Recensie: Synchronic

Al met al is Synchronic zeker een vermakelijke film. Het is geen film die al te lang zal blijven hangen waarschijnlijk, maar wel goed genoeg om tussendoor te kijken. Het acteerwerk is op alle plekken in orde en je kunt zeker zien dat fans van Benson en Moorhead nog wel meer van deze heren te zien zullen krijgen. Het is interessant om te zien wat de heren kunnen doen met een hoger budget. De eerste stap omhoog is in ieder geval al duidelijk in de vorm van de Disney+ serie Moon Knight voor het Marvel Cinematic Universe.
6.5

Bijzondere drug

Wanneer Dennis en Steve tijdens hun werk als ambulancebroeders stuiten op een reeks bizarre sterfgevallen, blijkt in al deze gevallen er een drug genaamd Synchronic in het spel te zijn. Er is heel weinig over deze drug bekend, maar het is absoluut opvallend dat het overal weer terug komt. Het wordt echter een ander verhaal wanneer de oudste dochter van Dennis, Brianna, verdwijnt. De relatie tussen Dennis en zijn vrouw wordt hierdoor enorm op de proef gesteld en Steve gaat op onderzoek uit naar de drug. Hij komt erachter dat er veel meer schuil gaat achter de drug dan hij ooit had kunnen vermoeden.

De makers van deze film, Justin Benson en Aaron Moorhead, kunnen al wel redelijk bekend zijn van hun film The Endless. Na het maken van die film werd er voor deze makers ineens een heleboel mogelijk, waaronder meer budget. Dat hebben ze in deze film toegepast om een bijzonder verhaal te maken waarin tijdreizen op een originele manier wordt toegepast. Dat er daarbij ook wel eens iets te veel budget beschikbaar kan zijn, blijkt ook wel weer uit deze film die net af en toe even het doel voorbij schiet.

Tijdreizen op een andere manier

We hebben allemaal al veel films gezien over tijdreizen en daarbij wordt veelal dezelfde soort methodiek gebruikt. Tijdreizen door middel van drugs komt echter niet zo vaak voorbij. In Synchronic gebeurt dat dus wel en dat is best interessant om te zien. Steve komt er achter wanneer hij op onderzoek uitgaat, dat deze drug effect heeft op een deel van de hersenen dat bij hem door de gevolgen van kanker verder ontwikkeld is dan bij andere volwassenen, waardoor hij er beter mee kan omgaan.

De hele manier waarop deze ‘trip’ in de tijd wordt weergegeven zorgt ervoor dat je als kijker meegaat op deze reis. Je kunt meeleven met Steve als hij weer een pil neemt en naar een andere tijd gaat. Daarbij komt Steve op verschillende plekken in de tijd terecht, met daarbij ook verschillende uitdagingen. Dat is interessant om te zien, maar het levert af en toe ook een aantal kleine plotholes op. Het is niet heel erg en je zult er makkelijk genoeg overheen kunnen kijken als het verhaal je kan pakken. Het is wel een beetje jammer dat een aantal van de ‘trips’ die Steve neemt niets toevoegen aan het verhaal. Ze dienen feitelijk alleen om duidelijk te maken dat de plek waar je de pil neemt, van belang is voor de tijd waar je heen gaat.

Goede cast

Anthony Mackie speelt samen met Jamie Dornan de hoofdrol in deze bijzondere film. Mackie kunnen we natuurlijk kennen als Falcon en dat is voor de heren Benson en Moorhead alweer een flinke stap omhoog in de cast. Dornan zullen de meeste mensen voornamelijk kennen uit de Fifty shades-series, waarin hij de rol van Christain Grey vertolkt en vele vrouwenharten sneller laat kloppen. De rest van de cast is ook goed op zijn plaats, maar voegt veel minder toe. Anthony Mackie is echt de ster van deze film en hij draagt het dan ook met betrekkelijk gemak.

Toch kan de goede cast alleen niet alles goed maken. Het verhaal is op zichzelf intrigerend en de manier van tijdreizen is origineel, toch mist er iets waardoor de film niet echt helemaal tot zijn recht komt. Het is echter moeilijk om de vinger op de gevoelige plek te leggen. Of het hem nu zit in de relatie tussen Steve en Dennis die te veel onderbelicht wordt of omdat het onduidelijk wordt wat de relatie precies is tussen Brianna en Steve. Ergens is er een stukje dat deze film tegenhoudt. Dan zitten er natuurlijk ook nog een paar kleine plotgaatjes in, maar dat voelt niet als de reden waarom Synchronic niet volledig tot zijn recht komt.

Synchronic (Blu-ray)
Synchronic (Blu-ray)
Tijd is een illusie