Force Awakens en daarom wachten wij vol smart op het volgend deel.
9

Na 32 jaar wordt eindelijk duidelijk wat er is gebeurd in het leven van Luke Skywalker, Leia Organa en Han Solo. Star Wars: The Force Awakens vertelt ons het verhaal van hoe het is afgelopen met de republiek, het verzet en de ondergang van het Galactisch Keizerrijk. Oude bekenden komen weer terug om het stokje deels door te geven aan de nieuwe generatie acteurs en actrices die het verhaal verder moeten gaan vertellen.

Critici zijn het er allemaal wel over eens, de meest recente trilogie van Star Wars was niet bepaald een groot succes. Het mocht het misschien goed doen in de bioscopen, maar qua emotie wist het zeker niet het niveau van de eerste drie films te evenaren. Dit was mede te danken aan het feit dat er vooral is ingezet op de nodige technische snufjes om het allemaal nog mooier te laten lijken. Terwijl hier dus het gezegde ‘less is more’ zeker van toepassing is. Dit heeft de regisseur, J.J. Abrams, zich goed gerealiseerd en samen met Lucasfilm en Walt Disney werd er gezocht naar de balans tussen technische hoogstandjes en het gevoel dat de eerste drie films wisten over te brengen. Een belangrijke keuze, want The Force Awakens oogt nu een stuk natuurlijker dan de vorige films. Dit is de film zeker ten goede gekomen omdat het het gevoel van de eerste trilogie naar boven weet te brengen.

11875118_1007880092596925_2204135516599208531_o

Het verhaalt speelt zich af dertig jaar na de gebeurtenissen in Return of the Jedi waarin Luke Skywalker heeft afgerekend met de keizer, en Leia Organa en Han Solo de tweede Death Star hebben opgeblazen. Eind goed, al goed zou je zeggen. Echter, dat is niet het geval, want uit het as van het Galactisch Keizerrijk is een nieuwe duistere orde ontstaan, genaamd First Order. Onder leiding van supreme leader Snoke en diens leerling Kylo Ren, beheerst die orde de Force. Luke Skywalker is na een gebeurtenis spoorloos en het verzet is druk op zoek naar hem. Tot zover de oudgediende, want zoals eerder gezegd is er nu ook ruimte voor de nieuwe generatie. De Stormtroopers zijn ook weer terug en dit keer zijn het geen klonen, maar ontvoerde kinderen die gehersenspoeld worden om te strijden. Bij een Stormtrooper blijkt dat niet succesvol te zijn geweest en die besluit om de gevangengenomen verzetsstrijder Poe Dameron (Oscar Isaac) te bevrijden. Poe Dameron besluit om de Stormtrooper de naam Finn (John Boyega) te geven, aangezien Stormtroopers alleen maar een identificatienummer kennen. Tijdens hun ontsnapping crasht hun TIE-fighter op de planeet Jakku waar de verzamelaarster Rey (Daisy Ridley) onderdelen van schepen verzameld om de dag door te komen. Op een dag vindt zij de door Poe Dameron achtergelaten BB-8 robot en zo ontstaat er een vriendschap. Deze vriendschap wordt op de proef gesteld als ze Finn ontmoet en ze samen met BB-8 moeten vluchten voor de First Order, die op zoek is naar BB-8. Deze heeft een deel van een kaart met de locatie van Luke Skywalker. Van het verhaal moet je eigenlijk niet al teveel verwachten, verwacht liever veel actie en weinig diepgang.

Het is een genot om de oudgediende weer terug te zien in de rol waar we ze voornamelijk van kennen. Zo weet Harrison Ford na zoveel jaar nog steeds de sarcastische Han Solo te spelen. Hij is zijn trucjes nog steeds niet verleerd. Carrie Fisher neemt de rol van Leia Organa weer op zich en daar is veel op aan te merken. Zij heeft eigenlijk te weinig momenten om haar rol van nijdige Leia neer te zetten. De scherpte die zij had in de eerste drie films, die is nu niet terug te zien. Dit kan vooral komen doordat Carrie Fisher naast Star Wars maar weinig grote rollen gespeeld heeft en dat dit haar eerste grote rol sinds tijden is. Een andere reden zou kunnen zijn dat men ervoor gekozen heeft om de nieuwe generatie juist meer tekst en diepgang te geven, gezien zij de rode draad vormen in deze nieuwe trilogie. Daisy Ridley doet het uitstekend als Rey, zeker gezien haar niet zo ruime ervaring als actrice. Dit leidt af en toe wel tot momenten dat het lijkt alsof zij helemaal geen plezier beleeft aan haar rol door haar boze manier van kijken. John Boyega weet juist door zijn klungelig gedrag zijn rol van Finn perfect te vertolken. We herkennen dan ook wel een soort van Han Solo in hem. Finn probeert zich erg uit te sloven voor Rey zodat zij hem leuk vindt, iets wat we ook eerder zagen tussen Han Solo en Leia.  Ook Oscar Isaac weet met zijn ervaring Poe Dameron goed neer te zetten met ook echte Han Solo-trekjes, zoals zijn sarcastische houding. Het is alleen jammer dat over deze Poe Dameron zo weinig achtergrondinformatie bekend is, maar dat zullen we misschien in de komende twee films te weten te komen.

yf1fr3vyjheh_full

De extra’s op de blu-ray-versie die gebruikt is voor deze recensie zijn erg divers. Zo is er een documentaire over hoe de film tot stand is gekomen. Van de eerste plannen tot aan het bespreken van het script waar toentertijd de eerste foto’s van de cast bekendgemaakt werden. Deze feature legt ook uit hoe lastig het is om tegenwoordig dit soort producties te maken, omdat men met onbemande drones de sets kunnen filmen en zo beelden vervroegd lekken. Een andere leuke extra is een reportage van de sessie waarin de cast voor het eerst het script in handen krijgt en het door Mark Hamill wordt voorgelezen. Uiteraard bevat het nog veel meer extra’s, zoals bijvoorbeeld over het bouwen van BB-8, het creëren van de vele wezens, hoe John Williams weer de muziek voor zijn rekening heeft genomen en hoe de wereld van Star Wars: The Force Awakens visueel in beeld is gebracht. Uiteraard mogen verwijderde scenes ook niet ontbreken en daarmee krijg je nog vier minuten aan extra materiaal dat niet te zien is in de film.

0 0