Recensie: Street Fighter: Assassin’s Fist

Street Fighter: Assassin’s Fist is een mooie serie geworden, van makers die het hart voor Street Fighters op de goede plek hebben. De cast heeft vooral talent voor de vechtkunst, maar zetten ook een prima stukje acteerwerk neer. De serie staat als een film op de blu-ray, wat er voor zorgt dat eind compleet onverwacht voelt, omdat je verwacht dat het verhaal helemaal afgerond wordt. Gelukkig komen we wel te weten wat het einde is, want een vervolg staat al gepland. Het schijfje is goed gevuld met extra’s, maar voor mensen die daar niet geïnteresseerd zijn is het aan te raden om de serie online te kijken.
8

Ryu en Ken worden in de afgelegen wildernis getraind door hun meester Gouken voor het beoefenen van een bijna vergeten Matarial Arts stijl. Door de training leren ze hun Chi-energie te manipuleren, waardoor ze in staat zijn die te gebruiken als een dodelijk wapen. Het gebruiken van deze vechtstijl brengt een groot risico met zich mee. Als ze er achter komen dat ze de laatste vechters zijn die getraind worden in deze kunst, ontrafelen ze langzaam maar zeker het duistere en mysterieuze verleden van hun meester.

In 2010 maakte Joey Ansah samen met Owen Trevor de korte film Street Fighter: Legacy. Dit filmpje werd geschreven door Ansah en Christian Howard. De slechts ruim drie minuten durende film liet al zien dat de makers het hart voor Street Fighters op de goede plek hebben zitten en het is dan ook niet gek dat ze graag een echte film of serie wilde maken. Daarom begon Street Fighter: Assassin’s Fist als een crowdfunding project van de makers, maar pas nadat Capcom, Honda en Machinima een overeenkomst sloten, kon de serie gemaakt gaan worden.

streetFighter_2

De makers hebben goed hun best moeten doen om de fans van de Street Fighter-games te overtuigen, want de eerder gemaakte films geïnspireerd door de populaire game waren verschrikkelijk slecht te noemen. Gelukkig pakt Ansah het beter aan dan de makers van Street Fighter uit 1994 en van Street Fighter: The Legend of Chun-Li uit 2009. Wat deze nieuwe serie zo goed maakt is dat het trouw blijft aan de game en daar ook regelmatig naar verwijst met namen van bepaalde aanvallen bijvoorbeeld.

Ook is er voor het eerst echt talent aanwezig op de opnamevloer. Ansah vertolkt zelf ook een rol en weet een geweldige indruk achter te laten als de duistere Akuma. Howard, die ook mee schreef aan de serie, zien we terug als Ken. Zijn beste vriend Ryu, die hij als een broer ziet, wordt gespeeld door Mike Moh. Akira Koieyama schittert als hun leermeester Gouken. De cast wordt aangevuld met enkele andere personages en jongere versies van de hoofdrollen. Geen van allen levert slecht acteerwerk af en ze blinken vooral uit in het tonen van hun vechtkunsten.

Deze gameverfilming heeft niet een bijster bijzonder verhaal, maar dat doet de serie in dit geval wel goed. Het nadeel daaraan is wel dat het tempo erg laag ligt. Je ziet vooral erg veel vechtscènes met hele toffe special effects, maar dat kan er niet voor zorgen dat je de volledige serie geboeid aan een stuk achterelkaar blijft kijken. Gelukkig ontbreekt het de serie niet aan drama en humor. Vooral in het verleden hebben een aantal dramatische gebeurtenissen plaatsgevonden. De humor komt in de vorm van een vreemde visserman, die Ken uitmaakt voor rotte vis.

streetFighter_1

Het aparte aan deze serie en diens dvd/blu-ray, is dat je het op het YouTubekanaal van Machinima als serie kan bekijken, maar het op de schijf als een film staat. Naarmate het einde nadert ontstaan er nieuwe plotten en eindigt de laatste scène net voor een spannende confrontatie. Als je het als serie had gekeken, verwacht je zo’n einde waarschijnlijk en kijk je uit naar het volgende seizoen, maar als je het als film kijkt krijg je het gevoel dat je bijna tweeënhalf uur naar niets heb zitten kijken. Bij een film wil je niet moeten wachten op de ontknoping, maar dat is nu wel het geval. Gelukkig is het tweede seizoen al aangekondigd. Deze gaat Street Fighter: World Warrior heten en komt eind 2015 of begin 2016 uit

Als aanvulling op de serie bevat de blu-ray een aantal extra’s, die deze serie het kopen waard moeten maken, aangezien het gratis en voor niets te bekijken is op YouTube. Daarin zijn ze aardig geslaagd, want er staat best wel wat aanvullend beeldmateriaal op het schijfje. Zo heeft Ken een videodagboek bijgehouden die je kunt bekijken. Ook staat er een interessante making-of op, waarin verschillende mensen die meegewerkt hebben aan de serie aan het woord zijn. Het is erg tof om te zien hoe ze de special effects hebben aangepakt bijvoorbeeld. Verder maken de audiocommentaartrack, de verwijderde scènes en de bloopers de blu-ray compleet.

0 0